Conform unui comunicat al federației transportatorilor spanioli FENADISMER, în 2020 flotele din țările est-europene au continuat să controleze 30% din transportul internațional spaniol (import și export), în ciuda faptului că 90% dintre bunuri au ca destinație state vest-europene. Activitatea flotei bulgare în transportul internațional spaniol a crescut cu 140%, a celei lituaniene cu 57%, iar flota românească în continuare controlează aproape o treime din totalul operațiunilor de cabotaj din Spania.
În 2020, în ciuda faptului că pandemia a afectat activitatea transportatorilor din cele mai multe țări vest-europene, care s-a redus cu 2-3% față de 2019, de exemplu, în cazul Germaniei, activitatea parcului auto din țările estice chiar a crescut – în cazul Bulgariei cu peste 58% în tone-km transportate, conform Eurostat.
Conform unei analize realizate de FENADISMER, în Spania prezența companiilor cu sediul în Europa de Est este tot mai puternică, multe dintre ele fiind firme cutie poștală aparținând unor mari companii spaniole, și care fac atât transport internațional având originea/destinația în Spania – deși originea/destinația mărfurilor respective nu este în aceste țări din est – cât și transport intern.
În 2020 30,7% dintre importurile de bunuri pe cale rutieră ale Spaniei (cu 2% mai multe decât în 2019) și 28,8% din exporturi au fost realizate de camioane înmatriculate în estul Europei, mai ales din Polonia, Lituania, România și Bulgaria.
Iar faptul că originea bunurilor destinate Spaniei sau exporturile Spaniei sunt, în proporție de peste 85%, în țări vestice (28% în Franța, 19% în Germania), arată că firmele care fac aceste curse au fost înregistrate în țări din est nu cu scopul de a transporta marfă între aceste țări și Spania, ci cu scopul de a reduce costurile cu forța de muncă și taxele/contribuțiile sociale. Lituania are cel mai mare decalaj în raport cu originea mărfurilor transportate, de 13,78%, urmată de România, cu 3,13%.
Și în transportul intern din Spania firmele estice au volume tot mai mari, deși Spania se află la celălalt capăt al continentului. Multe flote înmatriculate în România lucrează acolo și realizează 28,5% din volumele de cabotaj, fiind a doua țară după Portugalia din acest punct de vedere. Iar activitatea flotei lituaniene în Spania a crescut în 2020 cu 56% față de 2019.
Aceste informații confirmă îngrijorările FENADISMER legate de prezența flotelor estice în transportul având ca punct de plecare/destinație Spania și de aceea federația subliniază încă odată nevoia de a adopta cât de curând măsuri de control al activității firmelor străine, conform Pachetului Mobilitate.
… pentru a accelera creșterea pe această piață, așa cum s-a întâmplat și în Slovacia: din aprilie de vânzarea de vehicule noi și de service nu se mai ocupă propria organizație din Sofia, și exclusiv SM-Trailers, care are două locații, în Sofia și Burgas, și a cărei conducere are experiență de câteva decenii în transport.
În prezent Schwarzmüller vinde o treime din producție în Europa de Est și de Sud, dar conducerea sa nu mai consideră că în situația actuală a pieței din zonă mai este neapărat un avantaj să ai propria organizație de vânzări, ci poate fi mai eficient să ai un partener.
Pe piața din Bulgaria se vând anual circa 2.000 de semiremorci, aproximativ jumătate din câte se vând în Austria, țara de origine a producătorului, iar Schwarzmüller are deocamdată aici o cotă mică, dar se așteaptă ca în 2022 să ajungă la 10%, adică circa 200 de unități.
Compania are o prezență tradițională în această parte a Europei, unde a început în 1990 să deschidă subsidiare și unde în anii 1990 era singurul producător vestic important care avea și birouri de vânzări, și fabrici: în 1993 a fost construită cea din Ungaria (pentru trailere lungi) și în 1997 cea din Cehia (pentru basculante), care acum realizează împreună mai mult de jumătate din vânzările totale ale firmei. În plus față de aceste două centre, Schwarzmüller mai are șapte locații de service și în două din 10 țări are parteneriate exclusive cu dealeri. Această abordare a adus rezultate foarte bune: compania nu doar că are în Europa de Est unul dintre cele mai extinse portofolii de produse, ci este și unul dintre liderii de piață, chiar numărul unu în Ungaria, Cehia și Slovacia și numărul doi în alte câteva țări, iar în Polonia își propune să aibă o cotă de două cifre și să vândă 1.000 de semiremorci în 2021.
În prezent cele mai bune rezultate le are cu basculantele, care în cazul Schwarzmüller sunt produse premium, din gama de sus din punct de vedere al prețurilor.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit