Indicele Upply al tarifelor de transport intern spot din Franța a fost în iunie 2025 de 128,9 puncte, în creștere cu 0,2 puncte față de mai, dar în scădere cu 2,8 puncte față de trimestrul anterior și cu 6,4 puncte față de perioada similară din 2024, așa cum reiese din analiza realizată de Upply, Ti și IRU (upply-iru-ti-q2-2025-european-road-freight-rates-benchmark).
În Germania indicele din iunie a fost de 119,8 puncte, în scădere cu 12,6 puncte față de mai, cu 8,2 puncte față de trimestrul anterior și cu 20,6 puncte față de perioada similară din 2024.
În Italia s-a ajuns la final de iunie la 116,8 puncte, de data această în creștere cu 3,0 puncte față de luna anterioară, cu 1,8 puncte față de trimestrul anterior și cu 4,0 față de aceeași perioadă din 2024.
Și în cazul Spaniei asistăm la creșteri de tarife de transport intern spot, până la 151,2 puncte în iunie, mai mult cu 10,1 puncte decât în mai, cu 8,1 puncte decât în primul trimestru din 2025 și cu 12,1 puncte față de iunie 2024.
În Spania costurile de transport au fost relativ stabile în ultimul timp: cele cu forța de muncă au crescut cu 1,0 puncte față de trimestrul anterior, iar cele cu motorina au scăzut cu 3,9%, conform Eurostat. Ce determină creșterea tarifelor față de trimestrul anterior este cererea mai mare. Activitatea industrială din Spania continuă să crească, în special în producția de electronice de consum, cu 14,7% mai mare decât în perioada similară din 2024, de vehicule cu motor, cu 5,6% mai mare decât în trimestrul anterior, și de farmaceutice.
Și cererea consumatorilor este puternică în Spania, ceea ce menține și tarifele spot și pe cele din contracte la un nivel înalt, pe măsură ce retailerii estimează noi creșteri. În ansamblu, retailul din Spania (excluzând industria auto) a crescut cu 5,8% comparativ cu trimestrul anterior și cu 3,5% față de 2024.
În Franța lucrurile sunt mai nuanțate. La fel ca în Spania, costurile de transport scad sau măcar nu mai cresc la fel ca în ultimii ani, deoarece motorina s-a ieftinit cu 7,1% față de trimestrul anterior și cu 9,3% față de perioada similară din 2024, salariile șoferilor au crescut cu doar 1,0 puncte de indice, iar celelalte costuri operaționale au rămas la fel. Așa că o mare parte a presiunii descendente asupra tarifelor se poate datora cererii care stagnează. Producția din Franța a făcut un alt pas înapoi în iunie, iar comenzile noi au scăzut brusc, indicele PMI fiind de 48,1, față de 49,8 în mai, după ce și în mai și aprilie scăzuse față de luna anterioară.
Pentru perioada imediat următoare, estimările legate de Spania sunt precaut-optimiste, deoarece inflația ar putea complica lucrurile: prețurile au crescut în ultimul timp cu 0,6%. Totuși, ratele mai mici ale dobânzilor au crescut puterea de cumpărare și au avut un impact pozitiv asupra cererii, care pe termen scurt și mediu ar putea crește în continuare, ceea ce ar duce și la tarife mai mari de transport. Iar producția industrială mare de electronice și vehicule motorizate și vânzările bune din retail ar trebui să permită creșterea tarifelor pe termen scurt.
Franța, pe de altă parte, stă mai slab la jumătatea anului: producția industrială a scăzut două luni la rând, iar cei mai recenți indici PMI confirmă o deteriorare în plus a comenzilor noi și a producției. În ceea ce privește firmele de transport, ieftinirea motorinei le avantajează, dar incertitudinea legată de taxele vamale din SUA și scăderea încrederii mediului de afaceri ar putea să tempereze investițiile și să scadă volumele de transport rutier de marfă, și implicit și tarifele. În plus, contextul politic din Franța este complicat.
Tarifele de transport pe bază de contract de la Madrid la Paris au fost în al doilea trimestru din 2025 de 137,0 puncte de index Upply, adică 1,25 de euro/km, cu 3,1 puncte mai mari decât în trimestrul anterior, dar cu 1,6 puncte mai mici decât în trimestrul al doilea din 2024, așa cum reiese din analiza tradițională realizată de Upply, Ti și IRU (upply-iru-ti-q2-2025-european-road-freight-rates-benchmark).
De la Varșovia la Duisburg tarifele de transport pe bază de contract au ajuns la 152,2 puncte, adică 1,32 de euro/km, mai mari cu 4,4 puncte decât în trimestrul anterior și cu 6,5 puncte decât în perioada similară din 2024.
De la Duisburg la Lille, tarifele din contracte au fost de 128,1 puncte sau 2,09 euro/km, în creștere ușoară, cu doar 0,5%, față de trimestrul anterior, și în scădere cu 3,4 puncte față de trimestrul al doilea din 2024.
În ceea ce privește contextul economic în care au loc aceste creșteri sau scăderi de tarife, exporturile Germaniei către Franța constau în mare parte din bunuri industriale: automobile (cu o valoare de aproximativ 11,4 miliarde de dolari anual), mașini (27,9 miliarde de dolari) și produse chimice (15 miliarde de dolari). Toate aceste categorii rămân slabe, ceea ce creează presiune în sensul scăderii tarifelor de la Duisburg la Lille. Diminuarea lor urmează unor semne mai vizibile de stagnare din industria germană, unde comenzile industriale au fost cu 4,5% mai mici decât anul trecut, așteptările legate de producție rămân la fel de la un trimestru la altul, iar starea de spirit a mediului de afaceri se înrăutățește de la an la an. Toți acești indicatori macro fac să continue să scadă tarifele de transport pe bază de contract.
Pentru cursele de la Lyon la Birmingham indicele a ajuns la 134,7 puncte sau 2,07 euro/km, cu 3,4 puncte mai mult decât în trimestrul anterior și cu 6,4 puncte mai mult decât în al doilea trimestru din 2024.
Creșterea prețurilor de transport reflectă o revenire potențială a activității de import în Marea Britanie, în special din Franța. Potrivit ONS, Marea Britanie a înregistrat o creștere de 300 de milioane de lire a importurilor de mașini și echipamente de transport doar din UE, datorită creșterii importurilor de automobile din Germania, dar și o creștere importantă a importului de produse medicinale și farmaceutice din Franța, care au ajuns la un total de 1,6 miliarde de lire în cele patru trimestre de până la sfârșitul primului trimestru din 2025.
În sfârșit, dintre rutele evidențiate în studiul aferent celui de-al doilea trimestru din 2025, de la Milano la Varșovia tarifele din contracte au scăzut cu 2,0 puncte față de trimestrul anterior, până la 110,9, adică 1,10 euro/km, și cu 0,8 puncte față de al doilea trimestru din 2024.
Scăderea ușoară a tarifelor este cauzată, cel mai probabil, de slăbirea cererii industriale din Polonia și de o ușoară scădere a costurilor de operare, deoarece motorina s-a ieftinit în Italia cu 4,2% față de primul trimestru din 2025. Indicele PMI al producției din Polonia a scăzut în iunie, sub așteptări, de la 47,1 de puncte în mai la 44,8, cu 0,2 mai puțin decât în iunie 2024, și a intrat și mai adânc în zona contracție (care este sub 50,0 puncte) după prognoze optimiste.
Totuși, consumul polonez continuă să fie puternic și a fost principalul motor de creștere în al doilea trimestru din 2025, ceea ce ar putea echilibra pe termen mediu tarifele din contracte.
Analiștii Upply sunt însă de părere că nu totul este pesimist în producția poloneză, ci dimpotrivă, sectorul ar putea intra într-o perioadă de reînnoire, în mod special datorită tehnologiei energetice și producției avansate de baterii. O dezvoltare majoră este achiziția de către Lyten a Northvolt Dwa ESS, cea mai mare fabrică de sisteme de stocare a energiei pe baterii (BESS) din Europa, situată în Gdansk.
Odată cu apariția BESS, segmentul cu cea mai rapidă creștere pe piața bateriilor, esențial în special pentru alimentarea centrelor de date AI, industriile poloneze fac un pas uriaș înainte, iar pe măsură ce această transformare prinde contur, ele ar putea sprijini și creșterea tarifelor de transport rutier de marfă pe bază de contract, în special pe rutele de export din Polonia.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit