Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Barometrul realizat de Transport Intelligence, Upply și IRU indică faptul că toate tarifele de transport dintre Paris și Madrid au scăzut în al patrulea trimestru din 2022. Cursele cu plecare din Madrid au avut tarife pentru transporturi pe bază de contract cu 5,1% mai mici decât în trimestrul al treilea din 2022, până la 1.461 de euro (1,15 euro/km), dar în creștere cu 9,1% față de trimestrul al patrulea din 2021, în timp ce tarifele spot au scăzut cu 4,4% față de trimestrul anterior și au crescut cu 20,7% față de perioada similară din 2021, ajungând la o medie de 1.770 de euro (1,40 de euro/km). Iar cursele cu plecare din Paris au scăzut cu 1,5% față de trimestrul anterior, până la 1.321 de euro (1,04 euro/km), dar sunt cu 7,5% mai mari față de 2021, în cazul contractelor, iar cele spot sunt cu 3,0% mai mici decât în trimestrul anterior, adică în medie de 1.497 de euro (1,18 euro/km), dar în creștere cu 8,6% față de 2021.

Tarifele dinspre Madrid spre Paris au fost influențate mai ales de modificarea obiceiurilor consumatorilor francezi în sezonul de vârf, când nu au cheltuit la fel de mult ca în anii precedenți.

Tarifele spot între Madrid și Paris sunt acum cu 21,2% peste tarifele pentru transport pe bază de contract, față de o diferență de 9,6% în trimestrul al patrulea din 2021, dovadă a cererii mari din Franța din 2022 – deoarece se așteaptă ca francezii să răspundă cu întârziere la inflație în comparație cu restul Europei.

Tarifele curselor cu plecare din Madrid spre Paris au crescut în 2022 și din cauza creșterilor mari ale costurilor de transport din primul semestru al anului, care au atins vârful în iulie, când motorina a fost cu 38% mai scumpă decât în ianuarie 2022.

Prețurile motorinei din ianuarie 2023 arată o scădere de 18,5% față de acest vârf, fiind unul dintre motivele pentru care tarifele au scăzut în trimestrul al patrulea din 2022. Totuși, prețul motorinei continuă să fie cu 21,1% mai mare decât la început de 2022, ceea ce lasă loc pentru scăderea tarifelor – atât spot, cât și pe bază de contract – pe măsură ce costurile scad. Transportatorii spanioli continuă să primească o reducere de 20 de cenți/l de motorină până la 31 martie și apoi de 10 cenți de la 1 aprilie la 30 iunie, după care eliminarea acestui ajutor de stat ar putea avea impact asupra prețurilor de transport rutier, deoarece costurile suplimentare vor fi transferate clienților.

Pe de altă parte, atât tarifele spot, cât și cele pentru transport pe bază de contract au scăzut din cauza scăderii cererii și ofertei, iar decalajul dintre cele două a ajuns la 13,3%, sub media europeană de 14,7%. Vânzările cu amănuntul din Spania din ultimul trimestru al lui 2022, comunicate de INE (Oficiul Național de Statistică din Spania) arată o creștere de 0,33% față de anul anterior și un nivel cu 2,1% sub cel din 2019. Inflația a atins un maxim de 10,8% în iulie, când era de 6,1% în Franța și de 7,5% în Germania, și a modificat comportamentul consumatorilor spanioli, conform unui sondaj ING din noiembrie 2022, care arată că 55% dintre ei urmăreau să cheltuiască mai puțin pe îmbrăcăminte și că 43% voiau să scadă cheltuielile cu bunurile de larg consum, cum ar fi alimentele.

Barometrul realizat de Transport Intelligence, Upply și IRU pentru cel de-al patrulea trimestru din 2022 indică faptul că scăderea cererii de transport rutier de mărfuri în timpul unui sezon care era de vârf în trecut, dar care de data aceasta a fost foarte slab, conform așteptărilor, a dus la scăderea tarifelor spot, iar cele din contracte s-au menținut ridicate din cauza crizei de șoferi și prețului încă mare al combustibilului.
Tariful spot a scăzut cu 2,4 puncte față de trimestrul anterior, până la 142,1 puncte (este prima scădere din primul trimestru din 2020 încoace), în timp ce prețul de transport pe bază de contract a crescut cu 0,4 puncte. În ceea ce privește comparația cu perioada similară din 2021, tariful spot a crescut cu 18,1 puncte, iar cel din contracte cu 19,0 puncte. Valorile sunt atât de ridicate față de anul anterior din cauza costurilor mai mari și capacității încă reduse de transport, la care se adaugă presiunea tot mai mare exercitată în direcția îndeplinirii, de către sectorul de transport rutier, a unor standarde tehnologice, de mediu și de siguranță tot mai înalte, reflectate și în costurile vehiculelor comerciale.

Scăderea tarifului spot este o consecință a scăderii cererii, din cauza inflației care reduce încrederea consumatorilor până la niveluri record și crește prețurile. Inflația în zona euro a atins un nivel maxim de 10,6% în octombrie, iar încrederea consumatorilor a atins un minim istoric de 95,1 puncte în septembrie, cu îmbunătățiri neglijabile în ultimul trimestru.

În plus, prețurile ridicate ale energiei au făcut ca producătorii europeni să fie mai puțin competitivi la nivel global, iar comenzile record de bunuri din prima parte a lui 2022 sunt în scădere pe măsură ce cererea globală scade. De exemplu, producția din Franța și Germania este acum sub nivelul din 2019.
Europa pare să fi evitat o criză energetică anunțată inițial ca fiind catastrofală, având un consum de energie mai mic și un nivel de stocare aproape de capacitate pe întregul continent, ceea ce a redus presiunea asupra prețurilor.

În 2023 se preconizează că tarifele de transport de marfă vor continua să scadă, dar că vor rămâne ridicate față de ani anteriori. Thomas Larrieu, CEO Upply, este de părere că vom asista la o scădere și pentru tarifele pe bază de contract, dar este dificil de estimat în ce măsură, deoarece costurile operatorilor sunt încă la cel mai ridicat nivel din toate timpurile, iar deficitul de șoferi nu va fi rezolvat într-un an. „Părerea mea este că în 2023 tarifele din contacte vor scădea cu 3-5%, iar cele spot vor fi din ce în ce mai volatile din cauza incertitudinii cererii consumatorilor.“

În 2023 se așteaptă ca cererea să scadă, nu să se prăbușească, astfel încât și prețurile de transport vor scădea, dar nu foarte mult.