Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Un studiu recent arată că trei sferturi dintre angajații din întreaga lume cred că GenAI va aduce schimbări la locul de muncă. În ciuda vremurilor incerte, 57% dintre aceștia sunt pregătiți să se recalifice pentru a avansa în carieră.

În România, 73% dintre respondenți consideră că GenAI va avea un impact asupra locului de muncă, 55% doresc să se recalifice pentru a se adapta noului context, 40% doar dacă este necesar, iar 5% nu-și propun deloc acest lucru.

Din perspectiva poziției de negociere, 60% dintre respondenții români sunt de părere că dețin un avantaj în negocierile pentru un nou loc de muncă. Mai mult, 65% afirmă că sunt abordați de potențiali angajatori cel puțin odată pe an, doar 23% dintre aceștia nu au fost contactați niciodată, în timp ce 12% odată la câțiva ani. În privința adopției AI, doar 23% dintre români folosesc această tehnologie în mod regulat, comparativ cu 29% dintre francezi și 39% dintre americani. De asemenea, 23% dintre români nu au auzit niciodată despre AI, față de 14% la nivel global.

Concluziile principale ale raportului intitulat „Cum se schimbă preferințele de muncă în era GenAI” a fost dezvăluit de către Boston Consulting Group (BCG), The Network și The Stepstone Group. Studiul ediției din acest an face parte din seria Decoding Global Talent care se bazează pe un sondaj realizat pe 150.000 de angajați din 188 de țări. În România fiind efectuat pe un eșantion de 1.074 de respondenți.

Concluziile studiului evidențiază abordarea proactivă a angajaților față de impactul GenAI. Aceștia prioritizează recalificarea și dezvoltarea, pregătindu-se să se adapteze schimbărilor tehnologice și exprimând încredere în capacitatea lor de a prospera pe o piață a muncii în evoluție. De asemenea, adaptabilitate este considerată esențială pentru menținerea unei forțe de muncă robuste și reziliente în fața progreselor tehnologice continue.

„Vedem o evoluție rapidă și maturizare a opiniilor angajaților față de AI și o recunoaștere crucială a faptului că un angajament pentru recalificare continuă este benefic pentru angajați pe termen lung”,

precizează Jens Baier, Director General și Partener Senior la BCG, lider în zona resurselor umane.

Din perspectiva factorilor importanți pentru alegerea locului de muncă, angajații români consideră că aspectele financiare sunt cele mai importante, urmate de echilibrul dintre viața personală și cea profesională, precum și relația cu superiorii. La nivel global, cel mai apreciat factor este securitatea locului de muncă.

În plus, 69% dintre români ar refuza o ofertă atractivă dacă ar avea o experiență negativă în timpul interviului, 35% nu ar accepta să lucreze pentru companii fără opțiunea lucrului de acasă sau de la distanță, iar 41% apreciază diversitatea și incluziunea la locul de muncă.

„În ultimii ani, i-am văzut pe candidații români mult mai interesați decât în trecut de subiecte precum echilibrul dintre viața personală și cea profesională, posibilitatea de a lucra remote, relația cu managerul și cu echipa sau oportunitățile de dezvoltare personală. Nu vor ajunge niciodată să depășească importanța salariului, dar intră pe lista elementelor obligatorii pe care trebuie să le bifeze un viitor job. Mai mult, în cazul candidaților tineri și foarte tineri, lista de așteptări pe care le au de la un angajator este foarte bine conturată. Știu clar ce își doresc și, în unele cazuri, sunt mult mai hotărâți, decât candidați din alte categorii de vârstă, să nu accepte un job care nu le îndeplinește toate standardele.”,

a adăugat Bogdan Badea, CEO eJobs România.

Boston Consulting Group (BCG) explică, într-un raport publicat recent, de ce mașinile electrice nu pot fi adoptate mai repede și de ce tendințele actuale ale pieței nu se schimbă suficient de rapid pentru a îndeplini obiectivele globale de mediu.

Pe termen mediu însă, se așteaptă ca mai mult de jumătate dintre vehiculele ușoare vândute la nivel global până în 2026 să fie electrificate (această țintă se va atinge cu patru ani mai devreme decât se anticipa în raportul anterior) și ca vehiculele cu emisii zero să domine vânzările de vehicule ușoare la nivel global după 2035.

Datorită sprijinului constant al guvernelor și al producătorilor auto de top, în fața crizei Covid-19, cota de piață globală a mașinilor electrificate, a SUV-urilor și a altor vehicule ușoare a crescut de la 8% în 2019 la 12% în 2020, așa cum arată raportul, și a demonstrat o creștere continuă și la începutul lui 2021.

Deși aceste tendințe sunt încurajatoare, ele nu sunt suficiente pentru a îndeplini obiectivele climatice fără producerea de schimbări semnificative. Sectorul auto, în majoritatea țărilor de bază, inclusiv în UE, cu Pactul Ecologic European, nu va atinge, probabil, obiectivele Acordului de la Paris și Pactului Ecologic al UE pentru reducerea emisiilor la nivel mondial (transportul reprezintă aproximativ 12% din emisiile globale de CO2).

Asta în primul rând din cauză că ar putea dura aproximativ două decenii pentru ca parcul auto din întreaga lume să se transforme. Dacă jumătate din mașinile noi vândute la nivel global în 2035 vor fi vehicule cu emisii zero, înseamnă că 70% dintre vehiculele aflate atunci în circulație vor funcționa în continuare cu benzină sau motorină.

Pentru a transforma parcul auto, guvernele din întreaga lume vor trebui să îmbunătățească reglementările și stimulentele la care lucrează deja. Termenele actuale pentru interzicerea vehiculelor alimentate cu combustibili fosili vor trebui recalculate, trebuie puse în practică mecanisme de aplicare care acum lipsesc, iar standardele de emisii și stimulentele financiare pentru consumatori vor trebui consolidate pentru a încuraja adoptarea mai rapidă a vehiculelor cu emisii zero.

Guvernele trebuie, de asemenea, să colaboreze cu industria auto și cu utilitățile publice pentru a extinde infrastructura de încărcare a vehiculelor electrice, deoarece lipsa stațiilor de încărcare este printre cele mai serioase impedimente în calea adoptării vehiculelor plug-in. Pe măsură ce promovează adoptarea vehiculelor electrice, factorii de decizie trebuie, de asemenea, să acționeze pentru a se asigura că vehiculele existente, pe gaz și motorină, sunt îndepărtate mai rapid din circulație – urmând exemplul New Delhi, care a interzis vehiculele diesel mai vechi de 10 ani.

Pe lângă prețurile mai mici ale bateriilor și reglementările și planurile ambițioase ale producătorilor de automobile, pentru a accelera tranziția către vehiculele electrice trebuie să se reunească multe alte elemente, printre care o infrastructură de încărcare adecvată – BCG estimează că pentru a ține pasul cu creșterea proiectată a vehiculelor electrice vor fi necesare 100 de milioane de puncte de încărcare suplimentare la nivel global în următorul deceniu. Lanțul de aprovizionare cu vehiculele electrice va trebui, de asemenea, să ofere rezultate, iar producția de celule de acumulatori și materialele lor cheie, litiu și nichel, va trebui să crească de 10 ori până în 2030.

Această transformare implică mult mai mult decât schimbarea sistemelor de propulsie. Pentru producătorii de automobile va fi necesară o regândire a modelului de afaceri. Companiile actuale de vehicule electrice din noua eră nu numai că oferă produse puternice, dar operează și în condiții economice foarte diferite. Arhitecturile lor electrice și electronice simplificate și abordarea bazată pe software reduc semnificativ costurile, permițându-le în același timp să obțină prețuri premium. De asemenea, modelele lor de vânzări și servicii adoptă o abordare diferită, bazându-se acum pe vânzările directe online, în locul rețelei tradiționale de dealeri.

Electrificarea pieței auto globale a înregistrat progrese semnificative în ultimul deceniu, cu o viteză care a depășit chiar și cele mai optimiste estimări. Totuși, pentru a atinge obiectivul general de atenuare a schimbărilor climatice, factorii de decizie politică și industria auto nu numai că trebuie să accelereze pătrunderea pe piață a vehiculelor electrice, ci trebuie să accelereze remedierea daunelor produse prin scoaterea mai rapidă de pe șosele a vehiculelor mai vechi pe benzină și diesel.