Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Trei dintre cele patru tipuri de tarife de transport rutier de marfă pe ruta dintre Polonia și Germania au atins noi maxime istorice în ultimul trimestru din 2022, conform barometrului realizat de Transport Intelligence, Upply și IRU. Cursele spot de la Varșovia la Duisburg au ajuns să coste cu 4,2% mai puțin decât în trimestrul precedent, adică în medie 1.865 de euro (1,73 de euro/km), și cu 27,6% mai mult decât în perioada similară din 2021. Tarifele curselor pe bază de contract între Varșovia și Duisburg au crescut însă cu 2,1% față de trimestrul anterior și cu 39,6% față de 2021, până la 1.532 de euro (1,42 de euro/km), o nouă maximă istorică.

Iar tarifele curselor dinspre Duisburg spre Varșovia au crescut în ambele cazuri: cele spot cu 3,2% față de trimestrul anterior și cu 8,8% față de finalul lui 2021, până la 1.517 euro (1,40 de euro/km), iar cele pe bază de contract cu 2,1%, respectiv 15,4%, până la 1.200 de euro (1,11 euro/km).

Principalul motiv al menținerii ridicate a tarifelor din contracte sunt costurile mari, iar scăderea cererii din partea economiei germane care încetinește reduce presiunea asupra tarifelor spot în Renania. Tarifele spot pentru cursele dintre Varșovia și Duisburg sunt acum cu 21,8% mai mari decât cele pe bază de contract, în condițiile în care în al treilea trimestru din 2022 diferența era de 29,9%. Scăderea presiunii din partea cererii a redus tendința ascendentă a tarifelor spot, în timp ce lipsa de șoferi și prețul mare al combustibilului mențin la un nivel înalt tarifele din contracte.

Industria prelucrătoare germană s-a luptat să-și revină după pandemie și continuă să facă asta. Datele Destatis disponibile pentru ultimul trimestru din 2022 arată că producția este cu 3,2% sub nivelul din 2019. La început de 2022, fabricile germane aveau cele mai mari comenzi înregistrate din 1970 încoace, de când există aceste consemnări, dar volumele au scăzut cu 5,5% în noiembrie, în condițiile în care analiștii economici estimaseră o scădere de numai 0,5%.

În direcția opusă, costurile de transport se mențin ridicate, iar economia poloneză rezilientă a menținut o cerere sănătoasă de mărfuri transportate rutier, în ciuda inflației mari, care a atins un record de 17,9% la începutul celui de-al patrulea trimestru al anului, cu mult peste 10,6% în zona euro.

Dar producătorii polonezi au absorbit costurile în creștere pentru a-și menține activitatea la nivel ridicat, iar informațiile de la institutul polonez de statistică arată că producția a crescut cu 9,7% față de trimestrul al treilea și cu 37,7% față de perioada similară din 2021, după o creștere constantă pe parcursul întregului an trecut.

Există, totuși, o umbră în acest peisaj: industria mobilei. Polonia este al treilea cel mai mare exportator de mobilă din lume și în acest domeniu lucrează peste 200.000 de angajați. Dar sectorul a avut de suferit din cauza creșterii costurilor lemnului și energiei și Polonia riscă să-și piardă baza de clienți într-o lume în care încrederea consumatorilor este la cote minime istorice în multe țări.

Barometrul realizat de Transport Intelligence, Upply și IRU indică faptul că toate tarifele de transport dintre Paris și Madrid au scăzut în al patrulea trimestru din 2022. Cursele cu plecare din Madrid au avut tarife pentru transporturi pe bază de contract cu 5,1% mai mici decât în trimestrul al treilea din 2022, până la 1.461 de euro (1,15 euro/km), dar în creștere cu 9,1% față de trimestrul al patrulea din 2021, în timp ce tarifele spot au scăzut cu 4,4% față de trimestrul anterior și au crescut cu 20,7% față de perioada similară din 2021, ajungând la o medie de 1.770 de euro (1,40 de euro/km). Iar cursele cu plecare din Paris au scăzut cu 1,5% față de trimestrul anterior, până la 1.321 de euro (1,04 euro/km), dar sunt cu 7,5% mai mari față de 2021, în cazul contractelor, iar cele spot sunt cu 3,0% mai mici decât în trimestrul anterior, adică în medie de 1.497 de euro (1,18 euro/km), dar în creștere cu 8,6% față de 2021.

Tarifele dinspre Madrid spre Paris au fost influențate mai ales de modificarea obiceiurilor consumatorilor francezi în sezonul de vârf, când nu au cheltuit la fel de mult ca în anii precedenți.

Tarifele spot între Madrid și Paris sunt acum cu 21,2% peste tarifele pentru transport pe bază de contract, față de o diferență de 9,6% în trimestrul al patrulea din 2021, dovadă a cererii mari din Franța din 2022 – deoarece se așteaptă ca francezii să răspundă cu întârziere la inflație în comparație cu restul Europei.

Tarifele curselor cu plecare din Madrid spre Paris au crescut în 2022 și din cauza creșterilor mari ale costurilor de transport din primul semestru al anului, care au atins vârful în iulie, când motorina a fost cu 38% mai scumpă decât în ianuarie 2022.

Prețurile motorinei din ianuarie 2023 arată o scădere de 18,5% față de acest vârf, fiind unul dintre motivele pentru care tarifele au scăzut în trimestrul al patrulea din 2022. Totuși, prețul motorinei continuă să fie cu 21,1% mai mare decât la început de 2022, ceea ce lasă loc pentru scăderea tarifelor – atât spot, cât și pe bază de contract – pe măsură ce costurile scad. Transportatorii spanioli continuă să primească o reducere de 20 de cenți/l de motorină până la 31 martie și apoi de 10 cenți de la 1 aprilie la 30 iunie, după care eliminarea acestui ajutor de stat ar putea avea impact asupra prețurilor de transport rutier, deoarece costurile suplimentare vor fi transferate clienților.

Pe de altă parte, atât tarifele spot, cât și cele pentru transport pe bază de contract au scăzut din cauza scăderii cererii și ofertei, iar decalajul dintre cele două a ajuns la 13,3%, sub media europeană de 14,7%. Vânzările cu amănuntul din Spania din ultimul trimestru al lui 2022, comunicate de INE (Oficiul Național de Statistică din Spania) arată o creștere de 0,33% față de anul anterior și un nivel cu 2,1% sub cel din 2019. Inflația a atins un maxim de 10,8% în iulie, când era de 6,1% în Franța și de 7,5% în Germania, și a modificat comportamentul consumatorilor spanioli, conform unui sondaj ING din noiembrie 2022, care arată că 55% dintre ei urmăreau să cheltuiască mai puțin pe îmbrăcăminte și că 43% voiau să scadă cheltuielile cu bunurile de larg consum, cum ar fi alimentele.