Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Limitless Agency, una dintre principalele agenții de marketing digital din România, a realizat un raport al datelor din peste 400 de magazine pentru perioada 10-12 noiembrie, care arată că ediția de Black Friday 2023 a înregistrat o creștere de 12% a vânzărilor online față de anul precedent, ajungând la peste 25 de milioane de euro.

Numărul utilizatorilor online a crescut cu 13%, iar tranzacțiile au atins o creștere de 4%. De asemenea, raportul din acest an indică un record în achiziționarea celui mai scump televizor, reprezentând cea mai mare cantitate de până acum, în valoare totală de 740.000 de euro.

Valoarea medie a comenzii în perioada 10-12 noiembrie a fost de 126 de euro, similară cu cea din weekendul de Black Friday al anului trecut. Printre cele mai scumpe achiziții s-au numărat un televizor LED Smart de aproape 148.000 de euro, o pereche de pantofi sport de 3.000 de euro (14.000 lei) și un cărucior pentru copii de peste 3.000 de euro (14.500 lei).

Comparativ cu anul anterior, unde a fost achiziționat un singur televizor LED Smart la prețul de 148.000 de euro, în acest an au fost cumpărate 5 astfel de televizoare, totalizând 740.000 de euro.

Alte cifre remarcabile includ achiziționarea a 14.500 de telefoane mobile, 5.000 de console PlayStation, 4.500 de cauciucuri auto, 27 de perechi de pantofi sport Dolce & Gabbana Portofino și 16 perechi de pantofi de damă în valoare de 4.320 de lei într-o singură comandă.

Limitless Agency remarcă faptul că în weekendul de Black Friday clienții lor au obținut venituri de peste 25 de milioane de euro, iar domeniile cu creșteri semnificative ale vânzărilor au fost beauty și băuturile alcoolice. Magazinele online au majorat bugetele de Black Friday cu 30% față de anul anterior, conform raportului agenției. Potrivit analizei Digital Market Outlook, veniturile de pe piața comerțului electronic în România sunt prognozate să ajungă la 7 miliarde de euro în 2023 și aproape 12 miliarde de euro până în 2027.

„Comportamentul de achiziție de Black Friday 2023 a fost ușor mai temperat, românii preferând să cumpere mai puține produse și de valori mai mici decât anul trecut. Unul dintre motive este și faptul că ediția de Black Friday a început mai devreme anul acesta, dar și faptul că românii au devenit mai chibzuiți. Însă numărul utilizatorilor a crescut cu 13%, semn că românii sunt tot mai familiarizați cu mediul online. Per total, a fost o ediție cu rezultate optime și așteptate de magazinele online, raportat și la contextul economic actual.”,

a precizat Daniel Slăvenie, CEO&Partner Limitless Agency.

Analiza realizată de MerchantPro pe datele înregistrate de un eșantion reprezentativ de aproape 1000 de magazine online locale care folosesc platforma de soluții SaaS pentru eCommerce arată că fenomenul Black Friday s-a transformat în România într-o întreagă săptămână de reduceri și promoții. Această schimbare a avut ca efect distribuirea vânzărilor pe parcursul întregii săptămâni, însă per total a generat mai multe comenzi față de 2022.

Astfel, se remarcă o stagnare a vânzărilor în ziua tradițională de Black Friday (10 noiembrie), atât din perspectiva numărului de tranzacții, dar și a valorii acestora. La nivelul întregii săptămâni, Marti – Luni (7-13 noiembrie), vânzările au crescut cu 13.5%, iar numărul comenzilor plasate cu 10%. Cea mai bună zi comparativ cu zilele din Black Week 2022 a fost sâmbătă, 11 noiembrie, cu o creștere de 20% ca număr de tranzacții și o creștere de 36% din perspectivă valorică.

Black Friday se transformă în Black Week

Deși ziua de vineri, tradițional asociată cu Black Friday, a înregistrat o stagnare în numărul de comenzi, zilele de joi, sâmbătă, duminică și luni au demonstrat o recuperare semnificativă, cu creșteri la nivel de tranzacții y-o-y între 11% și 20%. Acest lucru sugerează că consumatorii s-au adaptat la noul format, distribuind cumpărăturile pe durata întregii săptămâni

Analiza pe ore pentru ziua de vineri, 10 noiembrie, evidențiază că deși în prima parte a zilei s-au plasat mai puține comenzi față de anul trecut, după-amiaza a adus recuperare. Cele mai semnificative creșteri s-au înregistrat între 18:00-19:00 (+27%) și 19:00-20:00 (+23%).

60 Euro, valoarea medie a coșului de cumpărături

Deși Black Week 2023 a adus o creștere în numărul și valoarea tranzacțiilor, valoarea medie a coșului de cumpărături s-a menținut la un nivel similar cu cel înregistrat de Black Friday 2022 și se situează la 60 Euro. Acest lucru reflectă un comportament de achiziție echilibrat și stabil și indică o atenție crescută la eficiență și cheltuieli planificate din partea cumpărătorilor.

„Ofertele atractive, promoțiile și reducerile specifice, dar, mai ales, utilizarea tehnologiei pentru a îmbunătăți experiența de cumpărare au fost factori esențiali pentru creșterea vânzărilor. Interfețe de utilizator mai prietenoase, soluții de plată rapide și securizate și personalizarea ofertelor au contribuit la crearea unei experiențe de cumpărare online mai eficiente”, precizează Arthur Rădulescu, CEO Merchant Pro.

La nivel de platformă, cele mai mari creșteri au înregistrat categoriile Beauty și Sport, +47%, respectiv +37% din punct de vedere al numărului de tranzacții, la nivel de perioadă. Dinamica pozitivă în aceste categorii s-a menținut în fiecare dintre zilele din săptămâna analizată.

Potrivit analizei MerchantPro, segmentele cu tradiție în achizițiile de Black Friday, Fashion și Home&Deco, au înregistrat rezultate similare față de anul trecut,  numărul de comenzi plasate menținându-se stabil la nivelul Black Week.

Cu toate acestea, se remarcă un comportament interesant de consum, pe niciunul dintre aceste segmente nefiind înregistrate creșteri în ziua de vineri, în Black Friday-ul tradițional. Pe segmentul Fashion creșterile semnificative au fost joi, +20%. Pe segmentul Home&Deco weekend-ul de după a adus dinamica pozitivă, cu creșteri ca număr de tranzacții de 20% sâmbătă, respectiv 17% duminică.

Analiza MerchantPro are în vedere datele consolidate de la aproape 1000 de magazine locale care utilizează platforma de eCommerce MerchantPro, pentru perioada 07-13 noiembrie 2023, în comparație cu perioada similară (08-14 noiembrie) din 2022.„Comportamentul de achiziție din acest an este schimbat, efect al extinderii perioadei de reduceri atât înainte de Black Friday, cât și după, spre weekend și Cyber Monday. În termeni de performanță generală, săptămâna Black Week a înregistrat o creștere de 10% în numărul total de tranzacții comparativ cu săptămâna Black Friday a anului precedent. Veniturile au crescut cu 13.5%, indicând o creștere solidă a cheltuielilor consumatorilor. Fenomenul interesant este că extinderea perioadei de reduceri a dat ocazia clienților să analizeze mai în detaliu ofertele, în final alegând să cheltuie mai mult. Este un semnal că avem acum un cumpărător mai matur și mai rațional, care nu mai cumpără impulsiv”,  consideră Arthur Rădulescu, CEO MerchantPro, platformă SaaS de eCommerce pe care funcționează peste 2000 de magazine locale active.