Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Daca testele noastre de consum cu autocare nou-noute, echipate cu tehnologie de varf, inregistreaza valori greu de crezut de operatorii de transport persoane care detin masini de generatie mai veche, de data aceasta va prezentam un test de consum al unui autocar Bova Futura de 15 m lungime din 2004, cu un rulaj de peste 1,2 milioane de kilometri. In ciuda varstei inaintate, masina s-a dovedit sprintena si usor de manevrat. Consumul inregistrat pe traseul Bucuresti-Ramnicu-Valcea si retur (340 km) a fost de 32,35 l/100 km, dar vehiculul isi va scoate banii intr-un an, dupa care va face si profit.


Testarea unui vehicul rulat prezinta interes atat din perspectiva manevrabilitatii si a nivelului de confort la rulare, cat mai ales a consumului de carburant. Iar cu prilejul test-drive-ului cu Bova Futura, achizitionata recent de Christian Tour din parcul VDL CBC din Olanda, am urmarit in special aceste aspecte, in conditiile in care noutati in ceea ce priveste configurarea interioara nu mai pot fi la o masina de acum sapte ani (dimpotriva, unele sisteme sunt chiar mai vechiute, desi functionale), iar Futura este oricum un model binecunoscut.
Traseul de teste a fost deja clasicul Bucuresti-Ramnicu-Valcea si retur, gratie conditiilor variate de trafic pe care le ofera. Am facut plinul la plecarea din Bucuresti, iar dupa parcurgerea celor 340 km (dus-intors), am mai alimentat 110 l.
Consumul de 32,35 l/100 km este cam mare daca ne gandim ca am mers cu masina goala, cu numai trei pasageri (angajati ai Christian Tour) si fara bagaje. Trebuie precizat insa ca pe autostrada Bucuresti-Pitesti am rulat cu viteza maxima, de 100 km/h, chiar daca acest lucru a insemnat depasirea cu 100 rpm a limitei optime maxime de functionare a motorului pentru a obtine un consum bun de carburant, respectiv 1.700 rpm. Zona verde pe cadranul turometrului pentru motorul DAF Euro 3 de 428 CP este intre 1.000 si 1.600 rpm. Am facut acest lucru insa pentru a ne apropia cat mai mult de conditiile reale de exploatare, unde pe autostrada se merge intins, cu 100 km/h. Cum autostrada a reprezentat aproape doua treimi, iar restul categoriilor de drumuri o treime din totalul traseului, se explica intr-un fel consumul mai mare inregistrat, pentru ca atunci cand rulezi cu maximum de viteza motorul „mananca“ multa motorina. De altfel, pentru a fi foarte economic, mai bine mergi cu 5 km/h mai incet, dar castigi cativa litri in plus la fiecare 100 km.
Pe serpentinele de pe Dealu Negru, in afara virajelor „ac de par“, unde s-a impus folosirea treptei a doua de viteza, celelalte rampe au fost urcate cu a cincea si a sasea. Este adevarat ca masina era goala, dar se simtea ca are rezerva de putere. La o viteza de 55 km/h, in treapta a saptea, motorul functioneaza cu 1.400 rpm, in timp ce doar cu 5 km/h mai mult, respectiv la 60 km/h, se ating 1.600 rpm – limita optima superioara de functionare.
Problema este ca daca incercam schimbarea treptelor in zona „verde“, pentru un rulaj economic, trecerea in treapta superioara era resimtita ca o subturatie a motorului, insotita de o usoara trepidatie de 1-2 secunde, chiar daca nu se cobora, potrivit indicatorului de pe bord, sub 1.200 rpm.

Un plus pentru manevrabilitate
Desi la 15 m lungime este cel mai lung vehicul nearticulat, Futura e usor de manevrat inclusiv in spatiile inguste, la acest lucru contribuind si cea de-a treia axa, viratoare. Cutia de viteze ZF manuala, cu 8+1 trepte si gama (dublu H), s-a dovedit foarte usor de utilizat, iar maneta schimbatorului este pozitionata inteligent, astfel incat, indiferent de reglajul scaunului, sa nu fie incomodata schimbarea treptelor (mai ales la schimbarea gamei catre vitezele inferioare).
Singurul lucru mai incomod este volanul, cam mare, dupa modelul celor de generatie veche de pe Futura, dar a fost trecut deja pe lista de „necesar“ de catre soferii Christian Tour si va fi inlocuit cu prima ocazie. Un plus il reprezinta amplasarea intarderului in partea stanga a bordului, chiar langa volan, astfel ca soferul il poate utiliza usor, avand mana dreapta libera oricand pentru schimbatorul de viteze.
Pe autostrada soferul poate utiliza tempomatul, care mentine viteza de deplasare dorita si o memoreaza, astfel ca dupa decelerare computerul  reaccelereaza fara utilizarea pedalei. Pentru trecerea peste obstacole mai mari se poate ridica/cobori caroseria, in plaja de 10-15 cm la o viteza de deplasare maximum de 5-10 km/h.
Scaunul soferului este pe perna de aer si are cotiere pe ambele parti, pentru un plus de confort. Este ciudata insa amplasarea centurii de siguranta, cu prindere dreapta sus si fixare in stanga, lucru cam incomod pentru ca sistemul de cuplare e lipit de cutia de scule de sub geam. Vizibilitatea in oglinzi este foarte buna. Pe fiecare parte, in afara oglinzilor mari (incalzite si cu reglare electrica), mai sunt doua mai mici, pentru o mai buna imagine in adancime, plus inca una pentru coltul dreapta jos. Avand in vedere lungimea vehiculului, ar fi fost utila totusi si o camera de luat vederi pentru mersul cu spatele. 
   
Doua rulate la pret de una noua
Bova Futura testata, de 64+1+1 locuri, a fost achizitionata de Christian Tour la sfarsitul anului trecut, alaturi de un model similar, dar de 65 de locuri. Diferenta dintre vehicule este ca unul are o bucatarie la jumatate, iar celalalt – cel testat – minibar deasupra toaletei. „Am decis sa luam rulate in primul rand datorita pretului. Aveam nevoie de doua masini, iar cu banii cu care cumparam un autocar nou am cumparat doua second-hand. In plus, este prima data cand lucram cu acest brand si am decis sa o luam usurel, prin testarea produsului, dar si a serviciilor after-sales oferite in Romania. La celelalte masini, dupa iesirea din garantie, reviziile si reparatiile se fac, de regula, in strainatate. Evident, 2010 si 2011 nu sunt cei mai buni ani pentru investitii, dar in conditiile in care altii au scazut business-ul sau chiar au inchis, noi ne dezvoltam. Anul trecut nu am anulat niciun charter si am incercat sa ne mentinem nivelul“, a declarat Gabriel Paraschiv, director de transport Christian Tour.
Compania s-a infiintat in 1997, avand ca obiect de activitate turismul. S-a inceput cu pachete turistice in tara, pe diferite destinatii, dupa care oferta s-a diversificat si cu vacante externe, la inceput in Grecia si Turcia. De atunci portofoliul a crescut constant, astfel ca la ora actuala acopera toata Europa, inclusiv destinatii mai indepartate si mai putin frecventate, cum ar fi tarile scandinave, Marea Britanie sau Irlanda.
Din 2007, conducerea a considerat ca trebuie sa largeasca paleta de servicii pentru turistii proprii si sa le asigure si transportul, in vederea cresterii calitatii acestui segment. „Practic, cand lucrezi cu autocare inchiriate pot aparea probleme diverse (cu masinile, cu soferii etc.), greu de controlat si care pot duce la pierderi de clienti. Astfel, s-a inceput cu patru autocare noi, fiind ales din start unul dintre cele mai scumpe modele, in conditiile in care s-a dorit calitate“, a mai explicat Paraschiv.
Christian Tour si-a cumparat la inceput patru Setra, dupa care a urmat un MAN Top Lion’s Coach. Autocarele au diferite dimensiuni si configuratii, pentru a putea acoperi o paleta cat mai variata de aplicatii: 48, 52, 54, 57 si 59 de pasageri. Iar acum flota s-a extins cu cele doua Bova.

Trei stele la clasificarea RAR
Echipata cu suspensie integral pneumatica, ABS, ASR, scaunele pasagerilor cu cotiera intre ele si suport pentru picioare, sistem audio-video cu CD si DVD-Player plus monitoare, toaleta si minibar, Bova Futura testata este clasificata RAR la trei stele. Foarte putini pasageri intreaba insa cate stele are masina, iar din cei care intreaba, cei mai multi nu stiu criteriile in functie de care se acorda clasificarea, respectiv faptul ca cel mai important element este distanta intre scaune si ca abia apoi conteaza dotarile. Si, de altfel, nu toate criteriile de acordare a numarului de stele sunt relevante in evaluarea unui vehicul. „De exemplu, cu MAN Top Lion’s Coach, in primul an am primit trei stele, dar in al doilea an s-a decis ca pervazul geamului nu mai poate fi considerat drept cotiera, desi are 7 cm latime“. Clasificarea se reinnoieste in fiecare an, iar numarul de stele nu are legatura cu varsta masinii. Astfel, pot exista situatii in care masini de 15 ani vechime pot primi patru stele daca respecta criteriile si sunt curate. Nu se face insa nicio evaluare a confortului sau a disconfortului generat de eventualele vibratii produse de motor sau zgomot, care pot aparea dupa atatia ani de functionare.
Anual, vehiculele Christian Tour parcurg aproximativ 150.000 km. Pentru cele doua Bova achizitionate second-hand, amortizarea se estimeaza a fi facuta intr-un an, in timp ce la masinile noi se iau in calcul cinci ani.
Din punct de vedere al intretinerii si costurilor, raportul dintre autocarele noi si cele rulate este echilibrat. „La cele noi trebuie sa te duci la service-ul reprezentantei, unde termenele de revizii si operatiile sunt decise de service si nu sunt ieftine deloc. La second-hand-uri, cu rulaj mai mare, se impun reparatii mai dese sau mai ample. Revizia la un autocar este, de regula, intre 50.000 si 60.000 km. Sunt si intervale mai mari, cand se fac operatiuni mai complexe“, a aratat Paraschiv.

Pretul/km trebuie calculat corect
Pretul pe kilometru variaza in functie de rulaj, numarul de zile si taxele pe itinerarul respectiv.
„Nu poti compara 2.000 km pe Grecia, unde avem de platit o taxa de pod dus-intors in Bulgaria si cativa euro taxa de autostrada in Grecia, cu 2.000 km pana la Viena, unde avem o vinieta consistenta pe Ungaria si Austria.“
Marjele de piata in prezent nu respecta realitatea costurilor, din mai multe motive, unele foarte putin ortodoxe, este de parere directorul de transport Christian Tour. Astfel, unii operatori ajung sa mearga cu preturi foarte mici. La calcularea pretului pe kilometru se tine cont si de numarul de locuri. Astfel, la o masina de 65 de locuri, un tarif realist este de minimum 1,10 euro/km, in timp ce la o masina standard, de 12 m lungime si 49 de locuri, de minimum un euro/km. Practic, pentru aceasta din urma, un pret/km real ar trebui sa fie egal cu pretul unui litru de motorina. Iar pentru masini mai mari, cresterea ar trebui sa fie proportionala.
In medie, la ora actuala, se merge cu 0,90-0,95 euro/km. Cele mai multe agentii fac insa presiuni pentru tarife de 0,80 euro/km, din care sa mai acoperi si cheltuielile cu motorina, TVA, diurna soferului etc., dar nu se poate accepta. Sunt multe firme puse pe roti de oameni care nu stiu sa isi calculeze corect pretul pe kilometru, iar acesta este, alaturi de criza economica, unul dintre motivele pentru care s-au inchis multe societati de profil si s-au reposedat masini. Daca lucrezi cu 3,8 lei/ km de unde sa mai ramana si bani pentru plata ratelor? Problema este ca aceasta practica afecteaza si celelalte firme si piata in ansamblu are de suferit.
Departamentul de transport al Christian Tour este de sine statator, face parte dintr-o alta firma, Christian Technology care lucreaza si pentru alti clienti. Cele mai solicitate destinatii pe charter, in 2010, au fost Grecia si Turcia, urmate de Croatia.
Departamentul de circuite turistice a avut in 2010 peste 60 de trasee, care acopera toata Europa. Si in 2011 sunt cereri multe pentru circuite, in special in sezonul de vara, astfel ca unul dintre cele doua Bova Futura va fi dedicat acestui departament. Celalalt va face chartere pe Turcia – Bodrum si Marmaris.
Si pentru departamentul de transport se estimeaza ca va fi un an bun, in conditiile in care cererea a ramas relativ aceeasi, insa parcul disponibil la nivel national a scazut pe acest segment, prin disparitia multor firme.