Camioanele autonome Scania, dotate cu tehnologie de ultimă generație bazată pe inteligența artificială, vor revoluționa transporturile în viitorul apropiat. Compania a răspuns cu succes unei provocări revoluționare, care redefinește limitele tehnologiei vehiculelor autonome și ale capacităților umane.
Provocarea a constat în a conduce două camioane autonome unul către celălalt în perfectă sincronizare, pentru a crea un interval de mai puțin de o secundă care să permită unui ciclist profesionist să apară între cele două vehicule. Această provocare a dus la o premieră mondială, deoarece atletul Red Bull, Matt Jones, a reușit să sară între cele două vehicule autonome.
Această realizare a reunit creativitatea, excelența tehnică și determinarea echipelor Scania, Red Bull și PlusAI pentru a transforma o viziune „imposibilă” în realitate. Totul a fost planificat și executat meticulos, cu dezvoltarea software-ului avansat, sesiuni de antrenament și controale de siguranță desfășurate pe parcursul a câteva luni.
Scania revoluționează transportul prin soluții autonome care redefinesc siguranța, eficiența operațională și durabilitatea. Misiunea companiei este de a promova tranziția către sisteme de transport durabile, iar autonomia este un element esențial în acest sens.
„Transportul este un element esențial al vieții noastre de zi cu zi, ceea ce implică o responsabilitate enormă de a livra mărfurile către persoana sau compania potrivită, în cel mai sigur și eficient mod posibil. Această provocare ne-a oferit o perspectivă asupra a ceea ce se poate realiza atunci când tehnologiile autonome revoluționare oferă precizia și siguranța pe care te poți baza.”, explică Peter Hafmar, Head of Autonomous Solutions la Scania.
Soluțiile autonome ale Scania pentru operațiunile industriale grele și logistica hub-to-hub vizează îmbunătățirea eficienței și siguranței, reducerea costurilor de exploatare și minimizarea impactului asupra mediului, precum și compensarea deficitului global de șoferi, care reprezintă o adevărată provocare pentru mulți dintre clienții săi.
Această tehnologie nu mai este doar o idee de viitor Camioanele pentru operațiunile industriale grele autonome ale companiei sunt deja disponibile pentru clienți, și acesta este doar începutul. Tehnologia de conducere autonomă va apărea în curând pe autostrăzi, permițând transportul de mărfuri de la un hub la altul. Scania este deja prezentă pe drumurile europene cu șoferi de siguranță, în parteneriat cu compania PlusAI, cu sediul în Silicon Valley. Camioanele de clasă mondială și capacitățile software interne ale Scania, combinate cu tehnologia de vârf bazată pe inteligența artificială furnizată de PlusAI, sunt disponibile să ofere soluții autonome sigure, scalabile și construite în fabrică pentru utilizare pe drumuri.
Mai multe detalii despre modul în care camioanele Scania au făcut acest lucru posibil găsiți pe: www.scania.com/autonomous

Flota globală de camioane electrice Volvo a atins peste 250 de milioane de kilometri de la lansarea primelor sale modele electrice în 2019 până în prezent, reprezentând echivalentul a aproximativ 6.200 de înconjururi ale lumii. Astfel, Volvo a devenit lider în segmentul camioanelor electrice, cu peste 5.700 de vehicule livrate clienților din 50 de țări.
Camioanele reprezintă 5% din emisiile globale de CO₂ echivalente, iar camioanele electrice cu baterii sunt instrumente esențiale pentru reducerea amprentei climatice a transportului de mărfuri. Parcurgerea aceleiași distanțe cu camioane diesel ar fi consumat peste 78 de milioane de litri de motorină. Utilizarea camioanelor electrice a redus emisiile de dioxid de carbon la țeavă de eșapament cu aproximativ 213.000 de tone.
„Este extraordinar să vedem această evoluție și modul în care companiile de transport adoptă beneficiile camioanelor electrice în operațiunile lor zilnice. Aceste vehicule reduc emisiile și oferă șoferilor un mediu de lucru mai confortabil și mai silențios.”, a declarat Roger Alm, președintele Volvo Trucks.
„Totuși, știm cu toții că tranziția către electricitate se desfășoară mult prea lent. Lipsesc condițiile de piață care ar face ca decarbonizarea transporturilor să fie profitabilă pentru toate companiile de transport. Acest lucru trebuie să se schimbe dacă vrem să vedem mai multe camioane electrice pe șosele.”
Principalele piețe pentru camioanele electrice Volvo sunt Germania, Olanda, Norvegia, Suedia și Statele Unite. Gama de camioane electrice a companiei include opt modele care răspunde nevoilor variate de aplicații – de la distribuție urbană și gestionarea deșeurilor până la transport regional și construcții. În cei șase ani de electrificare, Volvo a acumulat o expertiză solidă în optimizarea utilizării energiei, în procesul de încărcare și în întreținerea camioanelor electrice. În 2026, compania intenționează să lanseze un camion electric greu cu o autonomie de până la 600 km cu o singură încărcare.
Modelele de camioane electrice Volvo disponibile sunt: Volvo FL Electric, FE Electric, FM Electric, FM Low Entry, FMX Electric, FH Electric, FH Aero Electric și VNR Electric.
Strategia de decarbonizare a Volvo Trucks include camioane electrice cu baterii și cu pile de combustie, precum și motoare cu ardere internă alimentate cu combustibili regenerabili – în special biogaz și hidrogen.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit