Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Indicele tarifelor de transport rutier de marfă din Europa din trimestrul al patrulea din 2023

Barometrul Upply, Ti și IRU arată că indicele tarifului spot de transport rutier de mărfuri din Europa pentru trimestrul al patrulea din 2023 a scăzut cu 14,8 puncte față de perioada similară din 2022 și că indicele tarifului de transport pe bază de contract a scăzut cu numai 0,9 puncte, din cauza costurilor ridicate și în special a creșterii taxelor de drum.

Față de trimestrul al treilea din 2023, indicele tarifului spot a scăzut cu 4,5 puncte, până la 123,8 puncte, iar cel al tarifului din contracte a crescut pentru al doilea trimestru consecutiv, cu 1,7 puncte față de trimestrul anterior, până la 129,4 puncte.

În ceea ce privește taxa de drum din Germania, cea mai importantă modificare apărută la final de 2023 pe piața europeană, aceasta a dus o creștere de 8,3 puncte a indicelui tarifelor de transport intern din această țară. IRU estimează că noua taxă aduce un cost suplimentar de 6.700 de euro/camion/an, presupunând că 60% din kilometrii efectuați de camioanele germane în transport intern sunt pe drumuri cu taxă și că 55% din volume sunt transportate cu vehicule articulate cu cel puțin cinci axe, Euro VI, care reprezintă 30% din flota rulantă germană. Iar costul suplimentar din Austria ar fi de 730 de euro/camion/an. În același timp, potrivit GVN (Asociația Transportatorilor din Saxonia Inferioară), cheltuielile lunare suplimentare ar putea fi de 300.000 de euro pentru unii dintre membrii săi. Iar scumpiri vor veni în timp, tot dinspre taxele de drum, și din alte țări central și est-europene, ceea ce va face ca modelele operaționale actuale să nu mai fie sustenabile și transportatorii să fie nevoiți să transfere în tarife aceste scumpiri, crescând tarifele în țările cu taxe de drum semnificativ mai mari decât în 2023.

Costuri în plus pot veni în continuare și din direcția șoferilor, unde încă există deficit – IRU estimează că până în 2028 vor exista aproximativ 745.000 de posturi de șoferi de camion neocupate.

În ciuda scumpirilor, barometrul arată că, din cauza cererii încă scăzute de transport, tarifele se mențin la un nivel jos – cele din contracte ar putea rămâne aproximativ la fel, iar cele spot s-ar putea micșora mai puțin decât în ultimele trimestre. Ceea ce împiedică o creștere a lor pe măsura creșterii costurilor cu taxele de drum sunt contracția producției industriale și scăderea numărului de comenzi noi, dar și posibilele scăderi ale dobânzilor.

Upply, Ti și IRU mai arată că, de când tarifele au început să crească, în primul semestru din 2022, scăderea consumului declanșată de creșterea prețurilor produselor a fost principalul motiv al scăderii consistente a tarifelor spot. Dar în noul climat economic inflația este mai mică și consumul se stabilizează – deși la niveluri mai scăzute – ceea ce duce la scăderea volumelor de transport rutier de mărfuri. În aceste condiții, la început de 2024 expeditorii beneficiază de tarife spot mai mici decât cele din contracte (indicele tarifelor spot se află acum cu 5,5 puncte sub cel din contracte), iar transportatorii vor trebui să facă față în perioada următoare unei noi scăderi a cererii din Europa, pe care o remarcăm deja de câteva luni, precum și modificărilor imprevizibile de costuri – ceea ce, arată Upply, ar putea favoriza adoptarea de instrumente digitale, care oferă vizibilitate și permit optimizarea veniturilor.

Indicele capacității europene de transport rutier de mărfuri a crescut cu 8,8% în octombrie 2023 față de octombrie 2022, potrivit celor mai recente date ale Transporeon, citate de Transport Intelligence (Ti). Este a 16-a lună consecutivă de creștere față de aceeași lună a anului anterior.

Iar comparativ cu septembrie 2023 indicele capacității a crescut în octombrie cu 2,7%. Această creștere a capacității disponibile face ca transportul rutier european să fie tot mai ieftin, din cauza concurenței mai puternice între operatori.

Declinul tarifelor de pe piața spot a încetinit din cauza atenuării inflației, astfel că în septembrie 2023 ele au fost mai mici cu 14,2% decât în septembrie 2022 și cu 10,2% decât în octombrie 2022, deoarece și cererea de bunuri a scăzut mai puțin, ceea ce sugerează că unele tarife spot ar putea începe să se normalizeze.

Tarifele de transport pe bază de contract s-au menținut mari din cauza costurilor mari, iar scumpirile continuă să le facă să crească. Prețurile de transport din contracte sunt oricum mai puțin expuse la modificările cererii pe termen scurt, astfel că ele au înregistrat o scădere de 2,8% față de octombrie 2022, poate și din cauză că fluctuează mai puțin decât cele spot având în vedere ciclurile de achiziție a mărfurilor. Cu toate acestea, dacă economia europeană continuă să stagneze la niveluri de activitate situate sub anii precedenți, Ti se așteaptă ca acest lucru să adauge o presiune descendentă asupra tarifelor din contracte.

Rezultatele financiare ale companiilor europene de transport rutier de marfă reflectă scăderea volumului pieței. Kuehne + Nagel, de exemplu, a comentat că rețelele sale de transport rutier de mărfuri au suferit de o slabă utilizare a capacității în această perioadă.

În general, piața transportului rutier de mărfuri continuă să fie caracterizată de o stagnare a cererii, o scădere a tarifelor spot și o creștere a capacității. Scăderea venitului real, condițiile financiare stricte și cererea externă slabă cântăresc greu pe piața europeană, iar perspectivele indică o volatilitate redusă, deoarece cererea stagnează la niveluri mai scăzute decât în anii precedenți, creșteri de costuri pe termen scurt și mai ales creșteri de taxe de drum în Europa Centrală, care probabil vor determina creșterea tarifelor de transport în trimestrul al patrulea din 2023, înainte ca cererea să înceapă să se redreseze în a doua jumătate a lui 2024.