Vrei să fii la curent cu ultimele noutăți? Abonează-te la newsletter.
Companiile au închiriat în primele nouă luni ale acestui an 197.200 mp de spații de birouri în București, peste jumătate dintre aceștia reprezentând cerere nouă. Volumul total tranzacționat în perioada analizată a fost cu 25% mai mic decât în aceeași perioadă a anului trecut. Cu toate acestea, în condițiile în care în acest an nu au fost finalizate niciun proiect nou de birouri livrat, rata de neocupare a scăzut la 12,8% – cel mai scăzut nivel din T4 al lui 2020, potrivit raportului Bucharest Office Marketbeat Q3 2025, realizat de compania de consultanță imobiliară, Cushman & Wakefield Echinox.
Stocul de spații de birouri din București se ridică la 3,429 milioane mp, reprezentând 15% din stocul total din Europa Centrală și de Est. Această piață este dominată de Varșovia, care deține 28% din total, urmată de Budapesta cu 20% și Praga cu 18%. Clădirile de birouri din Sofia reprezintă 11% din stocul total al regiunii, în timp ce Bratislava deține 8%.
Rata de neocupare în regiune este de 11,06%, Bratislava (14,47%), Budapesta (13,45%) și Sofia (12,86%) înregistrând cele mai mari procente de neocupare. Ratele de neocupare din Praga și Varșovia rămân sub 10%.
Cererea din al treilea trimestru a atins cel mai înalt nivel din acest an, cu o suprafață tranzacționată de 75.800 mp, comparativ cu 51.300 mp în primul trimestru și 70.000 mp în al doilea trimestru.
În primele nouă luni ale anului, cea mai mare parte a cererii de birouri s-a concentrat pe clădirile din zona Centru-Vest (Politehnica, Grozăvești) – reprezentând 23% din cererea totală. Floreasca Barbu-Văcărescu a reprezentat 18%, în timp ce Dimitrie Pompeiu și CBD au contribuit fiecare cu 16% din suprafața tranzacționată în București.
În plus, în al treilea trimestru au început lucrările de construcție la două clădiri noi, ceea ce a dus la creșterea suprafeței totale închiriabile a proiectelor aflate în dezvoltare în București la 169.500 mp. Toate proiectele sunt programate să fie finalizate până la finalul lui 2027.
Mădălina Cojocaru, Partner, Office Agency Cushman & Wakefield Echinox: „Dezvoltatori precum AFI Europe, Forte Partners, Vastint, PPF Real Estate și NEPI Rockcastle se numără printre cei mai activi investitori pe piața de dezvoltare de spații de birouri, având proiecte cu o valoare totală estimată la 200–250 milioane de euro. Observăm o revenire a interesului atât pentru investițiile în construcția de clădiri de birouri, cât și pentru achiziția unor astfel de proprietăți, din partea capitalului românesc și străin. Cu toate acestea, activitatea de dezvoltare rămâne, deocamdată, la un nivel redus. Într-un context regional competitiv, Bucureștiul are nevoie de proiecte de anvergură pentru a atrage noi companii și talente. Totodată, tot mai multe companii solicită angajaților să revină la birou, ceea ce va stimula cererea pentru spații de birouri. Această tendință va contribui la consolidarea pieței de office, în special în zonele cu acces facil și infrastructură bine dezvoltată, precum Centru, Centru-Vest sau Floreasca-Barbu Văcărescu, care deja concentrează cea mai mare parte a cererii.”
Noile proiecte vor introduce spații noi în cele mai dinamice zone din București – centrul orașului. Grupul Vastint dezvoltă următoarea fază a proiectului Timpuri Noi Square, oferind 55.000 mp de spațiu închiriabil. În Centru – Vest, zona va beneficia de proiectul ARC Project, al grupului ceh PPF Real Estate – 30.000 mp; Barbu – Văcărescu, unde NEPI Rockcastle dezvoltă proiectul Promenada Offices – 23.400 mp; și Dimitrie Pompeiu, cu proiectul One Technology District al One United Properties – 20.600 mp.
Între timp, AFI Europe a început construcția AFI Central Tower, un proiect de 28.000 mp care implică reamenajarea fostei clădiri Bancorex, în timp ce Forte Partners dezvoltă U-Center III, cu o suprafață totală de 12.500 mp.
În ceea ce privește tendințele în materie de chirii, piața prezintă o performanță stabilă, cu fluctuații minime în principalele centre de business din oraș. Chiria de referință pentru spațiile de birouri zona CBD variază de obicei între €20,00 – 21,00/mp/lună (cu niveluri chiar mai ridicate pentru unele proiecte de referință din zonă) și între €15,00– 18,50/mp/lună și €9,00 – 13,50/mp/lună pentru zonele centrale/semi-centrale și periferice.
În următoarele 12-18 luni, se anticipează o creștere limitată a chiriilor, în special în subpiețele dominante, precum CBD, Centru, Floreasca-Barbu Văcărescu sau Centru-Vest. Aceste zone se remarcă fie prin rate reduse de neocupare, fie printr-un portofoliu robust de proiecte în dezvoltare.
Boston Consulting Group (BCG) a evidențiat cinci dintre cele mai critice aspecte pe care le traversează aproape toți liderii de afaceri în acest an plin de provocări. Acestea au fost identificate pe baza discuțiilor cu mai mult de o mie de lideri din întreaga lume și sunt detaliate în raportul „Five Dynamics That Will Test CEOs in 2025”.
“Modul în care liderii vor gestiona aceste schimbări va fi definitoriu pentru viitorul lor, influențând decisiv succesul sau declinul afacerii în anii următori”,
a declarat Laszlo Juhasz, Managing Director și Senior Partener la BCG.
Cele cinci provocări majore sunt grupate astfel:
Tarife, competitivitate și ascensiunea Sudului Global
Creșterea tarifelor comerciale în 2025 va deveni o realitate pe multe piețe, ceea ce va influența lanțurile de aprovizionare, accesul la piață și costurile companiilor. Președintele american, Donald Trump, a anunțat deja creșteri ale tarifelor, cu riscul unor represalii comerciale de ambele părți, axate pe intervenția statului în economie. În acest context, liderii de afaceri trebuie să anticipeze impactul asupra strategiilor lor pentru a rămâne competitivi. În același timp, Sudul Global – format din 133 de economii emergente din India, Asia de Sud-Est și Africa – își consolidează influența economică, oferind noi oportunități de creștere pe aceste piețe.
Inteligența artificială
La doi ani după succesul ChatGPT, inteligența artificială și modelele generative de învățarea automată rămân priorități strategice pentru 75% dintre liderii de afaceri și se află în primele trei obiective pentru 2025. Cu toate că investițiile în IA sunt masive, beneficiile financiare nu sunt încă clare, iar succesul depinde de implicarea directă a liderilor de afaceri. Pentru a maximiza impactul, BCG recomandă concentrarea pe un număr mic de inițiative cu potențial ridicat și adaptarea companiilor la schimbările necesare, ceea ce poate duce la o implementare de 2, 3 ori mai eficientă și la un ROI mai mare.
Costul în creștere al inacțiunii climatice
Tranziția către reducerea emisiilor și adaptarea la schimbările climatice rămâne o provocare globală. În timp ce UE, Japonia și China accelerează tranziția verde, SUA pare să relaxeze reglementările privind energia regenerabilă. Dacă întreprinderile nu fac nimic, ele vor fi expuse unor riscuri climatice tot mai mari. BCG estimează că fenomenele meteorologice extreme ar putea reduce EBITDA globală cu 25% în următorii 25 de ani. Cu toate acestea, multe companii subestimează impactul economic al schimbărilor climatice, riscând pierderi financiare majore din cauza dezastrelor naturale.
Managementul costurilor ca motor al creșterii
Gestionarea eficientă a costurilor nu numai că îmbunătățește performanța actuală, dar asigură și viitorul unei companii. 67% dintre liderii intervievați de BCG consideră că economiile ar trebui reinvestite în inovație și creștere. Cu toate acestea, 40% dintre executivi se simt nepregătiți pentru un posibil șoc economic în 2025, iar mulți nu reușesc să atingă obiectivele de economisire. BCG avertizează că măsurile rapide și rigide nu sunt sustenabile și recomandă o abordare pe termen lung prin reconfigurarea modelelor operaționale. O cultură a conștientizării costurilor, bazată pe transparență și implicarea echipei, este esențială pentru construirea unei organizații eficiente și rezistente.
Rolul de unificator
Polarizarea politică și socială poate pătrunde în mediul de lucru și poate afecta coeziunea echipei și performanța întreprinderii. Liderii de afaceri pot juca un rol unificator prin transformarea companiilor în medii sigure pentru angajați, în care cooperarea, dialogul civilizat și siguranța psihologică sunt prioritare. Pentru a minimiza diviziunile, liderii ar trebui să monitorizeze subiectele politice și sociale controversate și să dezvolte strategii de abordare a acestora în cadrul companiei. Aceștia pot cultiva o cultură a toleranței și pot stabili un cadru clar privind momentul și modul de implicare a problemelor sensibile, în concordanță cu valorile și obiectivele organizației.
„Anul 2025 va testa liderii de afaceri în moduri fără precedent. Cei care adoptă o abordare proactivă, investesc strategic în tehnologie, gestionează costurile cu viziune pe termen lung și rămân flexibili în fața schimbărilor economice și climatice vor avea șansa de a-și consolida poziția pe piață.”, a precizat Laszlo Juhasz. „În schimb, cei care reacționează lent sau ignoră aceste transformări riscă să fie lăsați în urmă.”
Acest website foloseste cookie-uri
Folosim cookie-uri pentru a-ti imbunatati experienta pe website tinand minte preferintele tale de navigare. Apasand pe butonul accept iti dai acordul pentru folosirea tuturor cookie-urilor.
Acest site web folosește cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența în timp ce navigați pe site. Din aceste cookie-uri, cookie-urile care sunt clasificate ca fiind necesare sunt stocate pe browser-ul dvs., deoarece sunt esențiale pentru funcționarea funcționalităților de bază ale site-ului. De asemenea, folosim cookie-uri terțe care ne ajută să analizăm și să înțelegem cum utilizați acest site web. Aceste cookie-uri vor fi stocate în browserul dvs. doar cu acordul dumneavoastră. De asemenea, aveți opțiunea de a renunța la aceste cookie-uri. Dar renunțarea la unele dintre aceste cookie-uri poate avea un efect asupra experienței dvs. de navigare.
Un “Internet Cookie” (termen cunoscut si ca “browser cookie” sau “HTTP cookie” sau pur si simplu“cookie”) este un fisier de mici dimensiuni, format din litere si numere, care va fi stocat pe computerul, terminalul mobil sau alte echipamente ale unui utilizator de pe care se acceseaza Internetul. Cookie-ul este instalat prin solicitarea emisa de către un web-server unui browser (ex: Internet Explorer, Chrome) si este complet “pasiv” (nu contine programe software, virusi sau spyware si nu poate accesa informatiile de pe hard-disk-ul utilizatorului).