Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Conform barometrului realizat de Ti, Upply și IRU pentru al doilea trimestru din 2022, Spania a înregistrat unele dintre cele mai mari creșteri ale tarifelor spot în relația cu alte țări din Europa față de trimestrul anterior, cu peste 15% mai mare decât creșterea medie europeană la export și cu 29% mai mare la import.

Astfel, tarifele spot la export au ajuns la o medie de 2.398 de euro (1,46 de euro/km), cu 12,9% peste primul trimestru din 2022 și cu 18,7% peste al doilea trimestru din 2021, iar tarifele spot pentru import au crescut cu 14,4% față de trimestrul anterior, ajungând la o medie de 2.195 de euro (1,07 euro/km). Tarifele spot pentru importurile spaniole au fost divergente și sunt acum cu 26,2% mai mari decât cele din contracte, cel mai mare decalaj dintre toate țările europene.

Asta deoarece pe piața contractelor creșterea a fost mai mică, de 9,3% față de trimestrul anterior la export, până la o medie de 2.106 euro (1,28 de euro/km), în timp ce la import au ajuns la o medie de 1.739 de euro (1,07 euro/km), a doua cea mai mică evoluție dintre toate ratele din contractele internaționale.

Atât consumatorii, cât și producătorii spanioli se confruntă cu unele dintre cele mai abrupte creșteri de prețuri din Europa. Cele mai recente date plasează inflația spaniolă la 10,2%, peste celelalte mari economii europene: Germania (7,9%), Franța (5,8%), Italia (8%) și Marea Britanie (9,1%). Prețul mediu al produselor dintr-un supermarket spaniol a crescut cu 9,4% la începutul celui de-al doilea trimestru din 2022, iar prețurile la Carrefour au crescut chiar cu 12,1%.

Industria spaniolă se confruntă cu o presiune similară asupra prețurilor, indicele prețurilor de producător din Spania crescând la începutul celui de-al doilea trimestru din 2022 cu 43,6% față de perioada similară din 2021, deci atât consumatorii, cât și întreprinderile din Spania solicită volume din ce în ce mai mici de produse finite și intermediare importate din restul Europei, rezultând o presiune considerabil mai mică asupra tarifelor de pe rutele de import.

Cu toate acestea, economia franceză a oferit o cerere constantă pentru exporturile spaniole. La aceasta se adaugă presiunea din partea transportatorilor spanioli, care se confruntă cu unele dintre cele mai mari creșteri de costuri din Europa – prețul motorinei a ajuns de la multe ori la vârfuri absolute în al doilea trimestru din 2022, fiind în iulie cu 45% peste nivelul din ianuarie.

Scumpirea combustibililor a provocat noi tulburări pe piața muncii din Spania, unde cu greu s-au evitat greve similare cu cea care a paralizat distribuția alimentelor în martie. Dar la final de iunie 41% dintre membrii de sindicat au votat pentru grevă, deci probabilitatea unei astfel de mișcări de protest în trimestrul al treilea al anului este încă ridicată, ceea ce va continua să pună presiune asupra tarifelor de transport pe toate rutele cu plecare din Spania.

Conform barometrului realizat de Ti, Upply și IRU pentru al doilea trimestru din 2022, tarifele de transport între Franța și Regatul Unit au crescut mult mai puțin decât pe alte rute din Europa. De altfel, numai patru rute au înregistrat scăderi ale tarifelor din contracte față de primul trimestru din 2022, iar trei dintre ele au fost între Franța și Marea Britanie.

Pe piața contractelor, prețurile de transport din Franța în Marea Britanie au scăzut cu 2,1% față de primul trimestru din 2022, până la o medie de 1.686 de euro (2,88 de euro/km), cu 4,1% mai puțin decât în trimestrul al doilea din 2021. Iar pentru returul în Franța prețurile de pe piața contractelor au atins o medie de 1.041 de euro (1,60 de euro/km), în creștere cu 5,0% față de primul trimestru din 2022, mai mică decât creșterea medie europeană a prețurilor din contracte – o dovadă a faptului că presiunea asupra tarifelor este mai mică decât în restul continentului.

Pe piața spot nu au existat scăderi, prețurile reacționând rapid la creșterea costurilor din industria transportului rutier de mărfuri. Dar creșterile de tarife pe această rută sunt doar de două treimi din creșterea medie europeană. Tariful spre Regatul Unit a ajuns la o medie de 2.017 euro (3,44 de euro/km), în creștere cu 7,4% față de trimestrul anterior, iar la retur este de 1.278 de euro (1,97 de euro/km), în creștere cu 14,5% față de trimestrul anterior.

În iulie prețul motorinei la pompele din Marea Britanie era cel mai mare dintre toate țările europene importante, cu 2,35 de euro/l, cu 16,8% peste cel din Franța și cu 19,1% peste cel din Germania, după ce între 23 mai și 14 iulie prețul motorinei a scăzut în toate țările europene importante, cu excepția Regatului Unit. Deci motorina a jucat un rol semnificativ în creșterea prețurilor de transport din al doilea trimestru al lui 2022 și va continua să crească tarifele și în al treilea trimestru al anului.

În ceea ce privește costul forței de muncă în ambele țări, acesta a fost stabil, dar inflația adaugă presiune pentru creșterea salariilor, așteptată atât în Marea Britanie, cât și pe continent.

Cererea de transport din partea ambelor țări a fost mică și va continua să scadă și în trimestrul al treilea al anului. În mai, consumatorii din Marea Britanie s-au confruntat cu cea mai mare rată a inflației din ultimii 40 de ani, de 9,1%, iar Banca Angliei se așteaptă ca aceasta să depășească 11% până în octombrie. Mai mult de jumătate din bunurile din coșul zilnic s-au scumpit cu peste 7%, în timp ce cererea de autoturisme din Marea Britanie este în scădere, înmatriculările de mașini în iunie 2022 scăzând cu 24,3% față de iunie 2021. Și sectorul de producție din Regatul Unit suferă din cauza creșterii prețurilor, pe fondul scumpirii rapide a materiilor prime. Consumatorii francezi se confruntă cu un mediu inflaționist mai puțin extrem, dar Banca Franței se așteaptă ca inflația să ajungă la 6,5-7% până la sfârșitul anului. Cererea din partea economiei franceze este în scădere, dar într-un ritm mai lent decât cel din Regatul Unit. Datele Institutului de Statistică din Franța arată că în trimestrul al doilea din 2022 consumul gospodăriilor franceze a scăzut cu 1,4% față de primul, iar cererea de vehicule noi este și ea în scădere, deși mai puțin bruscă decât în Marea Britanie – înmatriculările de vehicule noi în iunie 2022 au scăzut cu 18,0% față de iunie 2021.