Indicele tarifelor de transport intern din Italia pe bază de contract a ajuns în trimestrul al doilea din 2024 la 111,3 puncte conform barometrului realizat de Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights), fiind cu 2,6 puncte mai mare decât în trimestrul anterior, dar cu 0,6 puncte mai mic decât în trimestrul al doilea din 2023. Iar indicele tarifului spot a crescut mai mult, cu 7,6 puncte, față de trimestrul anterior, dar este tot mai mic, cu 1,7 puncte, față de anul anterior.
Diferența dintre tarifele spot și cele contractuale este acum de 6,1 puncte, față de 1,1 puncte în primul trimestru al anului.
Potrivit datelor institutului italian de statistică ISTAT, indicele producției industriale ajustate sezonier din Italia a crescut ușor, cu 0,5%, în mai 2024 față de luna precedentă, creștere determinată mai ales de creșterile din sectoarele bunurilor de consum, bunurilor intermediare și energiei, datorită costurilor mai mici ale energiei de care beneficiază industriile mari consumatoare, cum ar fi cea a produselor chimice.
Însă încrederea mediului de afaceri italian nu se îmbunătățește: cele mai recente date ISTAT indică în iunie 2024 cea mai mică încredere din ultimele șapte luni. Iar în producție acest indice a scăzut la 86,8, față de 88,2 în mai. Atât indicatorii producției, cât și cei ai comenzilor au continuat să scadă în iunie. De aceea tarifele de transport intern de marfă pe bază de contract nu au crescut brusc și au rămas cu 1,5 puncte sub nivelul din perioada similară a anului trecut, o dovadă a prudenței companiilor, și sunt tot mai jos începând din martie 2024 comparativ cu tarifele spot, deoarece cererea pe termen lung rămâne lentă și este tot în urma cererii consumatorilor pe termen scurt.
Spre deosebire de mediul de afaceri, consumatorii din Italia au încredere tot mai mare, indicele de 98,3 puncte din iunie 2024 fiind la cel mai înalt nivel din februarie 2022 încoace. Această creștere a optimismului populației este probabil alimentată de creșterea de 0,3% a PIB în primul trimestru din 2024. Iar cheltuielile mai mari de consum exercită o presiune în sensul creșterii tarifelor spot.
Ușoara scădere a stocurilor ar putea duce la creșteri ale producției pentru completarea lor, dar asta se estimează că se va întâmpla după următoarele două trimestre. Deocamdată cererea este scăzută, așa cum arată scăderea de la -19,7 la -23,3 a comenzilor noi, și se estimează că tendința va continua pe termen scurt, ceea ce poate opri creșterea tarifelor de transport de marfă observată în ultimele luni.
Cererea pe termen lung ar putea crește în Italia, mai ales pentru transportul pe bază de contract, datorită eforturilor guvernului de a revitaliza sectorul auto. Acesta a anunțat recent că vrea să preia controlul asupra mărcilor Innocenti și Autobianchi din oferta Stellantis pentru a atrage producători chinezi care să se implice în producția locală, iar Georgia Meloni vrea ca producția de vehicule din Italia să ajungă astfel la un milion de unități/an. Inițiativa le-ar oferi companiilor chineze acces la piața europeană și ar poziționa Italia ca producător auto important.
Tarifele spot medii pe rutele de export, adică din diverse orașe europene către porturile Rotterdam și Anvers, au crescut cu 1,9 puncte în trimestrul al doilea din 2024 față de primul, până la 119,9 puncte, și sunt cu 0,9 puncte mai mici comparativ cu trimestrul al doilea din 2023, așa cum indică barometrul realizat de Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights).Iar tarifele de transport pe bază de contract au scăzut cu 5,3 puncte față de trimestrul anterior și cu 0,9 puncte față de perioada similară a anului trecut, până la 132,5 puncte.
Pe rutele de import (din porturi spre orașe europene) tarifele spot au crescut cu 5,2 puncte față de trimestrul anterior și cu 2,7 puncte față de anul trecut, până la 117,1 puncte, iar cele din contracte au crescut cu 0,2, respectiv cu 2,5 puncte, până la 122,8 puncte.
Asta deoarece importurile și cererea din Europa pe termen scurt sunt mult mai stabile decât în perioadele anterioare, în timp ce exporturile și piața contractuală se adaptează la nivelurile mai scăzute ale producției europene, pe care le vom vedea probabil și în semestrul al doilea din 2024.
Informațiile de la Biroul Olandez pentru Politici Economice indică o cerere de import cu mult mai bună în Europa și perspective de creștere. Creșterea medie lunară a volumului importurilor la începutul lui 2024 a fost de +0,4% în zona euro, față de -0,2% în aceeași perioadă din 2023 și 0,0% în 2022. Deci este clar că cererea totală de bunuri de import rămâne slabă în Europa și cu mult sub nivelurile maxime înregistrate de-a lungul timpului, dar mai nou există creștere, ceea ce face ca tarifele de transport pe rutele de import să scadă mai puțin sau chiar să crească.
Congestia din porturile Anvers și Rotterdam a adăugat și ea o presiune în sensul creșterii tarifelor, în Rotterdam timpii de așteptare pentru nave fiind cu 44,6% mai mari în iunie 2024 decât în ianuarie 2024, ceea ce a făcut să se piardă din capacitatea de transport rutier de marfă, deoarece vehiculele sunt blocate. Prin urmare, reducerea ofertei de camioane a dus și ea la creșterea tarifelor.
Prețurile de transport pe bază de contract sunt însă în continuare în scădere considerabilă (pentru export) sau cel mult constante, fiind influențate de doi factori: cererea mai mică pe termen mediu pentru volume din contractele care urmează să fie reînnoite și presiunea redusă din partea costurilor. Creșterea costurilor a făcut ca tarifele din contracte, pe ambele sensuri, să se mențină mari în ultima perioadă, însă este vizibilă tendința de încetinire a scumpirilor, câtă vreme întreținerea vehiculelor, de exemplu, care se scumpise la un moment dat mult și costa cu 20,3% mai mult decât în 2021, în ultimul trimestru a înregistrat o creștere cu doar 1% față de trimestrul anterior, adică jumătate din rata de creștere de acum un an. Estimările pe termen scurt sunt ca tarifele spot pe aceste relații să continue să crească, mai ales la import, datorită creșterii cererii de bunuri din partea consumatorilor europeni, iar cele din contracte să continue să scadă, câtă vreme presiunea costurilor este mai mică, și la fel și producția din Europa.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit