Conform semnalelor statistice din piata, primul trimestru al lui 2011 a adus o diminuare a impactului crizei financiare mondiale, iar piata, atat a industriei de constructii, cat si a utilajelor, a inceput sa cunoasca o usoara redresare. Si, tinand seama de conjunctura actuala si de proiectele de infrastructura anuntate, optimismul retinut al constructorilor si al distribuitorilor de utilaje, care au inregistrat prima crestere a volumului livrarilor dupa doi ani consecutivi de scadere, vine cu speranta intr-o evolutie similara a pietei, pe intregul parcurs al anului.
Pe piata pe care au actionat firmele membre ale Asociatiei Distribuitorilor de Utilaje de Constructii (ADUC) au fost livrate in primul trimestru 162 de unitati, comparativ cu cele 108 din aceeasi perioada a lui 2010 sau cele 191 vandute in perioada similara a lui 2009. Astfel, chiar daca cele 50 de procente obtinute in plus par sa indice o crestere majora, distribuitorii de utilaje nu si-au recuperat caderea importanta din ultimii trei ani, acest nivel al livrarilor apropiindu-se abia cu 70% de volumul inregistrat in primul trimestru din 2006.
In ceea ce priveste evolutia pe principalele categorii de utilaje, cele terasiere (excavatoare, buldoexcavatoare, incarcatoare frontale, buldozere, etc.) au inregistrat in primul trimestru o crestere de 54,8% fata de aceeasi perioada din 2010. Astfel, au fost livrate 15 excavatoare, fata de cele noua vandute in primul trimestru al anului trecut (+66,7%) si 12 incarcatoare (+33% fata de noua in perioada similara a anului trecut). Buldo-excavatoarele au inregistrat cresterea cea mai importanta, de la 42 de unitati livrate in trimestrul I al lui 2010, la 77 de unitati vandute in aceeasi perioada a lui 2011 (+83,3%).
Utilajele compacte (mini-incarcatoare si mini-excavatoare) au inregistrat in trimestrul I o crestere de 62,5%, de la 16 unitati vandute in aceeasi perioada a anului trecut, la 26.
Utilajele pentru drumuri au inregistrat, de asemenea, o crestere de 36,37%, in vreme ce utilajele complementare (macarale, pompe de beton, concasoare, etc.) s-au mentinut la nivelul de anul trecut.
Stat vs. privat
Mai putin supus efectelor crizei economice, Freyrom, subsidiara a companiei franceze Freyssinet, a reusit in ultimii ani ca prin sistemele de post-tensionare pentru poduri si cladiri, dar si prin antreprenoriat de lucrari de reparatii, sa incheie contracte care sa-i ofere stabilitate si continuitate in piata. Astfel, de la intrarea din 1992 pe piata autohtona, grupul Freyssinet a participat la constructia parcarii exterioare de la Aeroportul Otopeni si a centrului Petrom City. Pe langa lucrarile de reparatii de cladiri din Bucuresti, ca subcontractor specializat, Freyrom este si contractor general pentru reparatii de poduri.
„Am reparat podurile de la Carniceni (Iasi) si de la Zanesti. De asemenea, cu circa 10 ani in urma, am reparat podul de la Cernavoda, pe mal. Acum participam la constructia centurii, de la centura ocolitoare a orasului Suceava. De asemenea, am terminat constructia centurii Sibiului. Mai lucram si langa Ploiesti, la autostrada A3 ”, a precizat François Tronel, managing director Freyrom.
Ca atare, in Romania Freyrom a lucrat si cu statul, dar si pentru investitori privati. „Ca profitabilitate, este acelasi lucru daca lucram cu statul sau cu investitorii privati, pentru ca n-avem o concurenta foarte mare, iar pretul depinde de tipul lucrarilor. Insa riscul de a nu fi platit este mare, mai ales cand lucram cu o firma care are contract cu statul roman si care are in derulare mai multe contracte, plimband banii de la un santier la altul.
Mai norocoasa, compania de constructii Danya Cebus Rom a detinut, de la infiintarea din 2007, contracte numai cu beneficiarii privati, neavand in prezent un termen de comparatie intre stat si privat. Si, poate tocmai pentru ca nu a avut legaturi contractuale cu statul, nu are in acest moment sume prea mari de recuperat. „Compania a activat ca antreprenor general in proiecte comerciale (Afi Palace Cotroceni), rezidentiale (Evocasa Armonia, Evocasa Selecta, Evocasa Optima), pentru spatii de birouri si sala de fitness din Afi Palace Cotroceni. In prezent suntem antreprenor general al proiectului comercial Mercury Mall, din Arad, lucrand in principal cu subcontractori”, a punctat reprezentantul Danya Cebus.
Nici reprezentantii acestei companii nu exclud posibilitatea colaborarii la un moment dat cu statul: „vom adresa, cand va fi cazul, fiecare propunere/participare la licitatie cu cea mai mare seriozitate”.
In ceea ce priveste parcul de utilaje, Danya Cebus, desi detine cateva buldoexcavatoare, macarale si schele, utilizeaza in cele mai multe cazuri utilaje inchiriate sau ale sucontractorilor.
Solutii punctuale de criza
Criza a obligat insa chiar si companiile care nu au dus lipsa de contracte la o atentie mai mare la cheltuieli. „Am incheiat contracte noi, cu prestatori de servicii mai ieftini, iar fiecare factura o verificam de doua ori, comparand preturile din piata. In plus, in 2008 am redus si din personal”, a spus Tronel.
In opinia reprezentantului companiei Danya Cebus, „criza a afectat intreaga piata de constructii din Romania, provocand o oarecare «decelerare». Si, chiar daca in perioada 2008-2009 nu am fost afectati de criza datorita procesului de construire in desfasurare a AFI Palace Cotroceni, incepand cu 2010 am fost influentati de criza, fiind nevoiti sa ne adaptam situatiei si cerintelor pentru a ne mentine competitivitatea si pentru a putea intampina proiectele noi.”
Avand in prezent 31 de angajati, antreprenorul Danya Cebus nu a facut disponibilizari din pricina crizei. „A existat, intr-adevar, o restrangere de activitate, insa datorata incheierii lucrarilor la mall-ul de la Cotroceni sau terminarii altor proiecte”, a precizat reprezentantul companiei. In ceea ce priveste angajatii, firma de constructii este foarte stricta in respectarea prevederilor legale referitoare la sanatatea si securitatea in munca pe santiere. „Toate instructajele necesare sunt facute atat pentru persoanele prezente pe santier, cat si pentru utilizarea echipamentelor furnizate de noi. Fiecare subcontractor este obligat sa aiba un responsabil avizat cu protectia muncii pe santier in timpul lucrarilor”, a mai spus acesta.
Viitorul apropiat suna bine
In ceea ce priveste planurile de viitor, reprezentantii Freyrom se considera norocosi, avand in derulare un an plin de promisiuni si de proiecte mari in curs de negociere. „Vom participa la proiectele mari anuntate de Ministerul Transportului. Simt ca toata lumea este foarte optimista in legatura cu aceste proiecte, mai ales ca in prezent sectoarele rezidentiale si comerciale sunt inca prabusite. Cred ca se va gasi mai mult de lucru in poduri si drumuri, decat in rezidentiale”, a punctat Tronel, precizand ca Freyrom are in negociere trei proiecte mari pentru 2011-2012. „Am lucrat pentru preturi mai competitive. In rest, ne dezvoltam in alte specializari, precum reparatiile si consolidarile de cladiri sau de monumente istorice, pentru ca exista putine firme care stiu sa faca asta”, a precizat reprezentantul Freyrom. In plus, compania a castigat si un proiect de construire a unui turn de birouri de 27 de nivele la Sofia, la care va face lucrarile de post-tensionare in placi. „In Bulgaria detinem doar un departament comercial, biroul fiind legat direct la sediul central din Franta, insa cand este nevoie de manopera, lucram cu muncitori romani. Tot in Bulgaria avem in lucru si o statie de metrou si, in negocieri, reparatiile unor cladiri”, a mai spus Tronel, accentuand: „Bulgaria este o piata buna, in crestere, pe care au intrat investitori din Rusia si Germania”.
Asa cum ati putut citi in numarul special din ianuarie al revistei Tranzit, Case a relansat la sfarsitul anului trecut gama Construction King, din care fac parte cele patru buldoexcavatoare ale seriei T. Am avut atunci ocazia de a sta de vorba atat cu Henrik Starup, CNH Vice President Construction Equipment Europe, cat si cu Ionut Roscoiu, CNH Business Manager Construction Equipment East Europe, despre situatia pietei de constructii din Europa in general si din Romania in special, dar mai ales despre modul in care Case si noile sale modele vor profita de revenirea acestui sector – din pacate numai in anumite state, printre care deocamdata nu se numara si tara noastra.
Dupa un 2007 foarte bun, Case Construction a inceput sa se confrunte cu probleme in 2008, iar situatia s-a prelungit in 2009 si in prima jumatate a lui 2010. Dar in al doilea semestru al anului trecut piata utilajelor de constructii din Europa a crescut cu circa 25% fata de perioada similara din 2009, ceea ce a dus la o crestere pentru intregul an, comparativ cu cel anterior, de 10-15%, pana la 105-110.000 de unitati, asa cum declara Henrik Starup, CNH Vice President Construction Equipment Europe.
Cea mai mare evolutie s-a inregistrat in Germania, Franta, Marea Britanie si Polonia. In schimb pietele din Spania si Italia se confrunta in continuare cu probleme si reprezentantul Case nu se asteapta ca in urmatorii 2-3 ani sa vanda acolo foarte multe echipamente de constructii. Iar in Romania situatia se prezinta cam la fel, cu mentiunea ca vanzarile au inceput totusi sa creasca. „2010 a fost un an foarte dificil pentru piata de utilaje de constructii, dar lucrurile s-au mai asezat fata de 2009, pentru ca 2012 este an electoral, in 2011 sigur se va investi in infrastructura. In plus, sunt atrase tot mai multe fonduri europene, iar acest tip de achizitie reprezinta jumatate din vanzarile noastre, cealalta jumatate realizandu-se in urma licitatiilor“, declara Ionut Roscoiu.
In ciuda cresterii de la nivel european, care se asteapta sa continue in 2011, „piata nu va mai ajunge niciodata la nivelul din 2007, cand a totalizat circa 150.000 de unitati in Europa, mai ales ca echipamentele vandute in 2007 sunt inca in stare buna si nu necesita inlocuire“, explica reprezentantul Case.
Utilajele din SUA, cele mai avantajoase in 2011
Case are centre de productie in SUA (la Burlington – pentru buldoexcavatoare, incarcatoare, stivuitoare pentru teren dificil – Fargo – incarcatoare pe roti – Racine – componente – si Wichita – incarcatoare cu tractiune integrala), Italia (Imola – buldoexcavatoare – Lecce – buldozere pe senile, telehandlere si incarcatoare pe roti – Modena – componente – si Piacenza – dumpere articulate), Brazilia (Belo Horizonte – gredere) si Germania (Berlin – gredere si inginerie). Numai in Europa exista 11 linii de fabricatie, cu circa 75 de modele diferite.
Compania mai produce utilaje de constructii in joint-venture, in Chiba (Japonia – excavatoare), Nove Mestos (Cehia – echipamente de compactare), Lexington (SUA – masini de constructii) si Rocky Moubt (SUA – motoare).
Pentru 2011, conducerea Case estimeaza o productie totala de peste 50.000 de unitati in aceste centre.
In prezent sunt foarte convenabile modelele produse in SUA, deoarece dolarul s-a depreciat fata de euro si yen, dar si pentru ca firma are o linie de productie complet noua, retehnologizata, care permite reducerea costurilor. Pentru aceste utilaje vor scadea preturile, asa cum promite Ionut Roscoiu, iar incarcatoarele pe pneuri, de exemplu, care se fabrica si in SUA si in Italia, vor fi aduse in 2011 mai ales de peste ocean, singurul inconvenient fiind termenul mai mare de livrare.
In schimb echipamentele fabricate in Japonia sunt in prezent foarte scumpe, deoarece yenul s-a apreciat mult fata de euro si dolar.
Vanzari de cel putin 2.000 de unitati din seria T
Din necesitatea de a elimina stocurile, si Case a scazut preturile in 2010, dar intre timp stocurile aproape s-au epuizat, iar echipamentele care se produc de acum vor fi cu 5-6% mai scumpe. Mai ales ca, din cauza cererii mari din India si China, si materia prima si componentele s-au scumpit.
In ceea ce priveste noul model de buldoexcavator, acesta va fi cu 5% mai scump decat generatia anterioara si va fi vandut in 2011, asa cum estimeaza conducerea Case, in circa 2.000 de unitati in Europa, urmand ca in viitorul apropiat sa se ajunga la 4.000 pe an. Ele sunt disponibile la dealeri din ianuarie, iar solicitari exista deja inca de la finalul anului trecut. Piete importante se arata a fi Polonia, dar si Franta si Marea Britanie, in timp ce Spania, unde in general se vindeau numeroase buldoexcavatoare, este inca intr-o situatie in care nu se poate conta pe ea.
Ionut Roscoiu declara ca, din cele circa 100 de utilaje Case noi care se estimeaza ca vor fi vandute in 2011 in Romania, aproximativ 50 vor fi buldoexcavatoare din seria T. Municipalitatile sunt clienti fideli ai acestor modele, datorita multifunctionalitatii lor, dar ele nu achizitioneaza mai mult de 1-2 unitati odata.
Garantia acordata pentru noul echipament este cea standard, de 24 de luni fara limita de ore de functionare, cu posibilitate de prelungire contra cost. In Romania insa, cumparatorii nu prea sunt interesati de aceasta optiune, cei mai multi fiind primarii, care abia isi permit pretul de achizitie. Pe de alta parte, firmele mari, care cumpara utilaje specializate, deci scumpe, si vor sa scada cheltuielile de exploatare, solicita garantie extinsa.
Istoric Case
1842 – Jerome Increase Case fondeaza, in Racine (Wisconsin), o companie producatoare de masini de treierat;
1869 – Case construieste primul motor portabil pe abur;
1912 – Case realizeaza o linie completa de productie pentru echipamente de constructii de drumuri, inclusiv gredere si compactoare;
1957 – Case cumpara American Tractor Corporation, o firma mica, privata, care a dezvoltat un excavator hidraulic care sa fie atasat la utilajele sale pe senile. In acelasi timp, Case dezvolta prototipul industrial al unui tractor pe roti la care sa se poata atasa un excavator in spate si un incarcator in fata. Pana in 1957, Case a reunit cele doua tehnologii si a oferit modelul 320, primul tractor care integra incarcator si excavator. Tot atunci a pus bazele unei companii care oferea solutii de finantare;
1969 – Case cumpara dreptul de a produce incarcatoare multifunctionale cu tractiune integrala la centrul din Burlington (Iowa); acestea se muta in anii ‘80 la Wichita (Kansas);
1997 – Case incepe productia burghielor orizontale, categorie din care fac parte si modele autopropulsate; tot acum, compania lanseaza incarcatorul cu tractiune integrala XT, cu capacitate mare de ridicare si atasamente hidraulice;
1999 – Case fuzioneaza cu New Holland si devine parte a CNH Global, alaturi de alti producatori importanti de masini agricole si de constructii;
1999 – Case introduce o gama larga de produse noi, inclusiv incarcatoarele pe roti din seria C, burghiele orizontale din seria 60, stivuitoarele pentru teren dificil din seria G, excavatorul 9007B si telehandlerul 688G;
2000 – Case lanseaza noua serie H de buldozere pe senile, cu transmisie noua si componente capabile sa reziste la conditii mai dure de exploatare. Compania produce al 100.000-lea incarcator cu tractiune integrala si tot acum este lansata seria M de incarcatoare/excavatoare, cu cuplare hidraulica a cupei de excavare, cabina cu vizibilitate sporita si putere mai mare de ridicare a incarcatorului;
2001 – Case lanseaza primul dintre excavatoarele CX, cu productivitate mai mare si numeroase dispozitive inteligente de bord;
2005 – Case lanseaza noua serie 400 de incarcatoare cu tractiune integrala si ajunge la al 500.000-lea buldoexcavator;
2006 – Case lanseaza incarcatorul compact pe senile, pentru clientii care solicita aceeasi performanta ca la incarcatoarele cu tractiune integrala, dar cu mai putina presiune asupra solului;
2007 – Case lanseaza incarcatorul pe roti 1221E.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit