Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Trei dintre cele patru tarife de transport pentru cursele între Germania și Europa au înregistrat scăderi în trimestrul al patrulea din 2022, conform barometrului realizat de Transport Intelligence, Upply și IRU. La export, prețurile pentru transportul pe bază de contract sunt de 139,0 puncte, cu 0,9 puncte mai mici față de trimestrul anterior și în creștere cu 24,1 puncte față de perioada similară din 2021, iar cele spot sunt acum de 144,3 puncte, mai mari cu 2,2 puncte decât în trimestrul anterior și cu 10,2 puncte față de 2021. La import, tariful pentru cursele pe bază de contract este de 131,6 puncte, cu 0,2 puncte mai mic decât în trimestrul al treilea din 2022 și cu 25,8 puncte mai mare decât în 2021, iar cel spot a ajuns la 170,8 puncte, fiind cu 9,9 puncte mai mic decât în trimestrul precedent și cu 35,1 mai mare decât în ultimul trimestru din 2021.

Indicele PMI mediu de producție din Germania pentru al patrulea trimestru din 2022 s-a situat cu 2,6 puncte sub nivelul din trimestrul al treilea și este sub 50 timp de șase luni consecutive, sugerând declinul industrial pe parcursul celei de-a doua jumătăți a anului trecut. Datele disponibile pentru ultimul trimestru din 2022 arată că producția germană a scăzut cu 0,02% față de perioada similară din 2021 și că este sub nivelurile din 2019. În special producția de bunuri de larg consum a scăzut, cu 3,1% față de 2021 și cu 3,2% față de 2019, acesta fiind un sector care și-a revenit în 2021 până aproape de nivelurile de dinainte de pandemie, dar care are din nou probleme.

Industria germană nu se mai confruntă cu scenariile extreme avansate în vara lui 2022, referitoare la lipsa gazului necesar pentru producție. În ianuarie 2023, Bundesnetzagentur (Agenția Federală a Rețelei pentru Energie Electrică, Gaze, Telecomunicații, Poștă și Căi Ferate) a raportat niveluri de stocare a gazelor de 88,70%, în condițiile în care consumul de gaze în a doua săptămână a lui ianuarie a fost cu 34,2% sub media din aceeași perioadă din 2018-2021. Capacitatea consumatorii și producătorii de a reduce utilizarea gazului și de a îmbunătăți eficiența înseamnă că Germania va evita deficitul de gaze de care se temea în vara anului trecut și scade costurile cu energia ale producătorilor. Prețul gazelor pentru producătorii industriali germani a crescut în decembrie cu 21,6%, fiind la un maxim istoric din ultimii 60 de ani, cu excepția vârfului din august 2022.

Prețurile ridicate ale producătorilor și scăderea cererii internaționale vor continua să reducă exporturile germane, deoarece producătorii se luptă să mențină prețurile competitive pe o piață internațională care dă dovadă de neîncredere: încrederea consumatorilor din UE a atins cel mai scăzut nivel, de 95,1, în septembrie 2022, iar scăderea inflației a permis o ușoară redresare la 96,5 în decembrie, însă consumul partenerilor comerciali europeni ai Germaniei este în continuare slab, menținând redusă cererea de mărfuri germane și în 2023. Prin urmare, se preconizează că volumele de mărfuri exportate rutier vor rămâne reduse și vor scădea și presiunea în sensul creșterii asupra tarifelor de transport. Dar transportul german de marfă ar putea cunoaște iar o creștere a cererii în trimestrele al doilea și al treilea din 2023.

În plus, nivelurile scăzute ale Rinului în vara lui 2022 au transferat spre rutier – unde capacitatea era oricum mai mică decât cererea – multe mărfuri care înainte se transportau pe căi navigabile, ceea ce a dus la creșterea tarifelor. În ultimul trimestru din 2022 nivelul apei și-a revenit, afectând tarifele în sens invers, dar există riscul ca situația să se repete în vara lui 2023, deoarece temperatura medie în Germania în noiembrie și decembrie 2022 a fost cu 29% (2,3 grade) peste normal și nu au existat ninsori care să alimenteze nivelul Rinului în primăvară și vară.

Tarifele pentru toate tipurile de transporturi rutiere internaționale de marfă care au legătură cu Marea Britanie au scăzut în trimestrul al patrulea din 2022, conform barometrului realizat de Transport Intelligence, Upply și IRU, iar cele de import (atât spot, cât și pe bază de contract) sunt la al doilea trimestru consecutiv de scădere. Pe piața contractelor, tarifele de import sunt cu 0,5 puncte mai mici decât în trimestrul anterior, adică de 135,5 puncte, și cu 5,4 puncte mai mari față de perioada similară din 2021. Iar tarifele spot pentru import au scăzut cu 3,2 puncte, până la 150,7 puncte, și au crescut cu 5,1 puncte față de 2021. În ceea ce privește exporturile, tarifele de transport pe bază de contract au scăzut cu 3,4 puncte față de trimestrul anterior, până la 129,3 puncte, dar sunt cu 17,1 puncte mai mari față de anul precedent. Iar tarifele spot au scăzut până la 151,9 puncte, cu 8,6 puncte mai puțin decât în trimestrul anterior și cu 24,5 puncte mai mult față de ultimul trimestru din 2021.

Industria prelucrătoare din Regatul Unit solicită mai puțin transport rutier, în sensul că nici nu mai importă la fel de multe mărfuri intermediare, și nici nu mai exportă mult. În decembrie, indicele manufacturier din Marea Britanie a scăzut până la cele mai mici niveluri din mai 2009 încoace, cu excepția celor două luni de la începutul pandemiei. Industriile suferă din cauza scăderii cererii interne și internaționale de bunuri, încrederea consumatorilor fiind mică și în Marea Britanie, și în străinătate. Producția de automobile din UK din 2022 a scăzut până la cele mai mici niveluri din 1992 încoace și este cu 200.000 de unități sub nivelul din 2019. Iar înmatriculările de mașini sunt acum la cel mai scăzut nivel din ultimele trei decenii, sugerând că cererea internă nu va stimula o redresare a industriei în primul trimestru din 2023. Perspectivele pentru acest an sunt de declin continuu, o asociație comercială din Regatul Unit, Made UK, anticipând o nouă scădere cu 3,2% a producției. O altă problemă cu care se confruntă această țară este acea că întârzierile și costurile mai mari i-au afectat reputația, drept pentru care mulți clienți europeni aleg să se aprovizioneze cu produse în altă parte. Deci se preconizează că volumele de export ale Regatului Unit vor rămâne la nivel scăzut.

Prețul motorinei din Regatul Unit a fost în medie de 2,12 euro/l în trimestrul al patrulea din 2022, cu 17,4% peste nivelul din ianuarie 2022, ceea ce a menținut costurile de transport ridicate la export. În plus, UK continuă să se confrunte cu o creștere a deficitului de șoferi, un sondaj ONS din 2022 arătând o pierdere de 30.300 de șoferi de camion numai în primul trimestru din 2022. Iar Brexit a făcut ca piața șoferilor din Marea Britanie să fie mai puțin receptivă la cerere, cu întârzieri și congestie în porturile din Marea Britanie care descurajează conducătorii auto străini. 2022 a început cu cozi lungi și perturbări mari în transportul care are legătură cu Regatul Unit, cauzate de noile reglementări post-Brexit. Iar acum nu mai sunt cozi, dar documentele sunt mai complexe și costurile, mai mari. În plus, din ianuarie 2023 s-a eliminat dreptul operatorilor din țările UE la efectuarea de cabotaj la intrarea în Regatul Unit fără încărcătură, la transport intermodal și la curse triangulare cu mărfuri încărcate de aici. Traficul triunghiular va fi în continuare posibil cu un permis emis de Conferința Europeană a Miniștrilor Transporturilor, dar transportul pe această relație va fi mai puțin flexibil și concurența pe culoarele de export din Regatul Unit va scădea, ceea ce va scădea și oportunitățile de retur pentru transportatorii din UE.

Transport Intelligence estimează că piața de transport rutier de marfă din Marea Britanie va crește cu 0,30% față de 2022, creșterea cea mai mică din 2012 încoace cu excepția lui 2020.