Franța avansează cu frâna de mână trasă în ceea ce privește adaptarea marilor coridoare feroviare europene. În special proiectele privind linia din stânga Rinului și secțiunea franceză a liniei Torino-Lyon sunt constant puse sub semnul întrebării. La aproape 6 ani de la accidentul de la Rastatt, care a dus la blocarea axei nord-sud, principalul coridor din inima Germaniei, există încă o dezbatere privind oportunitatea de a realiza modernizarea și adaptarea liniei din stânga Rinului. Deci lipsa rutelor alternative, cu repercusiunile sale, nu a servit drept lecție, dacă suntem încă la nivel de discuție.
Elveția, deosebit de sensibilă la această temă, este dispusă să cheltuiască fonduri proprii în așa măsură încât a decis, cu ceva timp în urmă, să contribuie financiar la electrificarea și adaptarea liniei de pe teritoriul francez, cu scopul de a direcționa până la 60 de trenuri de marfă pe zi pe această rută alternativă. Dar, potrivit unor surse franceze, Parisul, după ce a amânat orice decizie, nu și-ar putea defini poziția decât în octombrie 2023.
În cazul în care Franța și Elveția ajung la un acord pentru a lucra împreună de-a lungul întregului coridor comun, Germania, care a tras de timp până acum, va putea cu greu să refuze să își facă partea pe propriul tronson, pentru că lucrările de cvadruplicare care se desfășoară de mulți ani pe partea cealaltă, cea a coridorului din dreapta Rinului, același afectat de accidentul de la Rastatt, nu se întrevăd, ba chiar se vorbește de închiderea șantierelor în 2040-2045.
Până acum a existat un singur exemplu bun, cel al podului de cale ferată peste Rin între Strasbourg și Kehl, care a fost reconstruit și modernizat la cale dublă în 2010. Chiar dacă mai rămân de rezolvat unele probleme tehnice și organizatorice (locomotive omologate, calificarea mecanicilor de locomotivă), traseul francez ar putea oferi o alternativă viabilă pentru a face față lucrărilor planificate pe rețeaua germană.
60 de parlamentari francezi s-au adresat direct președintelui Emmanuel Macron pentru a-i cere să accelereze construcția tronsoanelor de acces la tunelul de bază care se află într-un stadiu avansat de construcție în cadrul tronsonului transfrontalier Torino-Lyon, temându-se că proiectul va fi amânat după 2045.
Această teamă are rădăcini bine întemeiate. Cel mai recent raport elaborat de Conseil d’Orientation des Infrastructures, un organism consultativ al Ministerului francez al Transporturilor, în analiza diferitelor alternative de traseu, a sugerat o preferință voalată pentru ruta Dijon-Modane în locul coridorului care ar lega tunelul de bază de la Mont Cenis de Lyon.
În acest caz, noua linie dintre nodul Lyon și Saint-Jean-de-Maurienne ar ajunge să fie a doua prioritate și ar putea fi pusă pe șantier în aproximativ 10 ani, cu o finalizare prevăzută în jurul lui 2045, la mai mult de un deceniu după punerea în funcțiune planificată a tunelului de bază de la Mont Cenis. În cele din urmă, această decizie aparține guvernului, de unde și apelul parlamentarilor.
În întreaga Europa, căile ferate se pregătesc pentru transportul cărbunelui. Chiar și în Germania, se aude că prioritatea pentru căile ferate va fi acordată transportului de cărbune, deoarece râurile cu niveluri scăzute ale apei oferă o capacitate redusă de transport.
În Polonia se asistă la o scădere a transportului de containere de către PKP Cargo, care se pregătește deja pentru transportul de cărbune. Terminalul nu va crește rapid cota de 39% a căilor ferate în traficul de containere.
Cărbune în creștere, containere stabile
Industria estimează că vor urma luni dificile pentru directorii de transport, operatorii feroviari fiind în criză de material rulant și de manipulanți. Există o scădere vizibilă a disponibilității soluțiilor intermodale care gestionează o proporție semnificativă de mărfuri din porturi către continent, în principal din cauza prioritizării transportului de cărbune în detrimentul containerelor.
Cargounit, cea mai importantă companie de închiriere de locomotive din zona de nord a Europei își extinde rapid parcul de locomotive, deoarece numărul de cereri de închiriere a acestor echipamente este în creștere. Situația se datorează atât creșterii manifestate de industria feroviară, care a fost evidentă din a doua jumătate a anului trecut, cât și creșterii volumului de mărfuri transportate din Ucraina în Polonia.
Un salt al cererii poate fi observat în special în domeniul închirierii de vagoane pentru transportul de mărfuri în vrac, așa-numitele vagoane de cărbune, în timp ce creșterea cererii de material rulant pentru transportul intermodal este stabilă.
Din cauza blocadei porturilor maritime din Ucraina, companiile de închiriere de material rulant înregistrează o cerere crescută de echipamente pentru a transporta pe calea ferată mărfuri exportate anterior pe mare. În plus, în Polonia, PKP Cargo redirecționează resursele de material rulant pentru a transporta cărbune, din cauza necesității de a asigura rezervele strategice de cărbune înainte de sezonul de iarnă.
Porturi sub asediu
Dificultățile preconizate în transportul de containere vin într-un moment nepotrivit. Situația din porturile din Polonia și din Marea Nordului este deja gravă. Porturile din Europa de Nord se confruntă de câteva luni cu congestii. Originile sale pot fi atribuite mai multor fenomene: o scădere a eficienței operațiunilor portuare din cauza epidemiei Covid-19, o presiune tot mai mare a grevei lucrătorilor portuari sau o acumulare de marfă adresată Rusiei, care nu a fost livrată în această țară din cauza suspendării serviciilor de către unii armatori. La aceste fenomene se adaugă durata tot mai mare de timp în care clienții rețin containerele în porturi.
BCT Gdynia și-a mărit recent curțile de depozitare, dar terminalul acceptă în continuare containere pentru export cu patru zile înainte de expediere. Pe direcția de export dinspre Europa de Nord către America de Nord, există încă mari dificultăți legate, printre altele, de congestia din porturile americane și europene, care afectează indirect limitarea spațiului pe nave și perturbă puternic regularitatea plecărilor.
De asemenea, reprezentantul Portului Hamburg, Maciej Brzozowski, recunoaște că portul se confruntă cu probleme operaționale din cauza congestiei și a scăderii capacității de transport terestru. Motivul este reprezentat de renovarea rețelei feroviare germane. Situația este similară în Polonia.
Modernizarea și renovarea rețelei feroviare reprezintă în prezent principalul motiv pentru care livrările intermodale nu se efectuează la timp. Pentru luna septembrie a fost anunțată o excludere a BCT Gdynia din serviciul feroviar timp de o săptămână.
Sărbătorile nu au adus nicio ușurare
Situația nu s-a îmbunătățit în timpul sărbătorilor. Nu se vede niciun un impact pozitiv al perioadei de vacanță asupra situației din porturi. De fapt, această perioadă este, de obicei, mai dificilă pentru acest segment de piață, care este legat de perioada de vacanță și, prin urmare, de o disponibilitate mai scăzută atât a lucrătorilor portuari, cât și a șoferilor.
Perioada de sărbători din acest an reprezintă o provocare pentru porturi, în special din cauza creșterii bruște a cererii de transport rutier, ca urmare a disponibilității reduse a transportului intermodal. Faptul că guvernele unor țări au acordat prioritate manipulării cărbunelui pe calea ferată în detrimentul containerelor a fost o surpriză pentru piață și, cu siguranță, a exacerbat situația dificilă din porturi.
De asemenea, de câțiva ani, se vorbește mult despre problema interesului scăzut al tinerilor pentru profesia de șofer, ceea ce duce la o ofertă insuficientă de opțiuni de transport rutier pentru manipularea mărfurilor din porturi, pe care industria o resimte cu precădere în acest moment – când limitările în ceea ce privește disponibilitatea soluțiilor feroviare cresc semnificativ cererea de soluții pe roți.
După cum se poate vedea, porturile europene se confruntă în prezent cu o serie de provocări care au în spate cauze mai profunde. Acest tablou face dificil optimismul în ceea ce privește situația actuală a acestei zone de piață.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit