Ford Otosan și AVL (cea mai mare companie independentă din lume care se ocupă de dezvoltarea și testarea de trenuri de rulare, de integrarea lor în vehicule și de domenii noi precum ADAS/AD și Data Intelligence) au anunțat că vor derula activități de dezvoltare de camioane cu grad înalt de automatizare care să circule pe autostrăzi.
Această colaborare vine după succesul testului cu un convoi de Ford F-Max, din toamna lui 2019, iar primul pas este sistemul „Autonomous Highway Pilot“ care permite condusul autonom în situații normale de trafic și are la bază tehnologia SAE L4 Highway Pilot, ce va putea fi folosită între hub-uri logistice și va compensa astfel parțial lipsa de șoferi de pe piață.
Pentru dezvoltarea camionului automat va fi nevoie de un efort uriaș, deoarece el trebuie să acopere o mare diversitate de condiții meteo și de trafic și să garanteze siguranța transportului indiferent de ele, la fel cum ar face-o un șofer. Dar pentru început vor fi acoperite scenariile cele mai obișnuite – în următoarele șase luni cei doi parteneri vor deja să realizeze un transport cu adevărat automat între două hub-uri – și treptat se va crește complexitatea lor.
Reprezentanții celor două companii se așteaptă ca implementarea transportului de la un hub la altul cu vehicule automate să scadă costurile de operare cu până la 30% și să contribuie semnificativ la reducerea numărului de accidente în care sunt implicate camioane.
Două Ford F-Max, echipate cu lidar, radar și sistem de camere cu senzori și cu platforme de procesare, pot fi văzute deja pe drumurile din Turcia și Germania, unde se testează aceste tehnologii, și conform AVL ele colectează date de pe traseu care să fie folosite apoi pentru a testa percepția și algoritmii de luare a deciziilor bazați pe inteligența artificială. Iar metodologii inovatoare și sistematice de verificare și validare vor fi utilizate pentru a se garanta maturitatea produsului și siguranța oferită de acesta în trafic.
AVL intenționează să participe la proiect cu expertiza sa îndelungată în dezvoltarea de softuri, prin echipele din Regensburg și Istanbul, în timp de Ford Otosan va veni cu expertiza în dezvoltarea de sisteme de asistență și de condus autonom pentru vehicule comerciale grele.
Daimler Trucks si Torc Robotics, parteneri in cadrul Daimler Trucks’ Autonomous Technology Group, extind testele in care sunt implicate camioane autonome (SAE Nivel 4) pe noi drumuri publice din SUA, pentru a continua eforturile de validare a acestei tehnologii. Folosirea camioanelor autonome in conditii reale permite colectarea unor tipuri de date mai relevante decat cele rezultate din simularile realizate pe computer sau din cursele pe sosele inchise.
Testele pe drumuri publice au inceput anul trecut in sudul Virginiei, unde are sediul central Torc si unde autoritatile si-au oferit sprijinul, dar unde exista si o infrastructura bine dezvoltata si un sistem de autostrazi ce permite echipelor sa faca teste riguroase.
Grupul va continua sa testeze urmatoarea generatie de software pentru condus automat in Virginia si va adauga noi sosele, astfel incat datele colectate sa fie relevante si sa permita o operare sigura a acestor camioane, deoarece, asa cum declara dr. Peter Vaughan Schmidt, seful Grupului pentru Tehnologie Autonoma din cadrul Daimler Trucks, „siguranta este principala noastra prioritate si, extinzand testele la noi sosele din SUA, putem invata mai multe, putem lucra cu diversi parteneri si putem aplica metodele noastre avansate de testare la noi medii, ceea ce ne permite atingerea scopului legat de siguranta“.
Daimler Trucks are zeci de ani de experienta in testarea si validarea robustetii, eficientei si sigurantei vehiculelor comerciale in intreaga lume, iar cu Active Drive Assist (din dotarea Mercedes-Benz Actros si Fuso Super Great) si Detroit Assurance 5.0 cu Active Lane Assist (care echipeaza Freightliner Cascadia) compania a adus in productia de serie optiuni partial automate, dupa care in 2019 Freightliner, liderul pietei de camioane din America de Nord, a lansat modelul automat Cascadia SAE Nivelul 2.
Iar sistemul de condus autonom Asimov de la Torc a fost testat pe drumuri publice fara sa existe vreun accident. Astfel ca prin colaborarea dintre cele doua companii si combinarea experientelor lor de testare a fost dezvoltat un instrument de validare complex si protocoale de siguranta pentru condusul autonom care sunt aliniate pe deplin cu politica federala privind testarea si implementarea camioanelor automate SAE Nivel 4.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit