Fluxuri de containere în Genova și Trieste, legate de China (TEU)
Upply a analizat comerțul dintre Italia și China din ultimii ani (China-Italy Trade: Beyond the Belt and Road Initiative (upply.com)) și a trasat câteva perspective legate de acesta după retragerea Italiei din inițiativa Belt and Road (BRI), în contextul actualelor tulburări geopolitice mondiale.
BRI, arată studiul, a fost adesea asociat cu proiecte gigantice de investiții chineze, în special în infrastructură. Cele două porturi evidențiate în memorandumul de înțelegere (MoU) din 2019 – Trieste și Genova – au înregistrat rezultate diferite. În cazul Trieste, fluxul de mărfuri legat de China a scăzut după creșterea inițială din 2019, iar pentru Genova, după niveluri record în 2021 și 2022, volumele din 2023 au revenit la nivelul celor din 2018. Desigur, arată analiștii Upply, un memorandum prin natura sa nu este obligatoriu și, în plus, cercetările sugerează că există factori administrativi și politici complecși în spatele angajamentului limitat al Chinei în aceste două porturi.
Investițiile chineze în Italia sunt mai mici decât investițiile Chinei în economiile din Europa de Vest și de Nord, atât în ceea ce privește numărul de proiecte, cât și valoarea. Concret, au existat doar trei mari proiecte între 2019 și 2023, cu valori ale tranzacțiilor mai mari de 100 de milioane de dolari, potrivit American Enterprise Institute. În țările BRI au fost investiții mari din China, dar mai ales în sectorul energetic sau în țări mai aliniate politic, ca Ungaria, iar Italia nu se încadrează în niciuna dintre aceste categorii. Totuși, Italia a atras doi mari producători auto chinezi, GAC și Geely, care și-au localizat centrele europene de design în Milano și proiectează noi locații, iar poziția strategică a Italiei în Marea Mediterană a motivat achiziționarea de către COSCO a furnizorului italian de servicii logistice Trasgo în ianuarie 2024, ceea ce servește strategiei lanțului de aprovizionare digitală Cosco în Italia și Europa și își propune să optimizeze capacitatea logistică generală a grupului în Europa.
Mari proiecte de investiții chineze în Germania, Franța și Italia
Influența Chinei s-a extins mult în ultimii ani nu numai în Asia de Sud-Est – ceea ce reprezintă o provocare pentru India – ci și în întreaga lume, așa cum sintetizează o analiză recentă a Transport Intelligence (Ti) referitoare la tendințele cheie din logistica globală din 2023 și impactul lor asupra pieței.
În Europa, Italia a fost singurul membru UE care a aderat la Belt & Road (deși această decizie ar urma să fie anulată de guvernul Meloni), dar multe alte proiecte de infrastructură s-au bazat pe bani chinezi. COSCO Shipping are o participație de 24,9% într-un operator de terminal portuar de containere din Hamburg, 40% din portul Vado Ligure, o participație majoritară în portul Pireu, o participație de control într-un terminal de containere din Zeebrugge, o participație minoritară într-un terminal de containere din Anvers și participații de control în cele mai mari terminale din Valencia și Bilbao. China Merchants Port Holdings are o participație minoritară în porturile Salonic, Anvers, Montoir, Dunkirk, Le Havre și Fos, iar Hutchison Port Holdings operează un terminal interior în Willebroek și are o participație în terminale de containere din Rotterdam.
De aceea, începând din 2019, Comisia Europeană a desemnat China drept concurent economic și a evidențiat riscul de dependență de această țară, atât în ceea ce privește comerțul, cât și investițiile.
Temerile legate de puterea economică și influența politică și militară ale Chinei au provocat un răspuns în întreaga lume. Președintele Biden a interzis vânzarea de tehnologii avansate către China și a făcut presiuni asupra aliaților săi să facă același lucru, iar anumite companii chineze de înaltă tehnologie au fost excluse de la vânzarea de produse pe piețele occidentale din cauza temerilor că ar putea reprezenta un risc de securitate pentru sistemele de telecomunicații.
Este clar că dependența de China este o preocupare majoră pentru Occident, dar și pentru multe țări emergente, ceea ce a și determinat discuțiile despre relocalizare, near-sourcing, „China plus“ ș.a.
Sursă foto: COSCO Shipping
02.10.2020
Ultimul număr: Iunie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit