Tarife de transport rutier de marfă între Duisburg și Varșovia
Tarifele de transport rutier de marfă pe bază de contract de la Varșovia la Duisburg au crescut în al doilea trimestru din 2024 cu 2% față de trimestrul anterior și cu 0,3% față de perioada similară din 2023, până la 1.542 de euro (1,43 de euro/km), conform barometrului realizat de Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights). Iar tarifele spot au crescut cu 1,3%, respectiv cu 6%, până la 1.716 euro (1,59 de euro/km).
Pe sensul celălalt tarifele din contracte au crescut cu 1,3% față de trimestrul anterior și cu 1,4% față de trimestrul al doilea din 2023, până la 1.192 de euro (1,10 euro/km), și cele spot au crescut mult, cu 10,6%, adică 144 de euro, față de trimestrul anterior, până la 1.511 euro (1,39 de euro/km).
Astfel, de la Varșovia la Duisburg diferența dintre tarifele spot și cele din contract a ajuns la 11,3%, iar de la Duisburg la Varșovia de 26,8%, față de 16,2% în trimestrul anterior.
În ceea ce privește contextul economic și consumul care stau în spatele acestor evoluții de pe piața de transport, producția din Polonia cunoaște în ultimul timp o revenire, deși ușoară, cu toate că datele de la institutul național de statistică din această țară indică o scădere de 1,7% în mai 2024 față de mai 2023, după o creștere de 7,8% în aprilie 2024 față de aprilie 2023.
Vânzările din retailul polonez au crescut în mai cu 5,0% față de mai 2023, menținând tendința din primul trimestru al acestui an, când au fost cu mai mari 5,4% față de perioada similară din 2023. Vânzările auto continuă să crească puternic și au fost cu 12,9% mai multe înmatriculări noi în primul trimestru din 2024 față de primul din 2023, potrivit Asociației Poloneze a Industriei Auto (PZPM). Această redresare poate exercita o presiune ascendentă atât asupra tarifelor de transport spot, cât și – dar cu întârziere, pe măsură ce crește cererea industrială – a celor din contracte. Redresarea ușoară este în ton cu ușoara creștere față de trimestrul anterior a tarifelor spot și din contracte, întrucât acestea nu au crescut în concordanță cu cererea industrială revitalizată, ci mai degrabă par să se stabilizeze conform unei noi „normalități“.
În ceea ce privește producția industrială germană, aceasta a scăzut în mai cu 2,5% față de aprilie, potrivit institutului german de statistică Destatis, indicând că sectorul industrial din Europa nu își revine pe termen scurt. În plus, comenzile industriale germane au scăzut pentru a cincea lună consecutiv, cu 1,6% în mai față de aprilie, ceea ce poate exercita o presiune suplimentară în sensul scăderii tarifelor din contractele de transport de marfă cu plecare din această țară.
În viitorul apropiat, creșterea puternică a salariilor din Germania ar putea încuraja consumul populației în a doua parte a lui 2024, însă performanța slabă a economiei, în special a producției, arată că este puțin probabil să observăm creșteri semnificative ale tarifelor în acest an pe această relație, mai ales dacă luăm în considerare faptul că redresarea Poloniei este lentă și constantă.
Pe ruta de la Madrid la Paris, tarifele de transport pe bază de contract au scăzut în al doilea trimestru din 2024 cu 1,7% față de trimestrul anterior, până la 1.486 de euro (1,17 euro/km), și cu 4,9% față de perioada similară din 2023, așa cum reiese din barometrul realizat de Upply,. Ti și IRU (Upply – Market insights). Iar tarifele spot au crescut cu 4,2% față de trimestrul anterior, până la 1.541 de euro (1,22 de euro/km), dar sunt cu 8,2% mai mici decât în perioada similară a anului anterior.
Pe sensul celălalt, de la Paris la Madrid, tarifele din contracte au crescut cu 4,1% față de primul trimestru din 2024 și cu 10,8% față de al doilea trimestru din 2023, până la 1.767 de euro (1,39 de euro/km), iar cele spot au crescut cu 1,4% față de trimestrul anterior și cu 18,8% față de anul anterior, până la 1.910 euro (1,50 de euro/km).
De la Madrid la Paris tarifele spot sunt acum cu 3,7% mai mari decât cele din contracte, spre deosebire de primul trimestru din 2024, când cele spot au fost cu 2,2% mai mici. Iar de la Paris spre Madrid diferența este de 8,1%, după ce în trimestrul anterior fusese de 11,0%.
Cererea consumatorilor din Franța este în ușoară creștere, iar comerțul cu amănuntul neajustat a crescut cu 2,4% față de trimestrul anterior. Presiunile inflaționiste se atenuează din cauza cererii slabe din ultimul an, mai ales că nu doar 2023, ci o perioadă mai lungă post pandemie a fost marcată de o inflație ridicată, care a făcut consumatorii mai puțin dispuși să cumpere. Schimbarea cererii a exercitat o ușoară presiune ascendentă asupra tarifelor de transport spot pe această rută, iar ele au crescut puțin față de trimestrul anterior – deși sunt mai mici decât în 2023.
În Spania, cererea consumatorilor a crescut cu 3,7% și, după o perioadă de instabilitate pe piața FMCG, cheltuielile de consum au crescut cu 4,8% față de anul precedent, în mare parte datorită stabilizării prețurilor la alimente. Cheltuielile pentru bunuri de consum, bunuri de folosință îndelungată și tehnologie pentru uz casnic s-au ridicat la 35 de miliarde de euro în primul trimestru din 2024, potrivit noului barometru NIQ privind cheltuielile cu amănuntul, în creștere cu 4,6% față de aceeași perioadă din 2023.
Potrivit Institutului Național de Statistică (INE) din Spania, producția a crescut în mai 2024 cu 0,4% față de mai 2023, în condițiile în care aprilie 2024 comparativ cu aprilie 2023 a crescut cu 0,2%. Sectorul cu cea mai mare scădere, de 1,1%, a fost cel al bunurilor de capital. Lipsa cererii industriale contribuie la scăderea tarifelor de transport din contracte și față de trimestrul anterior, și față de anul anterior.
În ceea ce privește producția, aceasta a scăzut în Franța în mai 2024 cu 2,1% față de aprilie 2024, după o creștere de 0,6% în aprilie față de martie, probabil din cauza creșterii în mai mare măsură decât în Spania a costurilor de producție. Concret, în Franța ele au crescut cu 1,5% față de trimestrul anterior, în timp ce în Spania s-au menținut.
Deocamdată aceste tendințe se reflectă în tarifele de transport spot, care le depășesc pe cele din contracte, iar pe termen mediu și lung ne putem aștepta ca și cele din contracte să crească moderat, pentru a reflecta revenirea cererii.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit