Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Conform analizei realizate de Upply, Ti și IRU, în primul trimestru din 2023 tarifele de transport pe bază de contract dintre Duisburg la Lille au scăzut cu 6,5%, până la 704 euro (2,33 de euro/km), dar sunt cu 14,5% mai mari față de primul trimestru din 2022. Iar tarifele spot au scăzut cu 9,6% față de trimestrul anterior, până la 755 de euro (2,5 euro/km) și sunt cu 9,7% mai mari față de primul trimestru din 2022.

De la Lille la Duisburg tarifele de transport pe bază de contract au scăzut cu 2,3% față de trimestrul al patrulea din 2022, până la 499 de euro (1,65 de euro/km), și sunt în creștere cu 12,6 față de primul trimestru din 2022. În timp ce tarifele spot au crescut cu 1,9% față de trimestrul anterior, până la 577 de euro (1,91 de euro/km), în contrast puternic cu restul Europei, unde doar 13% din tarifele spot de pe rutele analizate au crescut anul acesta, iar variația medie a fost de -4,2%.

Cele mai recente date disponibile de la INSEE (institutul de statistică din Franța) arată că volumul bunurilor nealimentare consumate în această țară a scăzut cu 0,33% față de trimestrul precedent și cu 3,4% față de primul trimestru din 2022, ceea ce scade presiunea cererii asupra tarifelor dinspre Duisburg și Lille și duce la scăderea atât a prețurilor de transport spot, cât și a celor pe bază de contract.

În plus, creșterea salariilor din Franța se situează în prezent la 3,8%, sub rata inflației de 5,7% în martie și sub maximul de 6,3% din februarie, deci este de așteptat să scadă în continuare consumul până când salariile vor începe să crească.

În ciuda creșterii industriale slabe, industria franceză rămâne rezilientă, cu o presiune redusă asupra tarifelor de transport, care să permită scăderi.

În Germania, datele disponibile de la Destatis (oficiul german de statistică) arată că volumul mediu lunar al producției fabricate a crescut cu 2,3% în primul trimestru din 2023 față de ultimul din 2022, că bunurile intermediare au crescut cu 2,9%, iar cele de capital cu 2,7%.

Inflația mare care duce la scăderea cererii consumatorilor face ca producția de bunuri de folosință îndelungată să scadă cu 3,2% față de ultimul trimestru din 2022, în timp ce bunurile de consum cresc cu doar 0,3%, iar producția totală, cu 0,5% față de primul trimestru din 2022.

Această creștere aduce estimări pozitive pe termen mediu pentru industria germană, mai ales datorită sentimentului de securitate energetică, ceea ce a permis creșterea tarifelor spot de la Lille la Duisburg.

Prețul motorinei a scăzut în ambele țări: în Germania cu 11,6% la jumătatea lui aprilie comparativ cu jumătatea lui noiembrie și cu 26,7% comparativ cu nivelul maxim din martie 2022 (dar rămâne cu 28,2% mai mare decât în aprilie 2021), iar în Franța cu 13,8% în aprilie față de jumătatea lui noiembrie (dar rămâne în creștere cu 30,2% față de 2021). Deci costurile sunt mai mari față de perioadele anterioare, ceea ce ar limita scăderea tarifelor de transport din 2023 chiar dacă cererea de transport de bunuri ar continua să scadă.

Se anticipează că presiunea exercitată de cerere se va atenua, pe măsură ce inflația continuă să scadă cererea consumatorilor atât în Franța, cât și în Germania, că firmele mari încep să se redreseze și că vehiculele de lux (pentru care cererea este mai puțin influențată de inflație) va duce la redresarea sectorului auto. Cu toate acestea, cererea scăzută a consumatorilor va permite noi scăderi ale tarifelor de transport, iar ratele dobânzilor vor limita creșterea producției. Noile creșteri ale salariilor și prețurilor combustibililor, împreună cu efectul întârziat al creșterii prețurilor la energie vor menține ridicate costurile de aprovizionare.

Potrivit celor mai recente estimări ale Băncii Mondiale, creșterea economică din 2023 va stagna puternic din cauza inflației, a creșterii ratelor dobânzilor, a scăderii investițiilor și a perturbărilor cauzate de invazia Rusiei în Ucraina, iar Zona Euro în mod special va fi expusă, cu o proiecție de creștere a PIB de doar 0,5%, față de 1,7% la nivel global.

În plus, statele membre UE și G7 au adoptat noi plafoane tarifare pentru produsele petroliere rusești transportate pe mare, cum ar fi motorina și păcura, aceasta fiind a treia sancțiune adoptată de Uniune Europeană, care sporește și mai mult amenințarea creșterii în continuare a prețurilor la combustibili.

Statele europene încearcă să atenueze efectele tuturor acestor realități economice și geo-strategice prin introducerea sau extinderea măsurilor de sprijinire a întreprinderilor. În Franța, companiile cu mai puțin de 10 angajați și cu o cifră de afaceri anuală mai mică de două milioane de euro, fără taxe, vor putea beneficia, de exemplu, de un plafon al prețului energiei care limitează creșterea scumpirea gazelor și energiei electrice la 15%. De asemenea, sunt posibile amânări la plata impozitelor și a contribuțiilor la asigurările sociale. Pe de altă parte, reducerile pentru achiziția de combustibil de către transportatorii rutieri francezi s-au încheiat pe 31 decembrie 2022.

Prin urmare, ianuarie pare să confirme, așa cum arată o analiză Upply, scenariul actual declanșat de pandemia din 2020, de inflație globală și protecție locală, dar cu o schimbare majoră, aceea că a luat sfârșit politica de tipul „indiferent de costuri”.

În acest context, prețurile de transport rutier de mărfuri din Franța au continuat să scadă în ianuarie, cu 1,9% față de decembrie, fiind a patra scădere din ultimele cinci luni și reflectând o scădere generală a pieței.