Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

În vremuri tulburi, digitalizarea cu softuri care arată antreprenorilor ce se întâmplă în afacerile lor a devenit o “centură de siguranță” pentru companii.

Mediul privat, în special IMM-urile, consideră că în 2025 statul va pune și mai multă presiune pe companii, iar noile schimbări imprevizibile va duce la creșterea instabilității. După ce au început anul cu măsuri aplicate brusc, fără consultări sau o perioadă de adaptare, antreprenorii se așteaptă la instabilitate și alte schimbări drastice din partea statului, avertizează NextUp, o companie de software care implementează schimbările fiscale în programele de gestionare a afacerilor. Prin urmare, în acest context, antreprenorii sunt sfătuiți să ia decizii la rece, cu mai multă analiză a indicatorilor financiari, să acționeze strategic și să investească cu înțelepciune.

IMM-urile – între “turbulențe severe” și adaptare rapidă

Principalele provocări ale anului includ creșterea taxelor, eliminarea unor facilități fiscale și contextul economic dificil pentru sectoare-cheie precum construcțiile și agricultura. În aceste condiții, IMM-urile trebuie să găsească soluții pentru a-și optimiza costurile și a rămâne competitive.

“Antreprenorii așteaptă de la stat ceea ce au așteptat mereu: o legislație clară, stabilitate fiscală și măsuri de sprijin, nu de constrângere. În schimb, anul a început cu modificări drastice, precum reducerea plafonării pentru microîntreprinderi aplicată pe rezultatele financiare din 2024 și creșterea salariului minim peste noapte. Nu există semne că 2025 va fi un an mai stabil. Din contră, ne așteptăm la alte măsuri drastice, care vor afecta în special firmele mici și mijlocii. Antreprenorii își doresc predictibilitate, dar realitatea economică și deciziile autorităților merg în direcția opusă. Din păcate, 2025 începe exact invers, cu schimbări drastice care pun și mai multă presiune pe IMM-uri, un an care poate aduce turbulențe severe în mediul de afaceri.”,

a subliniat Roxana Epure, Managing Partner NextUp, companie în contact cu peste 6.000 de IMM-uri.

Digitalizarea – “centura de siguranță” pentru întreprinderi în 2025

Într-un mediu atât de volatil, digitalizarea devine cea mai sigură modalitate prin care IMM-urile își pot păstra controlul asupra afacerilor lor.

“Ne așteptăm să vedem o accelerare a digitalizării în 2025, antreprenorii conștientizând că este o cale optimă prin care pot avea claritate asupra situației financiare și operaționale. De asemenea, digitalizarea le permite, în funcție de etapa de dezvoltare a companiei, să ia decizii mai bune și să folosească mai eficient resursele firmei. Trendul de digitalizare a IMM-urilor a început în 2024, de teama turbulențelor și a instabilității din 2025. Iar în acest an devine tot mai evident că nevoile de digitalizare sunt tot mai mari. În vremuri tulburi, un software ERP sau CRM nu mai este un simplu instrument de management, ci o ‘centură de siguranță’ care asigură stabilitate și claritate, antreprenorii putând vedea ce se întâmplă în afacerea lor.”,

a precizat  Roxana Epure, Managing Partner NextUp.

Implementarea unor soluții digitale eficiente le va permite IMM-urilor să își gestioneze mai bine resursele, să reducă riscurile financiare și să ia decizii strategice bazate pe date concrete. În plus, automatizarea proceselor interne contribuie la reducerea costurilor și la creșterea productivității. În acest context, NextUp prognozează o creștere de 50% de la an la an a cererii de software ERP care permite gestionarea eficientă a întregii afaceri, după o creștere de 50% de la an la an în 2024.

2025 ar trebui să fie anul optimizării proceselor interne prin intermediul sistemelor informatice, astfel încât IMM-urile să poată produce la un cost corect și să-și continue dezvoltarea.

Într-un climat economic imprevizibil, singura strategie viabilă pentru IMM-uri este optimizarea și digitalizarea. NextUp recomandă antreprenorilor să își adapteze afacerile prin soluții software care permit o mai bună gestionare a resurselor și luarea de decizii în cunoștință de cauză. În 2025, succesul unei afaceri va depinde nu numai de creșterea veniturilor, ci și de capacitatea de a optimiza și eficientiza fiecare proces.

NextUp este un dezvoltator de soft ERP prin care antreprenorii pot economisi timp cu birocrația, cum ar fi e-Factura. Softul NextUp este adaptat afacerilor locale și este utilizat în principal în retailul online, retailul tradiţional, producţie, distribuţie, construcții şi servicii pentru a automatiza activitățile repetitive, care necesită multe resurse, și a optimiza procesele și previziunile de afaceri. NextUp are peste 6.000 de clienți, fiecare companie având în medie 5 utilizatori.

Peste 5.000 de companii din România vor trebui să pregătească raportarea cu privire la durabilitate începând cu 2025, datorită extinderii obligațiilor la nivelul entităților mijlocii și mari. Această cerință va avea un impact considerabil asupra organizațiilor, determinând-le să adopte noi modele de business. Conform consultanților TPA România, o companie de top în Europa Centrală și de Est, specializată în contabilitate, audit, fuziuni și achiziții, consultanță fiscală și juridică, integrarea standardelor ESG (Mediu, Social și Guvernanță) va aduce schimbări majore în operațiuni și în procesele decizionale. Deși implementarea acestor standarde implică costuri semnificative de implementare, ea poate influența accesul companiilor la fonduri și finanțări.

„În ultimul an, tot mai multe entități au conștientizat necesitatea pregătirii pentru cerințele de raportare a sustenabilității. În România, auditul intern este obligatoriu pentru societățile auditate statutar și am observat o creștere a cererii pentru audituri interne axate pe ESG, ceea ce presupune evaluarea gradului de pregătire a entităților pentru noile standarde europene de raportare privind durabilitatea (ESRS), dar și sprijin de specialitate pentru realizarea tranziției către noile standarde, precum și pentru îndeplinirea cerințelor viitoare.”, a subliniat Claudia Bratu, Partener de Audit și Lider al Serviciilor ESG al TPA România.

Aplicarea directivei UE privind raportarea corporativă de sustenabilitate („CSRD”) stimulează companiile să exploreze metode inovatoare și eficiente în utilizarea resurselor. Astfel, companiile pot reduce costurile prin eficientizarea consumului de energie, gestionarea mai eficientă a deșeurilor și optimizarea lanțului de aprovizionare.

„Conformitatea cu standardele ESRS poate facilita accesul la finanțare și la fonduri mai ieftine, deoarece se așteaptă ca, în perioada imediat următoare, băncile să aplice dobânzi diferențiate pentru creditele «verzi» față de celelalte credite acordate. Nu în ultimul rând, entitățile care se aliniază la standardele ESRS și demonstrează preocupare pentru mediu și pentru responsabilitatea socială pot atrage profesioniști calificați și pot crește loialitatea angajaților existenți.”, menționează Claudia Bratu.

Raportarea privind durabilitatea acoperă aspecte de mediu, sociale și de guvernanță și analizează nu doar activitățile directe ale societății, ci și întregul lanț valoric

Este de așteptat ca, în viitorul apropiat, un număr tot mai mare de entități să raporteze. „În prezent, EFRAG (Grupul Consultativ European pentru Raportare Financiară) lucrează la dezvoltarea unor standarde și pentru IMM-uri. Mai mult, directiva include o cerință de raportare pe întregul lanț valoric, ceea ce înseamnă că IMM-urile de pe lanțul valoric trebuie să aplice principii ESG și să aibă capacitatea de a furniza informații în acest sens partenerilor lor care fac obiectul raportarii de durabilitate. Astfel, IMM-urile vor deveni tot mai implicate în procesul de raportare, pe măsură ce cerințele se extind.”, a adăugat Claudia Bratu.

La începutul anului, România a devenit unul dintre primele state care a transpus în legislația națională cerințele CSRD, prin adoptarea Ordinului 85/2024. Raportarea privind durabilitatea acoperă aspecte de mediu, sociale și de guvernanță, analizează nu doar activitățile directe ale societății, ci și întregul lanț valoric. Această raportare trebuie inclusă în raportul administratorului și depusă împreună cu situațiile financiare anuale. În primul val, începând cu 1 ianuarie 2024, au fost vizate societățile listate la bursă, care au un număr mediu de 500 de salariați în cursul anului financiar. În al doilea val, pentru anul care începe la 1 ianuarie 2025, obligația se extinde semnificativ, incluzând societățile mijlocii și mari, mai exact cele care îndeplinesc pentru doi ani consecutivi cel puțin două din următoarele trei criterii: o cifră de afaceri anuală mai mare de 50 de milioane de lei, un total al activelor mai mare de 25 de milioane de lei sau un număr mediu de 50 de angajați.

Societățile cu un an financiar diferit de anul calendaristic vor pregăti pentru prima dată raportarea privind durabilitatea pentru primul exercițiu financiar care începe după 1 ianuarie 2024, respectiv 1 ianuarie 2025, în funcție de categoria în care se încadrează. „De exemplu, o societate listată, cu un număr mediu de angajați mai mare de 500, al cărei an financiar se încheie la 30 septembrie, va raporta prima dată pentru anul care începe la 1 octombrie 2024, în timp ce o societate din categoria celor mijlocii și mari, cu aceeași dată de raportare, 30 septembrie, va raporta pentru prima dată pentru anul care începe la 1 octombrie 2025.”, precizează Claudia Bratu.

Procesul de pregătire a  raportării nu este simplu, poate dura mai mult de nouă luni și diferă considerabil în funcție de industrie

Specialistul TPA România evidențiază că, în anumite condiții, filialele pot fi scutite de raportare individuală, dacă societatea-mamă include deja datele lor într-un raport consolidat al administratorilor, tradus în limba română. Este esențial însă să se prezinte în raportul administratorilor filialei denumirea și sediul social ale societății-mamă care raportează informații la nivel de grup, link-urile către raportul consolidat al administratorilor societății-mamă către opinia de asigurare limitată aferentă și, nu în ultimul rând, mențiunea că filiala este scutită de obligațiile de raportare.

„Acest proces de pregătire a raportării nu este simplu și poate dura uneori mai mult de nouă luni, timp în care companiile trebuie să identifice impacturile, riscurile și oportunitățile legate de ESG, să implice stakeholderii, să stabilească obiective ESG, să integreze strategia ESG în strategia generală, să definească indicatori de performanță ESG. În plus, este esențial să creeze echipe multidisciplinare și să colaboreze cu consultanți specializați care au o înțelegere bună a noilor standarde ESRS. În primii trei ani de aplicare a acestor cerințe, în cazul în care nu sunt disponibile toate informațiile necesare privind lanțul valoric al societății, entitatea explică eforturile depuse pentru a obține informațiile necesare privind lanțul său valoric, motivele pentru care nu au putut fi obținute toate informațiile necesare și planurile sale pentru a obține informațiile necesare în viitor.”, a declarat Claudia Bratu.

Legislația din România prevede și sancțiuni pentru entitățile care au obligația de a raporta, însă nu fac acest lucru – amenzile pot varia, cel puțin în momentul de față, de la 5.000 lei la 40.000 de lei – și pot fi aplicate încă din primul an în care apare obligația depunerii raportării.

Totodată, implementarea activităților sustenabile diferă considerabil între industrii, în funcție de specificul fiecărei activități și de presiunile reglementărilor, precum și ale consumatorilor.

„Dacă vorbim de domenii precum sectorul financiar, acesta are un rol esențial în finanțarea economiei verzi. Băncile și instituțiile financiare au început să lucreze la integrarea criteriilor ESG în procesele de evaluare a riscurilor. Se așteaptă ca băncile să ofere finanțare preferențială societăților care demonstrează un angajament puternic față de practicile sustenabile. De asemenea, sectorul energiei regenerabile este printre cele mai avansate în adoptarea principiilor ESG, deoarece are ca obiectiv principal reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră. Și societățile din domeniul software și al serviciilor IT au început să adopte ceva mai rapid politici ESG, datorită presiunii din partea investitorilor și a clienților, în special a celor din industria auto. Totodată, producătorii de bunuri de consum urmăresc să investească în ambalaje ecologice și în lanțuri de aprovizionare sustenabile, ca răspuns la cererea consumatorilor.”, a menționat Claudia Bratu.

La polul opus, industriile extractivă, petrolieră și industria grea (producția de oțel și ciment, de exemplu) au încă mult de recuperat, confruntându-se cu dificultăți din cauza emisiilor ridicate și a tehnologiilor costisitoare necesare pentru decarbonizare. De asemenea agricultura, și transporturile sunt în categoria industriilor slab pregătite în acest domeniu, confruntându-se cu provocări legate de consumul intens de resurse și de emisiile mari de gaze cu efect de seră.

„Astfel, în timp ce sectoarele avansate se adaptează ceva mai rapid la criteriile ESG, industriile tradiționale au nevoie de investiții semnificative și schimbări structurale pentru a face față tranziției către sustenabilitate. Un contrast evident se observă și între companiile integrate în lanțurile valorice internaționale, care sunt forțate să adopte standarde înalte de sustenabilitate, și firmele focalizate exclusiv pe piața locală, unde presiunea pentru implementarea ESG este semnificativ mai redusă. Experții în domeniu subliniază că această discrepanță între sectoare ar putea duce la o dezvoltare economică neuniformă în următorii ani, pe măsură ce criteriile ESG devin tot mai importante în deciziile de investiții și în relațiile comerciale.”, a completat Claudia Bratu.

Costurile raportării privind durabilitatea pot fi semnificative și pot include costuri cu personalul propriu, cu sistemele informaționale, costuri pentru colectarea datelor, pentru consultanță și audit extern. Este posibil să fie nevoie, de exemplu, de achiziționarea unor platforme sau a unor aplicații specializate pentru colectarea și analizarea datelor de mediu. De asemenea, societățile pot investi în echipamente pentru măsurarea emisiilor, a consumului de energie, apă sau a altor resurse care trebuie monitorizate pentru raportare.