Tarifele de transport rutier de marfă între Duisburg și Varșovia
Tarifele de transport spot pe ruta dinspre Varșovia spre Duisburg au scăzut în al treilea trimestru din 2024 cu 5,9% față de trimestrul precedent, până la 1.665 de euro (1,54 de euro/km), și sunt mai mari cu 1,3% față de perioada similară din anul precedent, așa cum reiese din barometrul realizat de Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights). Iar tarifele de transport pe bază de contract au scăzut cu 0,5% față de trimestrul anterior, până la 1.587 de euro (1,47 de euro/km), și sunt mai mari cu 3,3% față de 2023. Astfel, tarifele spot sunt cu 4,9% mai mari decât cele din contracte, deci decalajul scade față de trimestrul anterior – când era de 10,9% – ca urmare a scăderii presiunii cererii asupra tarifelor spot și costurilor mari ce mențin tarifele din contracte la nivel înalt.
Pe sensul celălalt, de la Duisburg la Varșovia, tarifele spot au scăzut cu 0,3% față de trimestrul precedent, până la 1.446 de euro (1,33 de euro/km), dar sunt mai mari cu 10,0% față de trimestrul al treilea din 2023. Iar tarifele din contracte au crescut cu 0,5% față de trimestrul precedent, până la 1.160 de euro (1,07 euro/km) și cu 3,3% față de anul anterior.
Producția din Germania este încă în scădere, nu stagnează, așa cum se aștepta. Datele disponibile pentru trimestrul al treilea din 2024 arată că producția totală din această țară a scăzut cu 5,0% față de trimestrul precedent, când scăzuse cu doar 0,2% față de primul trimestru, fapt determinat de scăderea cu 7,0% și 7,3% a producției de bunuri de capital, respectiv de bunuri de folosință îndelungată. Asta înseamnă și o cerere mai mică de mărfuri intermediare din Polonia din partea fabricilor germane. Iar pentru ultimele luni din an se estimează o stagnare a economiei germane.
Scăderea cererii face să nu mai fie folosită toată capacitatea de transport de pe această rută, deci concurența între operatori este mai mare și tarifele scad.
Pentru transportul spre Polonia tarifele rămân stabile datorită consumului mai mare și creșterii economice robuste – a fost țara cu cea mai mare creștere din UE, de 4%, în trimestrul al doilea din 2024. Datele disponibile pentru al treilea trimestru arată o creștere de 3,3% față de precedentul a retailului în Polonia, deci presiunea din partea cererii asupra tarifelor rămâne mare pe rutele spre Polonia, însă creșterile sunt mici, deoarece problemele din industria germană au efect de domino în Polonia și producția poloneză s-a contractat pentru a 28-a lună consecutiv.
În perioada imediat următoare se estimează că cererea de transport de marfă va rămâne mică pe această relație. E drept că în Germania comenzile au crescut cu 3,0% față de trimestrul precedent și cu 1,0% față de anul precedent, dar asta se datorează în mare parte sectorului auto, care rămâne oricum în scădere considerabilă față de anii precedenți, în timp ce comenzile pentru alte bunuri de folosință îndelungată și bunuri de consum continuă să scadă cu 9,4%, respectiv cu 5,9%.
Pe ruta spre Duisburg, din cauza scăderii volumelor de producție, scade și presiunea cererii asupra tarifelor. E drept că economia poloneză crește și crește și cererea de bunuri din partea ei, dar efectele declinului industrial al Germaniei afectează tarifele spre Varșovia. Pe de altă parte, costurile de transport mari reduc marjele de profit ale operatorilor, deci nu se estimează că tarifele mai pot scădea mult.
Tarifele de transport rutier de marfă între Paris și Madrid
Tarifele de transport pe bază de contract pe ruta de la Madrid la Paris au scăzut în al treilea trimestru din 2024 cu 4,4% față de trimestrul anterior, până la 1.438 de euro (1,13 euro/km), iar cele spot au fost mai mici cu 8,2%, adică de 1.428 de euro (1,13 euro/km), așa cum reiese din barometrul realizat de Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights). Iar față de perioada similară a anului trecut scăderile au fost de 8,4%, respectiv 15,3%.
Tarifele spot sunt acum cu 0,7% mai mici decât cele din contracte, în timp ce pe celălalt sens, de la Paris la Madrid, tarifele spot rămân cu 4,7% mai mari decât cele din contracte.
Tarifele de transport pe bază de contract au scăzut ușor de la Paris la Madrid, cu 1,0% față de trimestrul trecut, până la 1.751 de euro (1,38 de euro/km), iar cele spot au scăzut mai mult, cu 4,7%, până la 1.832 de euro (1,44 de euro/km). Comparativ cu aceeași perioadă din 2023, atât tarifele spot, cât și cele din contracte au crescut cam la fel, cu 7,5%, respectiv 7,9%.
Potrivit sondajului realizat de McKinsey privind sentimentul consumatorilor europeni, pesimismul în rândul francezilor a crescut cu 5%, până la 28%, în ciuda faptului că această țară a găzduit Jocurile Olimpice. Creșterea pesimismului este pusă mai ales pe seama instabilității politice.
În ciuda scăderii inflației în Franța cu 1,2% în septembrie față de august, aceasta a fost mai mare cu 1,1% față de septembrie 2023, în condițiile în care însă în 2023 a crescut mai mult, cu 4,9% față de 2022, potrivit institutului francez de statistică INSEE. Astfel că redresarea retailului rămâne lentă și dezamăgitoare, în condițiile în care consumul reprezintă jumătate din activitatea economică a Franței. În august 2024, consumul de alimente al gospodăriilor franceze a crescut cu 0,8%, de la 0,2% în iulie, datorită creșterii achizițiilor pentru majoritatea produselor agroalimentare. Iar consumul de tutun a înregistrat și el o creștere. Cheltuielile gospodăriilor pentru bunuri inginerești au continuat să scadă, cu 0,4%, după o scădere de 0,3% în iulie, cele pentru haine au crescut cu 1,4%, cele pentru bunuri de folosință îndelungată au scăzut cu 1,5%, în special pentru electronice, mobilier și electrocasnice, iar bunurile de capital cu 4,2%. Așadar, tarifele spot mici dinspre Madrid spre Paris au drept cauză faptul că francezii cheltuie sub media lor normală.
Consumatorii spanioli, pe de altă parte, au fost mai optimiști, iar statisticile publicate de INE arată că vânzările cu amănuntul au crescut cu 2,3% în august 2024 față de august 2023, cea mai mare creștere din decembrie 2023 încoace. Cel mai mult, cu 3,9%, au crescut produsele nealimentare, în special bunurile de uz casnic.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit