Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

In primele trei luni ale anului, tara noastra a importat cu 24,8% mai mult decat in perioada similara a anului trecut si a exportat cu 39,4% mai mult. Catre statele comunitare, Romania a livrat marfuri in valoare de 7,96 miliarde de euro, cu 35,2% mai mult decat anul trecut, si a importat cu 22,2% mai mult ca in 2010, ajungand la valoarea de 8,83 miliarde de euro.
Incepand din aprilie, insa, exporturile au inceput sa scada fata de perioada anterioara. Un exemplu este sectorul de automotive, unde in aprilie s-au exportat 17.099 de autoturisme, cu 38,70% mai putin decat in martie. Exporturile din domeniul vehiculelor comerciale au inregistrat, insa, o scadere cu 52,90% fata de martie. Primele patru luni au aratat, o scadere cu 4,9% a exportului de autoturisme fata de anul trecut.

Exporturile de vehicule comerciale au crescut in aceeasi perioada cu 22% fata de 2010, ajungand in aprilie la 7.439 de unitati.
In schimb, importurile din aprilie au crescut atat la autoturisme, cat si la vehicule comerciale comparativ cu martie. Astfel, importul de autoturisme a fost de 5.911 unitati, cu 26,8% mai multe decat in martie. Iar cresterea de la vehiculele comerciale a fost de 14,5%, ajungand la 770 de unitati.
In total, anul acesta s-au importat 2.846 de vehicule comerciale, cu 10,20% mai multe decat anul trecut.
Per total, importurile de autoturisme, insa, au scazut cu 8,70% fata de 2010, ajungand la 17.226 de unitati.
Situatia e reflectata si de tranzactiile realizate prin bursa Timocom. Aici, situatia de luna trecuta a ramas asemanatoare cu cea din aprilie. Se observa usoare cresteri ale importurilor din Spania si Polonia.
Cat priveste exporturile, aici au predominat cresteri pe relatiile Bulgaria, de la un raport marfa/camioane de 25/75 la 53/47, si Polonia, de la 35/65 la 44/56.

Anul trecut, din statele membre ale UE, doar sapte au inregistrat cresteri ale exporturilor fata de 2008, iar cel mai bun rezultat l-a avut Romania. Valoarea exporturilor tarii noastre de anul trecut a fost de 37 de miliarde de euro, iar anul acesta ANEIR a anuntat ca se va ajunge la 40 de miliarde de euro. Cele mai vandute produse in 2010 au fost electronicele, urmate de echipamentele industriale.
Potrivit Ministerului Comertului, printre principalii exportatori din UE anul trecut s-au numarat Automobile Dacia, Nokia Romania sau Honeywell Technologies.
Desi anul acesta a inceput in forta cu cresteri atat ale importurilor, cat si ale exporturilor, cel putin exporturile au inceput treptat sa inregistreze scaderi ale volumelor.

Martie a adus o scadere a marfurilor care ies din Romania prin TimoCom, dar si o usoara crestere a celor care vin in tara, astfel ca, in total, am putea spune ca situatia este oarecum la fel ca in februarie. Exporturile au scazut pe majoritatea relatiilor, dar cel mai puternic pe Italia, unde au ajuns la un raport marfa/camioane de 61/39, fata de 83/17, cat se inregistra in februarie. Chiar si asa, Italia a fost luna trecuta principala destinatie a bunurilor care au plecat din Romania. Scaderea de la exporturi a fost compensata, in schimb, de cresterea importurilor din Italia la un raport de 40/60, de la 23/77, cat era in februarie.
Pentru prima oara de la inceputul anului, se poate spune ca situatia dintre importuri si exporturi pe aceasta relatie s-a mai echilibrat, astfel incat transportatorii care ajung acolo incep sa mai gaseasca si marfa de retur. Situatia s-ar putea traduce si intr-o crestere usoara a preturilor de iesire din Italia, preturi care, din cauza lipsei de marfa, sunt anul acesta foarte mici.
O crestere aproape nesemnificativa s-a inregistrat si la importurile din Franta, o relatie de unde, de asemenea, se poate iesi cu preturi mici. Aici s-a ajuns la un raport de 11/89, de la 7/93, in schimb exporturile catre aceasta relatie au inregistrat o scadere semnificativa, de la 67/ 33 la 45/55.
Inca de la inceputul anului, cele mai mari volume vin la noi din Bulgaria, cu un raport de 69/31, si Polonia, cu 55/45.