Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Tarife de transport rutier de mărfuri între Paris și Madrid

Barometrul de transport realizat de Upply, Ti și IRU (https://market-insights.upply.com/en) arată că, pentru prima dată din întâiul trimestru al lui 2021 încoace, între Paris și Madrid, pe ambele sensuri, a avut loc o schimbare completă, ca rezultat al scăderii tarifelor spre Paris – din cauza cererii mai mici de bunuri de consum – și al creșterii substanțiale a tarifelor spre Madrid.

Dinspre Paris spre Madrid tarifele de transport pe bază de contract au crescut cu 3,3% față de trimestrul anterior, până la 1.652 de euro (1,30 de euro/km), și cu 21,0% față de perioada similară din 2022. Iar tarifele spot au crescut cu +4,1% față de trimestrul anterior și cu 8,1% față de anul anterior. Creșterea în mai mare măsură a tarifelor spot sugerează că cea care duce la creșterea tarifelor din Franța spre Spania este creșterea cererii pe termen scurt.

Pe sensul celălalt, tarifele de transport pe bază de contract au scăzut cu 0,6% față de trimestrul anterior, până la 1.526 de euro (1,20 de euro/km), dar au crescut cu 5,3% față de trimestrul al patrulea din 2022. Iar tariful spot este de 1.509 euro (1,19 euro/km), în scădere cu 8,8% față de trimestrul anterior (o scădere record pe această piață) și cu 18,1% față de anul anterior.

Spania a suferit o perioadă scurtă, dar intensă, de inflație ridicată, dar guvernul a intervenit plafonând prețurile la energie, la transport public și la chirii, ceea ce a protejat veniturile populației, pe când în Franța inflația a crescut mai târziu și mai moderat, dar tendința s-a prelungit mai mult. De aceea prețurile produselor spaniole au crescut mai puțin, permițându-le consumatorilor să se redreseze rapid și întreprinderilor să rămână competitive, în timp ce economia franceză încă este afectată de inflația mare.

Pe de altă parte, piața transportului rutier de mărfuri spre Paris a scăzut din cauza scăderii presiunii cererii. Datele Eurostat disponibile pentru trimestrul al patrulea din 2023 plasează consumul de bunuri de uz casnic în scădere cu 0,5% față de al treilea și consumul de alimente în scădere cu 2,0% față de perioada similară din 2022. Iar modul cum va evolua volumul de alimente este incert.

În ceea ce privește transportul spre Madrid, atât consumatorii, cât și industria contribuie la creșterea volumului și la creșterea presiunii asupra cererii. Volumele de retail ajustate sezonier din Spania în trimestrul al patrulea din 2023 au crescut cu 0,8% față de trimestrul anterior și cu 6,5% față de perioada similară din 2022. Analiștii Upply sunt de părere că pe ambele sensuri între Paris și Madrid tarifele se vor modifica mai puțin în viitorul apropiat, deoarece și creșterea cererii din Spania și scăderea cererii din Franța încetinesc în 2024.

Indicele tarifelor de transport rutier de marfă din Europa din trimestrul al patrulea din 2023

Barometrul Upply, Ti și IRU arată că indicele tarifului spot de transport rutier de mărfuri din Europa pentru trimestrul al patrulea din 2023 a scăzut cu 14,8 puncte față de perioada similară din 2022 și că indicele tarifului de transport pe bază de contract a scăzut cu numai 0,9 puncte, din cauza costurilor ridicate și în special a creșterii taxelor de drum.

Față de trimestrul al treilea din 2023, indicele tarifului spot a scăzut cu 4,5 puncte, până la 123,8 puncte, iar cel al tarifului din contracte a crescut pentru al doilea trimestru consecutiv, cu 1,7 puncte față de trimestrul anterior, până la 129,4 puncte.

În ceea ce privește taxa de drum din Germania, cea mai importantă modificare apărută la final de 2023 pe piața europeană, aceasta a dus o creștere de 8,3 puncte a indicelui tarifelor de transport intern din această țară. IRU estimează că noua taxă aduce un cost suplimentar de 6.700 de euro/camion/an, presupunând că 60% din kilometrii efectuați de camioanele germane în transport intern sunt pe drumuri cu taxă și că 55% din volume sunt transportate cu vehicule articulate cu cel puțin cinci axe, Euro VI, care reprezintă 30% din flota rulantă germană. Iar costul suplimentar din Austria ar fi de 730 de euro/camion/an. În același timp, potrivit GVN (Asociația Transportatorilor din Saxonia Inferioară), cheltuielile lunare suplimentare ar putea fi de 300.000 de euro pentru unii dintre membrii săi. Iar scumpiri vor veni în timp, tot dinspre taxele de drum, și din alte țări central și est-europene, ceea ce va face ca modelele operaționale actuale să nu mai fie sustenabile și transportatorii să fie nevoiți să transfere în tarife aceste scumpiri, crescând tarifele în țările cu taxe de drum semnificativ mai mari decât în 2023.

Costuri în plus pot veni în continuare și din direcția șoferilor, unde încă există deficit – IRU estimează că până în 2028 vor exista aproximativ 745.000 de posturi de șoferi de camion neocupate.

În ciuda scumpirilor, barometrul arată că, din cauza cererii încă scăzute de transport, tarifele se mențin la un nivel jos – cele din contracte ar putea rămâne aproximativ la fel, iar cele spot s-ar putea micșora mai puțin decât în ultimele trimestre. Ceea ce împiedică o creștere a lor pe măsura creșterii costurilor cu taxele de drum sunt contracția producției industriale și scăderea numărului de comenzi noi, dar și posibilele scăderi ale dobânzilor.

Upply, Ti și IRU mai arată că, de când tarifele au început să crească, în primul semestru din 2022, scăderea consumului declanșată de creșterea prețurilor produselor a fost principalul motiv al scăderii consistente a tarifelor spot. Dar în noul climat economic inflația este mai mică și consumul se stabilizează – deși la niveluri mai scăzute – ceea ce duce la scăderea volumelor de transport rutier de mărfuri. În aceste condiții, la început de 2024 expeditorii beneficiază de tarife spot mai mici decât cele din contracte (indicele tarifelor spot se află acum cu 5,5 puncte sub cel din contracte), iar transportatorii vor trebui să facă față în perioada următoare unei noi scăderi a cererii din Europa, pe care o remarcăm deja de câteva luni, precum și modificărilor imprevizibile de costuri – ceea ce, arată Upply, ar putea favoriza adoptarea de instrumente digitale, care oferă vizibilitate și permit optimizarea veniturilor.