Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad


Analiza tradițională realizată de Upply, Ti și IRU, pentru al doilea trimestru din 2025 (upply-iru-ti-q2-2025-european-road-freight-rates-benchmark), arată că, spre deosebire de tarifele de transport pe bază de contract de pe principalele rute europene, cele spot au avut și creșteri abrupte, și scăderi mari.

De la Varșovia la Duisburg, indexul tarifelor spot a crescut cu 7,9 puncte față de primul trimestru din 2025, până la 153,2 puncte, adică 1,33 de euro/km, față de 1,27 de euro/km. Iar comparativ cu același trimestru al anului trecut a crescut cu 3,3 puncte.

Tarifele de transport spot de la Duisburg la Lille au scăzut însă cu 9,5 puncte față de trimestrul anterior, până la 114,7, adică 2,09 euro/km, iar față de perioada similară din 2024 scăderea este și mai mare, de 13,5 puncte.

Scăderea a fost determinată mai ales de ieftinirea motorinei în Germania cu 5,1% și în Franța cu 7,1% față de trimestrul anterior, aceasta reprezentând în medie 22,1% din costul total de transport. Celelalte cheltuieli au fost relativ constante. Dar și lipsa cererii a dus la scăderea tarifelor. Exporturile germane către Franța au încetinit vizibil, în special în sectoare cheie precum automobilele, utilajele și produsele chimice. Potrivit statisticilor Destatis, comenzile noi din străinătate pentru produse germane s-au diminuează mult față de trimestrul anterior: cu 2,4% pentru echipamente electrice, cu 11,0% pentru produse chimice și cu 12,0% pentru utilaje și echipamente.

Pentru cursele de la Lyon la Birmingham tarifele spot au scăzut și mai mult față de primul trimestru din 2025, cu 13,1 puncte, până la 126,9 puncte, adică 2,07 euro/km, în timp ce în trimestrul al doilea din 2024 au fost de 135,5 puncte.

Cheltuielile de consum mai mici pe termen scurt au început să afecteze tarifele de transport spot de la Lyon către Birmingham. Potrivit celor mai recente date despre retail de la ONS, volumele vânzărilor lunare au avut în mai 2025 cea mai mare scădere din decembrie 2023 încoace și se estimează că volumele de retail din Marea Britanie au scăzut cu 2,7% în iunie 2025 față de mai, după o creștere de 1,3% în aprilie. Alimentele au înregistrat cea mai mare scădere, de 5,0%, determinată de reducerile oferite de supermarketuri și de scăderea vânzărilor de alcool și tutun, iar îmbrăcămintea și bunurile de uz casnic au scăzut cu 1,4%.

De la o companie la alta, datele despre vânzările din 2025 sunt diferite. Tesco, cel mai mare lanț de supermarketuri din Regatul Unit, a depășit așteptările în primul trimestru, deși a descris piața ca fiind puternic competitivă, dar retailerul de discount Poundland a anunțat că va închide 68 de magazine. Vânzările totale din magazine fizice și online au scăzut cu 2,4% în mai, sugerând o încetinire a cererii consumatorilor, care poate determina scăderea tarifelor de transport spot.

În contrast cu tendințele observate pe această rută în ceea ce privește tarifele din contracte, susținute de cererea de importuri industriale, piețele spot reacționează rapid la schimbările din cererea consumatorilor și, câtă vreme aceștia își reduc cheltuielile, nevoia de curse spoit este mai mică, deci și tarifele scad.

Și perspectivele economice ale Franței rămân joase, starea de spirit a mediului de afaceri, care are performanțe sub așteptări, fiind în iunie de 96,0, sub media pe termen lung de 100,0 și sub așteptări, conform ING, după ce în mai a scăzut mult, în special în producție (cu 3,0 puncte). Comenzile pentru perioada imediat următoare sunt mai mici, iar așteptările legate de producție, tot mai pesimiste, în special în ceea ce privește mașinile, echipamentele și vehiculele de transport.

În aceste condiții, importurile probabil vor scădea în Franța, deci tarifele spot spre această țară probabil vor continua să scadă și ele. 

În plus, dacă cererea din Marea Britanie continuă să fie slabă, prețurile de transport spot ar putea scădea în trimestrul al treilea, în special pe rutele ce traversează Canalul, cum ar fi Lyon-Birmingham, care sunt strâns legate de bunurile de consum.

Între Madrid și Paris indicele tarifului spot este de 131,5 puncte, cu 0,8 puncte mai mic decât în trimestrul anterior, adică de 1,27 de euro/km, și cu 1,2 puncte mai mic decât în perioada similară din 2024.

Iar între Milan și Varșovia indicele a ajuns la 128,9 puncte, adică 1,29 de euro/km, în scădere cu 1,6 puncte față de trimestrul anterior, dar în creștere cu 4,9 puncte față de al doilea trimestru din 2024, când media era de 1,24 de euro/km.

Upply, Ti și IRU au publicat studiul privind piața europeană de transport rutier de mărfuri din trimestrul al doilea al lui 2025 (upply-iru-ti-q2-2025-european-road-freight-rates-benchmark), de unde reiese că indicii tarifelor spot și tarifelor din contracte s-au apropiat la aproximativ 132,2 puncte, după ce primul a scăzut cu 2,2 puncte față de trimestrul anterior, iar al doilea a crescut cu 1,2 puncte. Iar față de al doilea trimestru din 2024 indicele tarifelor spot a scăzut cu 2,0 puncte și cel al tarifelor din contracte a crescut cu 0,7 puncte. Studiul mai pune în evidență faptul că tarifele spot sunt acum la cel mai jos nivel din al patrulea trimestru al lui 2023 încoace, după ce au scăzut pentru al doilea trimestru consecutiv, ceea ce reflectă o cerere mai redusă a consumatorilor pe termen scurt. Deși creșterea retailului alimentar și producția de alimente continuă să crească în Europa, retailul general este în scădere, ceea ce arată o separare între cheltuielile esențiale și restul cheltuielilor. Totuși, declinul retailului nu va persista, ci se așteaptă la o creștere a cheltuielilor gospodăriilor în întreaga Europă, ceea ce va exercita pe termen mediu o presiune în sensul creșterii tarifelor de transport.

Însă există și factorii externi de care trebuie să se țină cont, în sensul că s-ar putea să observăm o creștere a importurilor din China ca rezultat al relațiilor comerciale tensionate dintre această țară și SUA, ceea ce ar face să crească și cererea de transport rutier, mai ales pe rutele dinspre porturi spre orașele principale, și tarifele spre finalul anului.

Tarifele de transport rutier din al doilea al lui 2025 vin în condițiile în care schimburile comerciale pe cale rutieră între economiile principale din Europa (Germania, Franța, Polonia, Italia și Spania) arată o revenire de la punctul minim din decembrie 2024 până în aprilie 2025. Totuși, comparând schimburile internaționale în tone dintre aceste țări cu cele din perioada similară a lui 2024, vedem că ele sunt acum mai mici.

În ceea ce privește costurile de transport, prețul motorinei a scăzut în al doilea trimestru din 2025 cu 6,4% față de primul, deși spre finalul acestei perioade au început să crească pe fondul războiului dintre Israel și Iran.

Din studiul Upply, Ti și IRU mai reiese că indicele stării de spirit a managerilor de firme de transport rutier a ajuns la 8,2, ceea ce indică faptul că ei se așteaptă la o ușoară creștere în trimestrul al treilea din 2025.

În perioada imediat următoare se așteaptă ca tarifele de transport să crească ușor datorită îmbunătățirii cererii și menținerii costurilor operaționale. Pe termen scurt a existat în ultimul timp o diminuare a presiunii asupra cererii, dar pe termen mediu și lung se estimează ea să revină, mai ales datorită revenirii retailului din UE. În ceea ce privește presiunea exercitată de costuri, ea se diminuează, iar ieftinirea motorinei compensează creșterile salariale și alte costuri care au fost în creștere. Deci cererea influențează tarifele mai mult decât costurile, iar aici vedem că piața europeană are un amalgam de dinamici ale cererii de transport rutier de marfă, influențate și de situația economică incertă de la nivel global.