Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Conform Upply Freight Index, ca urmare a scăderii prețului motorinei, dar mai ales a volumelor, prețurile de transport rutier din Franța au început să scadă din nou în decembrie 2022, fiind în medie cu 2,4% mai mici decât în noiembrie și reluând traiectoria descendentă pe care Upply o observase la finalul verii și care în noiembrie se oprise. De fapt, arată analiza, în noiembrie tarifele au crescut doar pentru că s-a scumpit motorina, iar în Franța există un mecanism legal de transferare a acestor creșteri în prețurile de transport, lucru care de obicei se face cu un decalaj de o lună. La fel s-a întâmplat și în decembrie, după ce motorina s-a ieftinit în noiembrie în Franța cu 12,56% față de luna anterioară.

Dar tarifele nu au scăzut doar din această cauză. Upply semnalează că scăderea observată în decembrie este atipică, deoarece prețurile de transport tind să se apropie de sau să atingă nivelul maxim anual în timpul sezonului de vârf de dinainte de Crăciun, ceea ce acum nu s-a mai întâmplat.

Deocamdată, se arată în analiză, economia franceză a fost deosebit de protejată, câtă vreme cheltuielile publice, prin diverse mecanisme de ajutor, au sprijinit investițiile și creșterea economică. Dar se preconizează că aceste granturi cu durată limitată se vor încheia, iar decembrie 2022 ar putea însemna sfârșitul perioadei de protecție pentru economia franceză, chiar dacă guvernul este obligat în continuare să susțină într-o oarecare măsură anumite industrii foarte expuse creșterii prețurilor la energie, cum ar fi cea a panificației.

Inflația a scăzut puțin, dar continuă să alimenteze protestul social care a reapărut la SNCF și în spitale, iar perioada post-vacanță din ianuarie se anunță tensionată prin apariția reformei pensiilor.

Ti, Upply și IRU oferă, pentru a doua oară, indici de prețuri de transport atât pentru piața spot, cât și pentru cursele pe bază de contract, care au atins din nou, ambele, în al treilea trimestru din 2022, noi maxime istorice. Dar rata de accelerare a încetinit.

Reamintim că în prima parte a anului războiul din Ucraina și creșterea prețului petrolului care i-a urmat au crescut semnificativ costurile de transport. O creștere a avut loc și în al treilea trimestru, dar într-o mai mică măsură, semn că piața s-a adaptat la costurile mai mari și că cererea de transport a scăzut – și deci nu mai pune presiune pe tarife – deoarece costurile de producție sunt acum mai mari, iar puterea de cumpărare a populației este mai mică.

Din acest barometru rezultă că tarifele pentru transportul pe bază de contract au ajuns în al treilea trimestru al anului la 129,7 puncte, cu 5,4 puncte mai mult decât în trimestru al doilea și cu 19,6 puncte mai mult decât în perioada similară din 2021. Iar pe piața spot indicele a ajuns la 142,6 puncte, cu 6 puncte mai mult decât în trimestrul al doilea din 2022 – care a crescut cu 11,8 puncte față de primul trimestru din 2022 – și cu 26,4 puncte mai mult față de perioada similară din 2021.

Creșterea nu mai este deci atât de accelerată ca în trimestrul anterior nici pe piața spot, nici pe piața pe bază de contract: în primul caz a reprezentat 80% din creșterea din al doilea trimestru față de primul, iar în al doilea, 50%, deci presiunea în sensul creșterii tarifelor scade. Reamintim că această presiune pentru creșterea tarifelor a venit nu numai din cauza scumpirii motorinei, ci și din cauza crizei de șoferi – și de capacitate de transport în general – și schimbărilor climatice, care au făcut ca apa unor râuri europene să scadă în vara aceasta, reducând capacitatea de transport fluvial de marfă și împingând deci cererea spre transportul rutier. Pe de altă parte, consumul și producția au început să scadă în întreaga Europă, iar temperaturile ridicate din timpul verii au afectat producția agricolă a continentului, multe sectoare așteptându-se să înregistreze volume record de scăzute ale recoltei. Iar comenzile mai puține, prețurile mai mari ale energiei și incertitudinea aprovizionării cu gaze descurajează producția din lunile următoare. Plus că depozitele din Europa sunt deja pline și pregătite ca pentru o perioadă de vârf, dar aceasta s-ar putea să nu mai fie în ultimul trimestru din 2022 la nivelul dintr-un an bun.