Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

BMW Group a achiziționat două camioane cu pile de combustie cu emisii zero, pe măsură ce lansează o operațiune pilot ca parte a proiectului european H2Haul, care vizează promovarea mobilității pe bază de hidrogen în transportul de marfă. Cele două vehicule vor circula între Leipzig, Landsberg și Nuremberg, pentru a testa caracterul practic al acestei tehnologii. Pentru a permite funcționarea în serie, se construiesc două stații de alimentare cu hidrogen de ultimă generație în Leipzig și Hormersdorf. Acestea permit realimentarea rapidă cu cantități mari de hidrogen, ceea ce este esențial pentru utilizarea continuă a camioanelor cu pile de combustie în sectorul logistic. BMW Group implementează proiectul H2Haul în cooperare cu Iveco, DHL și TEAL Mobility.

„În logistica globală, este important să se selecteze mijloacele de transport potrivite, pentru a opera într-un mod eficient și orientat spre viitor. În acest scop, deschiderea către tehnologie a BMW Group se reflectă și în logistica sa de transport. Pentru prima dată, camioanele alimentate cu hidrogen vor fi acum utilizate în serie pentru producția germană de automobile. Lucrăm cu partenerii noștri de mai mulți ani pentru a implementa această flotă pilot. Acest proiect reprezintă o etapă importantă pe măsură ce acumulăm experiență în operarea în serie și continuăm să avansăm în această tehnologie importantă”, a declarat Michael Nikolaides, șeful rețelei de producție și logistică BMW Group.

Două din cele 16 camioane subvenționate în Europa vor circula pentru BMW Group Logistics

Scopul proiectului H2Haul este de a testa camioanele cu hidrogen cu sisteme de propulsie cu pile de combustie în condiții realiste și de a investiga contribuția importantă pe care acestea o pot aduce la decarbonizarea traficului greu. Testarea acestei tehnologii va deschide calea pentru comercializarea camioanelor cu pile de combustie în Europa. Finanțate de Clean Hydrogen Partnership, un total de 16 camioane vor rula în diferite țări europene, inclusiv două camioane IVECO S-eWay Fuel Cell operate în Germania de BMW Group Logistics.

Rezultatele obținute de BMW Group la exploatarea celor două camioane vor contribui la dezvoltarea tehnologiei până la maturitatea de piață și vor deschide calea pentru o introducere pe scară largă în sectorul transportului rutier de marfă. Timpul scurt de realimentare și autonomia mai mare înseamnă că autocamioanele cu hidrogen pot reprezenta o completare importantă a E-truck-urilor, care sunt de asemenea utilizate la BMW Group, pe rute lungi. Un alt atribut demn de subliniat este operarea logistică flexibilă a camioanelor cu H2, fără a fi nevoie să se pună în funcțiune o infrastructură de încărcare sau să se extindă o rețea.

Strategia BMW Group pentru reducerea emisiilor logistice

Participarea la proiectul H2Haul, cu utilizarea practică a camioanelor cu pile de combustie pe bază de hidrogen în transportul greu și pe distanțe lungi, face parte din Strategia BMW Group pentru reducerea emisiilor logistice și reprezintă un pas important către atingerea obiectivelor BMW Group privind clima pe drumul către logistica de transport cu emisii zero.

Echipa interdepartamentală „Emisii logistice reduse” dezvoltă concepte pentru a reduce CO2 în toate transporturile globale ale BMW Group, fie că este vorba de transport rutier, feroviar sau naval. Echipa evaluează tehnologiile de propulsie, luând în considerare diferite scenarii viitoare, cu scopul de a face ca transportul în cadrul rețelei globale de producție și distribuție să aibă emisii zero. Evaluările pozitive conduc la punerea în aplicare a proiectelor pilot și la dezvoltarea conceptelor de instalații, ale căror date privind emisiile sunt apoi consolidate pentru a permite elaborarea unui raport privind emisiile de CO2.

Utilizarea suplimentară a camioanelor cu motor cu combustie H2 în cadrul proiectului HyCET

Pe lângă participarea la proiectul H2Haul, sub conducerea consorțiului BMW Group a fost lansat și proiectul HyCET pentru testarea camioanelor cu motoare cu ardere H2. Ca parte a proiectului HyCET, două camioane de 40 de tone și un camion de 18 tone vor fi utilizate în BMW Group Logistics în viitor. Proiectul este finanțat de Ministerul Federal pentru Digital și Transport (BMDV). Partenerii afiliați în acest proiect sunt DHL, Volvo Trucks, Deutz, KEYOU și TotalEnergies. Prin testarea simultană a pilelor de combustie H2 și a motoarelor cu combustie H2, BMW Group își urmează, de asemenea, în mod consecvent abordarea privind deschiderea tehnologică în sectorul logisticii transporturilor.

Comparativ cu pilele de combustie, motorul cu combustie are un consum mai mare. Cu toate acestea, asemănarea cu motorul diesel consacrat înseamnă că producția acestuia costă mai puțin. Nivelul deosebit de scăzut al emisiilor produse de arderea hidrogenului înseamnă că autocamioanele cu combustie H2 sunt clasificate ca vehicule cu emisii zero în conformitate cu reglementările UE. Atât camioanele cu pile de combustie H2, cât și camioanele cu motoare de combustie H2 sunt utilizate pe aceeași rută BMW Group Logistics și vor folosi aceleași stații de alimentare. Compararea celor două tehnologii de propulsie va determina cele mai bune domenii posibile de aplicare pentru tehnologia respectivă în cadrul BMW Group Logistics.

Vehiculele cu hidrogen sunt utilizate și în intralogistică în Leipzig

În cadrul BMW Group, uzina din Leipzig a jucat ani de zile un rol de pionierat în utilizarea hidrogenului în logistică. În 2013, prima stație interioară de alimentare cu hidrogen din Germania a fost construită pe terenul uzinei din Leipzig. Aici pot fi realimentate stivuitoarele și remorcherele pentru logistica internă a fabricii. Peste zece ani mai târziu, fabrica din Leipzig deține una dintre cele mai mari flote din Europa, cu peste 200 de camioane industriale alimentate cu pile de combustie. În prezent, în incinta fabricii sunt amplasate cinci stații de alimentare cu hidrogen, dintre care cea mai nouă permite pentru prima dată realimentarea complet automatizată.

Utilizarea arzătoarelor flexibile cu hidrogen în atelierul de vopsitorie

Uzina BMW Group din Leipzig este prima uzină de automobile din lume care utilizează în atelierul său de vopsitorie o tehnologie de ardere nou dezvoltată, care poate utiliza atât gaz natural, cât și hidrogen. Cinci arzătoare bivalente, capabile de hidrogen, sunt utilizate în prezent la aplicarea vopselei contrastante pentru acoperiș pe MINI Countryman. Alte arzătoare din atelierul de vopsitorie sunt convertite treptat, astfel încât, pe termen lung, nu va mai fi nevoie să se utilizeze deloc gaze naturale. Astfel, fabrica din Leipzig devine un pionier în industria auto și face încă un pas spre reducerea emisiilor de CO2. „Viziunea noastră pentru Leipzig este decarbonizarea extinsă a producției. Printre altele, acest lucru poate fi realizat prin înlocuirea combustibililor fosili cu hidrogen”, spune Petra Peterhänsel, șeful uzinei BMW Group din Leipzig, descriind orientarea pe termen lung a uzinei.

Primul model de producție BMW alimentat cu hidrogen în 2028

Ca parte a abordării sale holistice și după testarea cu succes la nivel global a flotei pilot de vehicule BMW iX5 Hydrogen, se pregătește acum să înceapă producția de serie a vehiculelor cu sistem de propulsie pe bază de hidrogen în 2028. Modelele de serie vor fi integrate în portofoliul existent al BMW, adică BMW va oferi un model existent într-o variantă suplimentară a sistemului de propulsie cu pile de combustie pe hidrogen. Deoarece tehnologia pilelor de combustie este o altă tehnologie a vehiculelor electrice, BMW Group o consideră în mod explicit ca fiind complementară tehnologiei de propulsie utilizate de vehiculele electrice cu baterii (BEV) și alături de vehiculele electrice hibride plug-in (PHEV) și de motoarele cu ardere internă (ICE).

Noua versiune a interfeței de comunicare VDA 5050 implementează îmbunătățiri importante pentru roboții mobili cu un grad mai ridicat de autonomie, precum și feedback de la GitHub-ul public.

Asociațiile germane ale producătorilor şi distribuitorilor de autovehicule (VDA) și respectiv ale producătorilor de echipamente de manipulare a materialelor şi intralogistică (VDMA) au publicat o actualizare a normelor VDA 5050, standardizează comunicarea dintre sistemul de control și vehicule. Versiunea 2.1.0 integrează transportul de materiale în fabrică folosind diferiți roboți mobili și un control principal. Cu ajutorul protocolului de interfață deschis, punerea în funcțiune și operarea flotelor eterogene în funcționare paralelă pot fi realizate flexibil și în conformitate cu cerințele.

O schimbare semnificativă față de versiunea anterioară 2.0.0 este introducerea coridoarelor pentru roboții mobili, în care aceștia pot evita în mod liber obstacole sau altele similare. Vehiculele cu un grad mai ridicat de autonomie își pot utiliza astfel mai bine opțiunile de navigație. În plus, ilustrațiile conținute în document au fost revizuite pentru o înțelegere mai ușoară și mai bună și au fost eliminate diverse ambiguități minore. Pentru prima dată, VDA 5050 este publicat exclusiv în engleză. Versiunea este retrocompatibilă cu versiunea 2.0.0.

VDA 5050 este disponibilă publicului într-un depozit GitHub, de unde pot fi descărcate elementele software asociate. În forumul de discuții, utilizatorii pot contribui cu feedback-ul lor, care este revizuit și discutat periodic de echipa de bază VDA 5050 și, astfel, duce la dezvoltări ulterioare.

Dezvoltare ulterioară consecventă

De la publicarea primei versiuni a protocolului de interfață în 2019, furnizorii și utilizatorii de intralogistică, în special din industria auto și furnizorii, au lucrat intens la dezvoltarea și optimizarea în continuare a VDA 5050.

Grupul de lucru comun VDA și VDMA, care este sprijinit de Institutul de Sisteme de Manipulare a Materialelor și Logistică (IFL) din cadrul Institutului de Tehnologie Karlsruhe (KIT), discută constant despre ce extensii și adaptări ar fi de dorit pentru interfață. De exemplu, caracteristicile roboților mobili cu autonomie sporită joacă un rol din ce în ce mai important în proiectarea viitoare a VDA 5050.

Directorul general al VDA, Marcus Bollig, arată că, „în calitate de «dirijor al podelei unei fabrici», interfața VDA 5050 este o forță motrice pentru concurență și competitivitate. Cu actualizarea la VDA 2.1.0 care a fost publicată acum, aceasta continuă să fie un pionier pe drumul către automatizarea podelei fabricii și un conducător pentru procese mai eficiente, o mai mare siguranță și o implementare durabilă a sistemelor de vehicule ghidate automat.”

Iar Sascha Schmel, director general al VDMA, completează că „în ultimii cinci ani, VDA 5050 a fost dezvoltată continuu în conformitate cu cerințele specifice ale pieței și cu experiența proiectelor. Această abordare de jos în sus va rămâne, desigur, crezul în viitor. VDA 5050 se schimbă odată cu posibilitățile tehnice ale vehiculelor și cu procesele interne de transport ale industriilor utilizatoare.”

BMW Group a jucat un rol activ în grupul de proiect pentru dezvoltarea VDA 5050 încă de la înființarea acestuia, ceea ce este reflectat în special de faptul că a prezidat grupul de lucru timp de mai mulți ani. Iar Andreas Steiner, șeful Industrialisation Logistics Innovations and Logistics Planning pentru fabricile BMW Group din Dingolfing și Debrecen, declară că „rezultatele curg direct în dezvoltarea ulterioară a logisticii la BMW Group. Pe lângă integrările existente ale diferitelor tipuri de roboți de transport de la diferiți producători pe baza VDA 5050, la BMW sunt integrate în prezent și alte vehicule ghidate automat (AGV). Utilizarea VDA 5050 este o condiție prealabilă obligatorie pentru aceasta și permite BMW Group să integreze noi tipuri de AGV mult mai rapid, cu mai puține riscuri și la costuri mai mici. Publicația actuală reprezintă o altă etapă importantă pe drumul către o VDA 5050 complet cuprinzătoare.” Și Grupului Schaeffler VDA 5050 îi permite să beneficieze întotdeauna de cele mai recente inovații în domeniul intralogisticii, indiferent de producător. Iar acum, cu cea mai recentă versiune 2.1.0, standardul face încă un pas înainte și face posibilă utilizarea mai bună a funcționalităților vehiculelor autonome. „În calitate de furnizor global de produse auto și industriale, Grupul Schaeffler se străduiește întotdeauna să utilizeze și să contribuie la standarde inovatoare. Prin urmare, VDA 5050 are sprijinul nostru deplin”, promite Tim Menapace, Software Architect in Operations IT la Schaeffler.