Tarifele spot de transport intern din țările europene analizate de Upply (European Road Freight Reports) au suferit în trimestrul al treilea din 2025 modificări mai pronunțate decât tarifele din contracte.
În Franța, în octombrie, indicele tarifului spot a ajuns la 127,2 puncte, în scădere cu 1,3 puncte față de luna precedentă, cu 5,4 puncte față de iulie 2025 și cu 2,7 puncte față de octombrie 2024.
În această țară, indicatorii recenți arată o relaxare clară a cererii interne. Potrivit Eurostat, volumele de comerț en-gros și de retail neajustate au scăzut în august 2025 cu 7,6% față de luna anterioară și sunt cu 1,7% sub nivelurile din august 2024, în timp ce retailul a înregistrat o scădere de 0,9% față de august 2024. Condițiile economice au continuat să se deterioreze, în ciuda scăderii inflației, iar gospodăriile rămân prudente și au în continuare rate de economii deosebit de ridicate, cele mai mari din ultimii 45 de ani. Această încredere scăzută a consumatorilor și cheltuielile restrânse s-au transformat în cifre mai mici ale vânzărilor cu amănuntul și în mișcarea mai lentă a bunurilor în cadrul țării, exercitând o presiune descendentă asupra tarifelor interne spot în ultimele luni.
Retailul rămâne inegal între diferite categorii de bunuri. Vânzările de alimente, băuturi și tutun au crescut cu 12,1% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut și creșterea este vizibilă și în segmentul bunurilor de consum durabile, Fnac Darty, retailerul multinațional cu sediul în Franța, raportând în trimestrul al doilea din 2025 o creștere a veniturilor de 2,1% față de perioada similară din 2024 și o creștere de 2,5% pe piața internă.
Expansiunea constantă a comerțului online este un alt trend notabil în Franța: comerțul electronic reprezintă acum aproximativ 11% din totalul retailului (excluzând carburantul și produsele medicale), iar în cadrul lui cel mai bine stau high-tech-ul și electronicele pentru consum (30-31%), urmate de electrocasnice (25%) și articole de îmbrăcăminte (23%). După mai mulți ani de stagnare, vânzările online de produse non-alimentare au revenit pe creștere, contribuind astfel la compensarea scăderii continue din comerțul tradițional.
Această creștere, în ciuda declinului mare din comerțul en-gros, indică faptul că o redresare treptată ar putea fi în curs. Creșterea comerțului electronic și a sectorului bunurilor de consum durabile pot exercita o presiune în sensul creșterii tarifelor, mai ales având în vedere apropierea sezonului festiv, dar o redresare de durată depinde de creșterea încrederii și puterii de cumpărare a consumatorilor.
În Germania indicele tarifelor spot de transport intern a fost de 117,0 puncte, în scădere cu 1,5 puncte față de septembrie, cu 12,8 puncte față de iulie 2025 și cu 24,5 puncte față de octombrie 2024.
În Italia indicele tarifelor spot a fost de 107,7 puncte, în scădere cu 2,1 puncte față de luna precedentă, cu 11,9 puncte față de iulie 2025 și cu 8,5 puncte față de octombrie 2024.
Pe de altă parte, Spania este, dintre țările analizate de Upply, care sunt principalele economii europene, singura unde indicele tarifelor spot de transport intern, care a fost în octombrie de 156,7 puncte, a scăzut, e drept, cu 1,7 puncte față de luna precedentă, dar a crescut cu 6,1 puncte față de iulie 2025 și cu 16,1 puncte față de octombrie 2024.
În această țară, potrivit datelor Eurostat neajustate, vânzările de retail de alimente, băuturi și tutun au crescut cu 5,5% față de trimestrul anterior și cu 2,3% față de anul precedent, în timp ce comerțul en-gros de bunuri pentru gospodărie a înregistrat o creștere de 13,3% față de trimestrul anterior și de 3,2% față de perioada similară din 2024, ceea ce indică un consum intern solid și o activitate robustă de refacere a stocurilor. Acest lucru se aliniază cu performanța economică generală a Spaniei: PIB a crescut în trimestrul al doilea din 2025 cu 0,8% față de trimestrul anterior, ceea ce reprezintă cea mai mare creștere din ultimul an, determinată aproape în totalitate de cererea internă. Cererea externă a contribuit foarte puțin, subliniind importanța cheltuielilor gospodăriilor spaniole și a ciclurilor de refacere a stocurilor în susținerea creșterii. Sentimentul consumatorilor spanioli s-a îmbunătățit și el, indicele de încredere urcând la 82,9 în iulie, în creștere accentuată față de minimul din ultimele 19 luni înregistrat în iunie. Această revenire a cererii gospodăriilor și comerțul en-gros activ susțin creșterea tarifelor interne spot, iar refacerea stocurilor de către retaileri și distribuitori mențin volumele de transport la un nivel înalt, ceea ce exercită presiune în sensul creșterii tarifelor.
Barometrul Upply x Ti x IRU (European Road Freight Reports) privind indicele tarifelor de transport rutier de marfă din Europa din al treilea trimestru al lui 2025 arată că și prețurile din contracte și cele spot au crescut față de trimestrul anterior, cu 1,7, respectiv cu 1,9 puncte, atingând ambele aproximativ 134 de puncte. Iar față de perioada similară din 2024 au crescut cu 3,1, respectiv cu 1,9 puncte.
Thomas Larrieu, director executiv Upply, comentează că această convergență a tarifelor spot și din contracte indică o reechilibrare treptată a pieței europene de transport rutier după mai multe trimestre de ajustare. Dar, deși această tendință reflectă o stabilizare în creștere, între țări și rute există încă diferențe notabile. Sincronizare celor două categorii de tarife oferă o vizibilitate mai bună atât pentru expeditori, cât și pentru transportatori, dar volatilitatea regională arată că mai este până la stabilitate totală în Europa.
Iar Michael Clover, șeful dezvoltării comerciale în cadrul Ti, este de părere că această creștere în paralel a tarifelor de transport pe bază de contract și a celor spot indică o piață care se recuperează treptat: producția dă semne de stabilizare, iar cererea consumatorilor oferă o bază solidă pentru creștere. Creșterea tarifelor din contracte se datorează mai ales revenirii producției, dar aceasta rămâne fragilă și inegală în Europa: Germania continuă să se confrunte cu provocări, în timp ce economia Spaniei traversează o perioadă bună.
Creșterea tarifelor a avut loc în condițiile în care în august volumul comerțului cu amănuntul din UE a crescut cu 1,1% comparativ cu august 2024, iar PMI pentru producția din zona euro a ajuns la 50,7, prima valoare peste pragul de creștere de la mijlocul lui 2022 încoace – după care însă în septembrie a scăzut la 49,8. Când vine vorba de cerere, retailul dă semne de redresare înainte de sezonul aglomerat al sărbătorilor.
Indicele stării de spirit a antreprenorilor din transportul rutier de mărfuri a fost în trimestrul al treilea de 12,7, în creștere cu 4,5 puncte față de al doilea, până la cea mai mare valoare de la final de 2023 încoace. Mulți respondenți la sondaj (46,3% din total) se așteaptă la o ușoară creștere în trimestrul următor și doar 14% anticipează o scădere, cea mai mică proporție de stare de spirit pesimistă din ultimii aproape doi ani.
În ceea ce privește costurile de transport, prețurile combustibililor au rămas în mare parte stabile în al treilea trimestru din 2025, după scăderea din trimestrul al doilea, prețurile CNG au continuat să scadă în Italia și în Spania, și diverse țări au majorat taxele de drum: România cu 17,8%, Bulgaria cu 7,7%, și Slovacia la 40,9%. Iar acestea presează să crească tarifele, mai ales cele din contracte. În ultimul trimestrul al anului nu se așteaptă alte ajustări de costuri, dar pentru 2026 se anunță schimbări majore.
Cât despre capacitatea de transport, înmatriculările de vehicule comerciale medii și grele noi au scăzut brusc, cu 39% față de trimestrul al doilea din 2025, până la mai puțin de 32.000 de unități. Numai în Germania sectorul transporturilor și logisticii a înregistrat cea mai mare rată de insolvență dintre toate industriile în 2024, de 14 la 1.000 de companii plătitoare de TVA, ceea ce restrânge capacitatea pe măsură ce transportatorii mai mici ies de pe piață.
Perspectivele pentru tarifele din întreaga Europă indică o presiune modestă în sensul creșterii, determinată de refacerea sezonieră a stocurilor înainte de perioada sărbătorilor și de o revenire treptată a producției
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit