După perioada Covid, oamenii de știință și economiștii au susţinut că recuperarea economică va fi foarte lentă. Dar Europa s-a confruntat cu un fenomen total opus: în 2021 aceeași piață din perioada pre-Covid a revenit pe nepusă masă. “Deși toți ne așteptam la o revenire a cererii în 4-5 ani, noi, în Europa de Est ne-am confruntat anul trecut cu aceeaşi cerere pe care am avut-o înainte de Covid. Iar fabricile nu au fost în măsură să producă suficiente camioane, astfel că termenele de livrare s-au tot extins până am ajuns la aproape un an.
În continuare ne confruntăm cu o cerere relativ mare, în timp ce producătorii nu reușesc să acopere această cerere cu o producție suficientă”, a explicat Zoltan Tringer, directorul general al Renault Trucks – Regiunea Est (Ungaria, România, Bulgaria și Ucraina).
Pe lângă problemele din lanțul de aprovizionare cauzate de lipsa de componente a venit creșterea complet necontrolată a prețului materiei prime, care s-a extins acum, ca o consecință a conflictului și a războiului din apropierea noastră, cu scumpirea necontrolată a energiei. Deja de la începutul anului trecut ne confruntăm cu aceste dificultăți și niciun producător nu își poate asuma costul viitor al producției peste mai mult de 5-6 luni. Astfel, pe de o parte, producatorii de camioane nu sunt capabili să produca atâtea camioane câte sunt necesare pe piață, pentru că transportul merge încă destul de bine, și, pe de altă parte, încă există o problemă legată de preț. Iar „această problemă va continua probabil până la instalarea unei crize economice, care, potrivit economiștilor, ar trebui să se întâmple destul de curând, ca urmare a faptului că prețurile mari la energie nu vor putea fi absorbite în producție și, mai departe, în consum”.
Producatorii de camioane monitorizează foarte atent fiecare comandă, deoarece din cauza termenelor mari de livrare unii transportatori sunt tentați să plaseze comenzi la mai mulți producători deodată și, în funcție de evoluția pieței, comenzile s-ar putea modifica.
“Totusi”, spune Zoltan Tringer, “nu vedem posibile situații de renuntare la comenzile plasate, poate doar accidental. Dar acest lucru este supracompensat de lipsa de active din piaţă, pentru că acesta este al treilea an consecutiv când nu suntem capabili să producem suficiente camioane pentru întreaga industrie europeană de transport, care are mai puţine camioane noi în exploatare decât ar fi nevoie și acest lucru compensează acest posibil prim semn al unei încetiniri. Dar dacă apare o criză mai serioasă, e posibil să ne confruntăm cu mai multe anulări, pentru că mediul actual de afaceri, din care unii profită, nu e unul sănătos și ne dorim să revenim la condiții normale, cu 4-5 luni termen de livrare.” Renault Trucks avea, la începutul lui decembrie, acoperită aproape integral producția pentru 2023. Organizația Renault Trucks – Regiunea Est (Ungaria, România, Bulgaria și Ucraina) – face eforturi să aibă camioane rulate disponibile, pentru că sunt foarte cerute, iar prețul a urcat la cote record.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit