Ambasada Marii Britanii la Varșovia a organizat o conferință intitulată „Ziua decarbonizării transportului rutier”, dedicată problemei reducerii emisiilor din transportul rutier din Polonia și din UE, în conformitate cu cerințele impuse de Bruxelles.
Reprezentantul asociației poloneze de transport și logistică TLP la acest eveniment, Artur Kalisiak, a subliniat costurile uriașe cu achiziționarea de camioane noi cu emisii zero și faptul că beneficiarii nu vor să își asume o parte din aceste costuri. Transportatorii rutieri, dintre care în Polonia 90% sunt mici sau micro, nu au fonduri pentru a cumpăra vehicule electrice, iar finanțarea despre care s-a vorbit în cadrul conferinței nu acoperă nici pe departe nevoile industriei, pentru că bugetul planificat, de două miliarde de zloți, ar permite doar cofinanțarea achiziției a 3.000-4.000 de camioane electrice. Or, pentru a îndeplini cerințele de reducere a emisiilor de CO2 impuse de UE, în Polonia ar trebui înlocuite cu vehicule grele electrice noi peste 500.000 de unități diesel.
În plus, reprezentantul TLP este de părere că vehiculele electrice au inconvenientul că nu pot atinge decât circa jumătate din kilometrajul mediu lunar al celor cu ardere internă, deci pentru a menține nivelul de acum din comerțul internațional și intern ar fi necesară achiziționarea unui număr dublu de vehicule electrice decât cele diesel din prezent, ceea ce înseamnă și de două ori mai mulți șoferi, care sunt oricum deja deficitari și în Polonia, și în UE în general.
De aceea TLP crede că este nevoie să se schimbe reglementările și să se permită și utilizarea combustibililor alternativi neutri din punct de vedere climatic, cum ar fi BioLNG, BioDiesel sau HVO100 (ulei vegetal hidrotratat), ca modalitate de decarbonizare a transportului.
Sursă foto: TLP
Și la Dakar se pune accentul tot mai mult pe tehnologiile verzi. La ediția din acest an a participat, la categoria camioanelor, Gert Huzink, la volanul unui Renault hibrid, Riwald Dakar Team plănuiește să dezvolte un camion de raliu complet electric, Teruhito Sugawara și-a făcut debutul iarna aceasta pe o nouă generație de camioane, Hino cu motoare diesel și electric, iar camionul pe hidrogen al echipei franceze Gaussin deocamdată este testat în Arabia Saudită, dar în 2023 se dorește participarea lui în competiția oficială Dakar.
Camioanele verzi nu sunt o necunoscută nici pentru Kamaz. Rușii au început acum 10 ani să dezvolte un camion pe motorină și gaz și în 2014 acesta a început să participe la diverse competiții mondiale. Următorul pas este crearea unui camion cu motor hibrid pentru Dakar. Federațiile Internațională și Rusă de Automobile sunt foarte active în această direcție, iar rușii au aprobat un plan de dezvoltare pe cinci ani, a cărui primă etapă este crearea unui hibrid pentru competiții sportive, în care motorul pe combustie internă să fie combinat cu un motor electric. Iar a doua etapă este implementarea unor pile de combustie, înlocuind motorul pe biodiesel cu unul pe hidrogen.
Organizatorii vor încuraja participanți să utilizeze biodiesel încă din 2023, iar din 2030 participarea la raliu va fi permisă doar pentru autovehiculele cu emisii scăzute.
02.10.2020
Ultimul număr: Iulie-August 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit