Vrei să fii la curent cu ultimele noutăți? Abonează-te la newsletter.
Boston Consulting Group (BCG) a evidențiat cinci dintre cele mai critice aspecte pe care le traversează aproape toți liderii de afaceri în acest an plin de provocări. Acestea au fost identificate pe baza discuțiilor cu mai mult de o mie de lideri din întreaga lume și sunt detaliate în raportul „Five Dynamics That Will Test CEOs in 2025”.
“Modul în care liderii vor gestiona aceste schimbări va fi definitoriu pentru viitorul lor, influențând decisiv succesul sau declinul afacerii în anii următori”,
a declarat Laszlo Juhasz, Managing Director și Senior Partener la BCG.
Cele cinci provocări majore sunt grupate astfel:
Tarife, competitivitate și ascensiunea Sudului Global
Creșterea tarifelor comerciale în 2025 va deveni o realitate pe multe piețe, ceea ce va influența lanțurile de aprovizionare, accesul la piață și costurile companiilor. Președintele american, Donald Trump, a anunțat deja creșteri ale tarifelor, cu riscul unor represalii comerciale de ambele părți, axate pe intervenția statului în economie. În acest context, liderii de afaceri trebuie să anticipeze impactul asupra strategiilor lor pentru a rămâne competitivi. În același timp, Sudul Global – format din 133 de economii emergente din India, Asia de Sud-Est și Africa – își consolidează influența economică, oferind noi oportunități de creștere pe aceste piețe.
Inteligența artificială
La doi ani după succesul ChatGPT, inteligența artificială și modelele generative de învățarea automată rămân priorități strategice pentru 75% dintre liderii de afaceri și se află în primele trei obiective pentru 2025. Cu toate că investițiile în IA sunt masive, beneficiile financiare nu sunt încă clare, iar succesul depinde de implicarea directă a liderilor de afaceri. Pentru a maximiza impactul, BCG recomandă concentrarea pe un număr mic de inițiative cu potențial ridicat și adaptarea companiilor la schimbările necesare, ceea ce poate duce la o implementare de 2, 3 ori mai eficientă și la un ROI mai mare.
Costul în creștere al inacțiunii climatice
Tranziția către reducerea emisiilor și adaptarea la schimbările climatice rămâne o provocare globală. În timp ce UE, Japonia și China accelerează tranziția verde, SUA pare să relaxeze reglementările privind energia regenerabilă. Dacă întreprinderile nu fac nimic, ele vor fi expuse unor riscuri climatice tot mai mari. BCG estimează că fenomenele meteorologice extreme ar putea reduce EBITDA globală cu 25% în următorii 25 de ani. Cu toate acestea, multe companii subestimează impactul economic al schimbărilor climatice, riscând pierderi financiare majore din cauza dezastrelor naturale.
Managementul costurilor ca motor al creșterii
Gestionarea eficientă a costurilor nu numai că îmbunătățește performanța actuală, dar asigură și viitorul unei companii. 67% dintre liderii intervievați de BCG consideră că economiile ar trebui reinvestite în inovație și creștere. Cu toate acestea, 40% dintre executivi se simt nepregătiți pentru un posibil șoc economic în 2025, iar mulți nu reușesc să atingă obiectivele de economisire. BCG avertizează că măsurile rapide și rigide nu sunt sustenabile și recomandă o abordare pe termen lung prin reconfigurarea modelelor operaționale. O cultură a conștientizării costurilor, bazată pe transparență și implicarea echipei, este esențială pentru construirea unei organizații eficiente și rezistente.
Rolul de unificator
Polarizarea politică și socială poate pătrunde în mediul de lucru și poate afecta coeziunea echipei și performanța întreprinderii. Liderii de afaceri pot juca un rol unificator prin transformarea companiilor în medii sigure pentru angajați, în care cooperarea, dialogul civilizat și siguranța psihologică sunt prioritare. Pentru a minimiza diviziunile, liderii ar trebui să monitorizeze subiectele politice și sociale controversate și să dezvolte strategii de abordare a acestora în cadrul companiei. Aceștia pot cultiva o cultură a toleranței și pot stabili un cadru clar privind momentul și modul de implicare a problemelor sensibile, în concordanță cu valorile și obiectivele organizației.
„Anul 2025 va testa liderii de afaceri în moduri fără precedent. Cei care adoptă o abordare proactivă, investesc strategic în tehnologie, gestionează costurile cu viziune pe termen lung și rămân flexibili în fața schimbărilor economice și climatice vor avea șansa de a-și consolida poziția pe piață.”, a precizat Laszlo Juhasz. „În schimb, cei care reacționează lent sau ignoră aceste transformări riscă să fie lăsați în urmă.”
Conform principalelor concluzii ale raportului „Marile Puteri, Geopolitica și Viitorul Comerțului”, publicat recent de Centrul pentru Geopolitică al Boston Consulting Group, rivalitățile geopolitice remodelează economia globală și va continua să facă acest lucru și în anii următori, influențate de tarifele de import ale SUA. Fără o creștere generală a tarifelor, comerțul mondial cu bunuri va continua să crească în următorii opt ani la o rată medie anuală de 2,9%. Cu toate acestea, rutele comerciale vor suferi modificări majore, America de Nord va deveni mai puțin dependentă de China, în timp ce China își va consolida relațiile cu Sudul Global, care devine din ce în ce mai influent în comerțul internațional.
„Comerțul global va depăși 29 de trilioane de dolari până în 2033, dar rutele pe care vor circula aceste bunuri se schimbă într-un ritm remarcabil”, a precizat Laszlo Juhasz, Managing Director și Senior Partener la BCG. „Rutele comerciale se schimbau deja față de modelele istorice, iar noile tarife impuse de SUA vor accelera acest proces. Navigarea în aceste noi dinamici va fi esențială pentru orice afacere globală.”
Tarifele ar putea crește costul importurilor de bunuri pentru cele mai mari 10 țări exportatoare către SUA cu 640 de miliarde de dolari, presupunând nivelurile din 2023, în lipsa unor surse sau furnizori alternativi, potrivit modelului BCG. Principalul impact va fi asupra importurilor de piese auto și vehicule, în special în relațiile comerciale cu Mexic, Uniunea Europeană și Japonia. Electronicele de consum, vehiculele electrice și produsele de modă vor deveni, de asemenea, mai scumpe în cazul unor tarife mai ridicate pentru bunurile provenite din China.
Ideile principale din raport:
America de Nord se consolidează ca un bloc comercial rezilient
Relația comercială dintre SUA, Mexic și Canada, întărită de ani de reshoring, nearshoring și friendshoring menite să reducă dependența de importurile din China, va contribui la creșterea economică a Americii de Nord.
Dacă noile tarife impuse de SUA asupra bunurilor mexicane pot fi evitate, se estimează o creștere cu 315 miliarde USD până în 2033 a comerțului anual dintre SUA și Mexic. Comerțul SUA-Canada va crește cu 147 miliarde USD, pe măsură ce companiile care deservesc piețele nord-americane își relochează mai multe lanțuri de aprovizionare în regiune.
China își îndreaptă atenția către Sudul Global
În timp ce comerțul Chinei cu SUA și UE încetinește, el înregistrează o creștere puternică cu restul lumii. Comerțul bilateral anual cu Occidentul este estimat să scadă cu 221 miliarde USD până în 2033.
Scăderea de 159 miliarde USD a comerțului anual SUA-China ar putea fi mai accentuată dacă SUA crește semnificativ tarifele pe bunurile chineze. Într-un scenariu extrem, se estimează că acest lucru ar reduce comerțul anual SUA-China cu aproximativ un sfert.
Comerțul Chinei cu Sudul Global va crește cu 1,25 trilioane USD până în 2033. Această schimbare vine în sprijinul agendei geopolitice a Chinei de a-și reduce dependența economică de Occident, în timp ce își aprofundează legăturile cu piețele emergente majore.
Uniunea Europeană se va focusa pe creșterea competitivității
Comerțul bilateral cu China este de așteptat să stagneze în următorul deceniu, iar comerțul cu Rusia va scădea cu aproximativ 106 miliarde USD până în 2033, pe măsură ce UE continuă să reducă importurile de energie rusească și să impună sancțiuni economice.
Comerțul anual cu SUA va crește cu 303 miliarde USD în următorul deceniu, în mare parte datorită importurilor UE de gaz natural lichefiat (GNL) din SUA, și va accelera în relația cu India și Africa.
Sudul Global câștigă în influență
Una dintre cele mai interesante evoluții în comerțul global este creșterea puterii țărilor din Sudul Global. Acest grup de 133 de națiuni în curs de dezvoltare reprezintă aproximativ 18% din PIB-ul global, dar 62% din populația lumii, având o contribuție de aproximativ 30% din comerțul global.
Deși comerțul cu China va continua să crească robust, ritmul schimburilor va încetini, pe măsură ce procesele de producție locale se maturizează.
Comerțul anual între națiunile Sudului Global va crește cu 673 miliarde USD în următorul deceniu, la fel și comerțul dintre Sud și Nord, ajungând la 1,67 trilioane USD anual în 2033.
India avansează
India se evidențiază ca un alt pilon major al comerțului Sudului Global, urmărind relații favorabile cu majoritatea economiilor mondiale.
Se estimează o creștere anuală compusă (CAGR) de 6,4% a comerțului total al Indiei până în 2033, atingând 1,8 trilioane USD anual.
Printre factorii determinanți se numără popularitatea tot mai mare a Indiei ca bază de producție pentru companiile care caută să diversifice lanțurile de aprovizionare concentrate în China, stimulentele guvernamentale semnificative pentru industrie, o forță de muncă masivă și cu costuri reduse, precum și infrastructura în continuă îmbunătățire.
„Pentru liderii de afaceri, a fi înaintea curbei nu a fost niciodată mai important” a completat Laszlo Juhasz. „Dezvoltarea continuă a unor lanțuri de aprovizionare agile și, cel mai important, asigurarea capacității de a percepe și de a reacționa la schimbările geopolitice vor fi abilități necesare pentru a opera în această nouă realitate dinamică și plină de provocări.”
Acest website foloseste cookie-uri
Folosim cookie-uri pentru a-ti imbunatati experienta pe website tinand minte preferintele tale de navigare. Apasand pe butonul accept iti dai acordul pentru folosirea tuturor cookie-urilor.
Acest site web folosește cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența în timp ce navigați pe site. Din aceste cookie-uri, cookie-urile care sunt clasificate ca fiind necesare sunt stocate pe browser-ul dvs., deoarece sunt esențiale pentru funcționarea funcționalităților de bază ale site-ului. De asemenea, folosim cookie-uri terțe care ne ajută să analizăm și să înțelegem cum utilizați acest site web. Aceste cookie-uri vor fi stocate în browserul dvs. doar cu acordul dumneavoastră. De asemenea, aveți opțiunea de a renunța la aceste cookie-uri. Dar renunțarea la unele dintre aceste cookie-uri poate avea un efect asupra experienței dvs. de navigare.
Un “Internet Cookie” (termen cunoscut si ca “browser cookie” sau “HTTP cookie” sau pur si simplu“cookie”) este un fisier de mici dimensiuni, format din litere si numere, care va fi stocat pe computerul, terminalul mobil sau alte echipamente ale unui utilizator de pe care se acceseaza Internetul. Cookie-ul este instalat prin solicitarea emisa de către un web-server unui browser (ex: Internet Explorer, Chrome) si este complet “pasiv” (nu contine programe software, virusi sau spyware si nu poate accesa informatiile de pe hard-disk-ul utilizatorului).