Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Asociațiile poloneze Lewiatan și TLP au format o coaliție, alături de organizații patronale din Lituania (LPK) și Cehia (SPCR), pentru a cere Comisiei Europene, Parlamentului European (PE), Consiliului UE și statelor membre să suspende obligația de a se face teste Covid-19 și de a se folosi atât de multe formulare de înregistrare pentru șoferii profesioniști, astfel încât lanțul de aprovizionare la nivelul UE să nu fie întrerupt sau blocat.

Formarea acestei coaliții a avut loc imediat după întâlnirea Comitetului pentru Transportul din cadrul PE, de la final de februarie, în care s-a discutat mai ales despre faptul că Germania a adăugat pe 14.02.2021 noi țări pe lista celor cu risc ridicat din cauza Covid-19, ceea ce înseamnă că de la această dată toți șoferii de camion care intră în Germania nu doar din Marea Britanie, Irlanda sau Portugalia, ci și din Cehia, Slovacia și Tirol (Austria), trebuie să prezinte un test negativ Covid-19, ceea ce a cauza imediat întârzieri foarte mari la granițele dintre aceste țări. Pentru a fi testați, mii de șoferi de camioane așteaptă ore în șir la coadă, în frig sau zăpadă, și în unele cazuri trebuie să plătească circa 50 de euro pentru test.

Reamintim că pentru a intra în Germania șoferii trebuie să arate rezultatul unui test efectuat cu cel mult 48 de ore înaintea trecerii frontierei, ceea ce înseamnă că ei trebuie să se testeze o dată la câteva zile dacă trec cu regularitate prin aceste zone, devenind astfel profesia cea mai testată Covid-19 din întreaga lume, în ciuda faptului că procentul de teste pozitive este de numai circa 0,2%.

În plus, multe state membre le cer șoferilor de camion să aibă câteva formulare de înregistrare de fiecare dată când trec granița: pentru intrarea în țară, pentru a putea circula în intervalele orare în care populația de acolo este obligată să stea în casă ș.a. Aceste reguli se schimbă foarte des și este aproape imposibil să ții pasul cu ele, mai ales când nu sunt publicate decât în limba țării care le inițiază. Și la cât de multe probleme au în prezent transportatorii această povară birocratică nu este absolut deloc necesară.

Noua coaliție mai solicită CE, Consiliului, PE și tuturor statelor membre să ia toate măsurile necesare pentru implementarea cât mai curând a Liniilor directoare UE privind coridoarele verzi și a Recomandării Consiliului 2020/1475 privitoare la restricțiile la mișcarea liberă a mărfurilor în perioada pandemiei, pentru a nu lăsa ca aceasta să perturbe lanțul de aprovizionare atât de bine integrat din UE și ideea de piață comună, care s-a construit cu eforturi atât de mari.

Mai mulți membri ai Parlamentului European au atras atenția la final de februarie asupra problemelor de la granițele diverselor țări UE, cu ocazia Comitetului pe probleme de Transport. Asta deoarece în ultimul timp Germania, Cehia și Austria au introdus obligativitatea de a se face teste și controale suplimentare, separat pentru transportul de mărfuri, ceea ce a dus imediat la aglomerări. Mulți europarlamentari consideră că măsurile adoptate de aceste state sunt disproporționate și în cadrul Comitetului pentru Transport au întrebat ce va face concret Comisia Europeană (CE) împotriva restricțiilor de la granițe și împotriva statelor care le introduc sau care nu respectă coridoarele verzi.

Anul trecut, pentru a garanta o trecere rapidă a frontierelor, Comisia a adoptat câteva reguli, cum ar fi introducerea coridoarelor verzi. Însă, deși statele membre UE au respectat aceste reguli, se pare că în ultimul timp au început să apară iar inconveniente, având consecințe importante pentru șoferi și pentru industria de transport.

Iar acum, ca răspuns la problemele ridicate de europarlamentari la final de februarie, Comisia a spus că face tot ce-i stă în puteri și ce ține de competența ei, dar că, în cel din urmă, depinde numai de statele membre să impună măsuri de protejare a sănătății populației lor. CE înțelege că este nevoie să se ia astfel de măsuri, dar crede și că, dacă acestea afectează industria de transport, ele nu sunt cele mai bune și încearcă să pună presiune pe statele membre pentru a veni cu măsuri de relaxare pentru acest domeniu de activitate.

CE mai ia în calcul faptul că sigur vor fi decalaje între viteza cu care se va face vaccinarea personalului din transporturi în diverse țări UE și se gândește la soluții pentru a nu apărea discriminări între state bazate pe faptul că unii lucrători din transport au și alții nu au certificat de vaccinare.