Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Ultimele modificări la codul fiscal, adoptate la finele anului trecut prin OUG nr. 115/2023, vizează, prin altele, și Sistemul național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat, RO e-Transport.

Intrată oficial în vigoare de la 1 ianuarie 2023, obligativitatea înregistrării în RO e-Transport viza inițial doar transporturile de bunuri având risc fiscal ridicat, cu greutate de peste 500 kg ori a căror valoare depășea 10.000 de lei, și care erau efectuate cu vehicule avâns masa totală maximă autorizată de peste 2,5 t. Acum, prin OUG 115/2023, în Sistemul RO e-Transport se introduce obligația monitorizării tuturor transporturilor rutiere internaționale de bunuri pe teritoriul național.

Întrucât obligația raportării prin RO e-Transport a transporturilor rutiere internaționale de bunuri (aferente operațiunilor de import/export/achiziții intracomunitare/livrări intracomunitare), indiferent de categoria de bunuri transportate (i.e. nu doar pentru bunuri cu risc fiscal ridicat) s-a instituit începând cu 15 decembrie 2023, îngrijorarea în rândul cărăușilor este de la sine înțeleasă:

nerespectarea obligațiilor de declarare a transporturilor internaționale de bunuri în sistemul RO e-Transport se sancționează cu amendă de la

20.000 lei la 100.000 lei, în cazul persoanelor juridice, precum și cu confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate. Ce-i drept, sancțiunile se vor aplica după 1 iulie 2024, conform OUG 115, dar este firesc ca firmele de transport să își dorească să se pregătească din timp, mai ales căvor fi cel mai la îndemână să fie controlate, ca de obicei.

Transportatorii care au deja GPS pe camioane vor trebui să instaleze pe acestea un software furnizat de Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare (CNIF) din cadrul Ministerului Finanțelor, utilizat pentru monitorizarea traseului transportului de bunuri care intră pe teritoriul României până la destinație. Pentru camioanele care nu sunt echipate cu dispozitive de geolocalizare se vor primi gratuit de la CNIF module informatice care să furnizeze informații cu privire la poziționarea mijlocului de transport, prin utilizarea dispozitivelor de tip terminal de telecomunicații (GPRS).

La fel ca și în act normativ anterior, „Obligația declarării în Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul internațional de bunuri în vederea obținerii codurilor UIT  revine următorilor

utilizatori:

a) destinatarului înscris în declarația vamală de import, respectiv expeditorului înscris în declarația vamală de export, în cazul bunurilor care fac obiectul operațiunilor de import sau export, după caz;

b) beneficiarului din România, în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri;

c) furnizorului din România, în cazul livrărilor intracomunitare de bunuri;

d) depozitarului, în cazul bunurilor care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât și pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul național din una sau mai multe partide de bunuri.”

Astfel, „operatorul de transport rutier este obligat să echipeze vehiculul de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicații, iar conducătorul mijlocului de transport are obligația să pornească dispozitivul de poziționare înainte de începerea transportului pe teritoriul național și să îl țină în funcțiune până la locul de livrare.”

Nu este foarte clar cum se va reuși monitorizarea tuturor operațiunilor de transport și care vor fi procedurile de urmat pentru ca toți cărăușii să intre în posesia dispozitivelor/softurilor necesare în timp util, dar deocamdată nu este motiv de panică: normele metodologice de aplicare a OUG 115/2023 ar trebui să aducă lămuriri.

Cert este că sisteme similare de monitorizare a transporturilor de bunuri sunt în vigoare și în alte state membre, chiar dacă, e-adevărat, doar pentru anumite categorii de bunuri. Vorbim despre sistemele EKAER, din Ungaria, și SENT, din Polonia. În același timp, vecinii bulgari au implementat monitorizarea printr-un GPS portabil – pe care șoferul îl primește în frontieră și pe care trebuie să îl predea la descărcare – la fel, pentru anumite tipuri de produse.

Sistemul de monitorizare a bunurilor cu risc fiscal ridicat a intrat în vigoare la 1 iulie 2022 și are ca scop reducerea evaziunii fiscale, creșterea colectării de taxe și impozite la bugetul de stat și combaterea comerțului ilicit de bunuri. Promovat ca ordonanță de urgență, actul normativ este foarte sumar și are numeroase lacune ce țin de practica de zi cu zi a companiilor de transport și logistică, care, deși nu sunt proprietare ale bunurilor respective, au obligația de a prezenta codul UIT – care confirmă declararea în RO eTransport – la controlul în trafic. Subiectul este controversat din cauza amenzilor, care pot ajunge până la 100.000 de lei pentru persoanele juridice, inclusiv cu confiscarea valorii bunurilor. Minusurile au fost recunoscute inclusiv de către autorități și, tocmai din acest motiv, aplicarea sancțiunilor a fost amânată deja în două rânduri, ultima dată pentru 1 ianuarie a.c.

Despre obligativitatea declarării bunurilor cu risc fiscal ridicat și despre problemele cu care se confruntă agenții economici am discutat în cadrul Galei Tranzit Logistica cu Ludmila Petrescu, Senior Manager PwC, și Daniel Radu, Director Distribuție Națională KLG Europe.

Până acum au avut loc controale în trafic care s-au soldat doar cu avertismente, mesajul fiind mai mult de informare asupra acestei obligații, anunțându-se că vor fi date și amenzi ulterior.

Autoritățile care pot controla în trafic sunt ANAF (Direcția Antifraudă), Autoritatea Vamală și – urmare a modificărilor aduse actului normativ în toamna anului trecut – Poliția Română.

De reținut faptul că organizatorul transportului trebuie să se preocupe de două aspecte principale: ca vehiculul cu care se transportă bunurile să fie cel desemnat în codul UIT și ca acest cod să nu expire. Nerespectarea oricăreia dintre cele două obligații poate atrage amenzi de la 20.000 la 100.000 de lei. Atenție! Codul UIT poate fi actualizat ori de câte ori este nevoie cu informații despre vehiculul cu care se transportă marfa.

Separat, transportatorul are doar sarcina de a înmâna documentele la control, în caz contrar amenda fiind de până la 5.000 de lei. Operatorii de transport prezenți la Gala Tranzit Logistica s-au arătat revoltați de faptul că pot fi amendați din cauza unor erori ale beneficiarului sau proprietarului mărfii, iar recuperarea sumei – care nu este deloc de neglijat – este foarte dificilă. În practică, pot apărea tot felul de schimbări de ultim moment care sunt greu de modificat, iar dacă se întârzie prea mult se riscă pierderea transportului. Situația retururilor este, de exemplu, foarte complexă și des întâlnită, iar legea prevede în acest caz doar că trebuie generat un nou cod UIT, fără a se ține cont de situații particulare, cum ar fi refuzul la descărcare și redirecționarea mărfii la ora 18.

Nici problema vânzărilor către clienți finali persoane fizice nu este clară. Acestea din urmă pot refuza să dea numărul de înmatriculare al vehiculului cu care vor transporta marfa sau să dea un număr greșit. Vorbim de date cu caracter personal, pentru care trebuie semnat și un acord de protecție a datelor. Problema apare acolo unde persoanele fizice nu au acces la SPV și solicită livrarea bunurilor cu risc fiscal ridicat magazinului de retail.

Nu în ultimul rând, în cazul întârzierilor la livrare, dacă codul UIT expiră, atunci automat trebuie generat altul, fără a exista posibilitatea de prelungire. Astfel de situații pot apărea des, în condițiile în care codul este valabil 5 zile calendaristice și poate include și weekend-uri. Se recomandă, așadar, urmărirea transportului până la destinație, pentru a verifica dacă descărcarea s-a făcut în timp util.