După doi ani și jumătate de la preluarea dealerului DAF în România, TH Trucks își consolidează viziunea de business printr-o nouă numire în conducerea companiei. Fondatorul firmei, Gheorghe Chita, a decis să se retragă din conducerea operațională și să rămână în organizație cu statutul de administrator, prerogativele sale de Chief Executive Officer fiind preluate de Sandu Stoica. Gheorghe Chita deține în continuare 50% din acțiunile TH Trucks România, restul acțiunilor aparținând TH Group (Belgia), condus de Piet Wauters (CEO). Cu prezență în Belgia, Franța, Bulgaria, România, Rusia și Belarus, TH Trucks este cel mai mare dealer DAF din regiunea Eurasia.
Începând cu aprilie 2022, Sandu Stoica preia rolul de Chief Executive Officer (CEO) al TH Trucks și va conduce echipa de management împreună cu Adrian Gorcea, Chief Operating Officer (COO), și Adrian Armenean, After Sales Director.
„Păstrăm în continuare ADN-ul bazat pe excelență al echipei TH Trucks. Focusul nostru principal este de a crește oamenii din organizație, aceștia cunoscând cel mai bine valorile, sistemele și procesele organizației. Procedând astfel, vom continua să consolidăm relațiile bine sedimentate cu clienții noștri într-un mod cât se poate de natural. Consider că o asemenea abordare este cea mai înțeleaptă într-un context în care încrederea și continuitatea joacă roluri mai importante ca niciodată”, a declarat Sandu Stoica.
Noul CEO și-a început cariera profesională în industria auto în 2003, când a absolvit Facultatea de Transporturi din cadrul Universității Politehnice din București. Au urmat ani intenși de învățare, în care a cunoscut îndeaproape specificul industriei auto.
După o experiență de aproape 10 ani în segmentul de autoturisme, începând cu 2012, Sandu Stoica intră în lumea camioanelor din poziția de director de service pentru EVW Holding București. În 2016, și-a început activitatea la Mercedes-Benz România, unde a preluat coordonarea dealerului propriu din București, urmând să se întoarcă în 2020 la TH Trucks (fosta EVW Holding), pe poziția de manager pentru zona de Sud-Est. Datorită expertizei vaste și a istoricului de succes cu această companie, acum se află în postura de a coordona întreaga organizație, la nivel național.
„Este într-adevăr o provocare și o onoare pentru mine preluarea acestei funcții, într-un an în care organizația noastră aniversează 30 de ani de când administratorul companiei, Gheorghe Chita, a deschis primul business de transport în România și 25 de ani de când EVW Holding a fost înființat ca unic importator DAF în România. Preiau această moștenire foarte frumoasă de la acționarii mei, cu dorința de a dezvolta un business sănătos și puternic, împreună cu o echipă extrem de bine pregătită, în care am toată încrederea”, a declarat Sandu Stoica.

Sandu Stoica: „Pentru perioada următoare, principalul meu obiectiv este integrarea tuturor oamenilor din echipă în dezvoltarea și concretizarea tuturor planurilor de viitor, în creionarea unei strategii ce va valorifica în aceeași măsură potențialul uman excepțional, cât și tehnologia de ultimă generație a produselor pe care noi cu succes le reprezentăm.”
Sub coordonarea noului CEO, TH Trucks își propune extinderea activității prin construirea unui nou centru de service în Oradea, la ieșirea din țară spre vama Borș. Service-ul va funcționa după principiul „One Stop Shop”, oferind operațiuni de întreținere și mentenanță pentru autotractor și semiremorcă. Lucrările au fost demarate deja, planul fiind de a fi dat în folosință până la finalul acestui an.
„Ne dorim să fim cât mai aproape de partenerii și clienții noștri, prin acest nou punct de service situat pe o rută extrem de importantă. Am ținut cont de solicitările clienților noștri, astfel încât, pentru a beneficia de serviciile after-sales ale companiei noastre, abaterea de la rutele clasice să fie cât mai redusă. Viitorul service din Oradea, dar și cel existent din Arad oferă toată gama de servicii after-sales pentru camioane marca DAF și pentru remorci și semiremorci”, a spus Sandu Stoica.
Anul trecut, TH Trucks a finalizat negocierile cu Euxin Trucks, de preluare și operare a locației din Constanța, astfel devenind unul dintre cele mai mari service point-uri din zona portului. Noul centru de service DAF se va adresa în mod deosebit transportatorilor naționali și regionali. „Zona Constanța-Tulcea este foarte importantă pentru noi, deoarece ponderea de înmatriculări din regiunea respectivă pentru vehicule noi și second-hand este de 30-35% pentru brandul DAF. Înregistrăm o creștere organică de la lună la lună în această zonă, pe toate liniile de business actuale, astfel încât ne dă curaj și încredere să introducem servicii și produse noi, cum ar fi distribuția de anvelope noi și reșapate. În perioada următoare, vom organiza un eveniment de deschidere a noului centru de service din Constanța, unde clienții noștri pot interacționa atât cu serviciile și produsele TH Trucks, cât și cu echipa noastră dedicată”, a spus Sandu Stoica. „Totodată, 2021 a fost marcat și de mutarea dealerului din Craiova într-o locație nouă, mult mai spațioasă și mai adaptată nevoilor și cerințelor clienților din zona respectivă și nu numai.”
În același timp, TH Trucks intenționează să organizeze în această vară o caravană prin care să prezinte într-un mod interactiv noua generație de camioane DAF.
„Chiar dacă au fost expuse la Gala Tranzit în decembrie 2021 sau în showroom-urile TH Trucks, ne dorim ca toți clienții și partenerii noștri să se urce la bordul noului NGD, să-l testeze și să descopere noile tehnologii. Anul trecut DAF a fost premiat pentru toate modele NGD și a fost desemnat câștigătorul trofeului Truck of the Year 2022. În a doua jumătate a anului, DAF va lansa un produs complet nou despre care nu aș vrea să dezvălui foarte multe informații, deoarece vine cu o serie de noutăți din punct de vedere tehnologic și constructiv. Credem cu tărie că va fi un produs de mare succes în rândul transportatorilor regionali și naționali”, afirmă Sandu Stoica.
În ciuda adâncirii crizei de componente și materii prime, Sandu Stoica a ținut să precizeze că TH Trucks își va respecta termenele de livrare pe care le-a lansat clienților încă de anul trecut.
„Am început deja să luăm comenzi pentru 2023, comenzi însemnate de camioane, ale căror termene de livrare le vom respecta în totalitate. Chiar dacă prețul lor a crescut ca urmare a situației economice, dar și din considerente tehonologice, fiind un produs complet nou, avantajele pentru client sunt multiple, cel mai important fiind TCO-ul, care va fi mult mai prietenos decât la modelul anterior. Aici ne referim în special la o reducere semnificativă a consumului de carburant, declarat și testat atât de companii din grupul propriu sau programe de demo, cât și de producător în diverse condiții de configurare și exploatare.”

Sandu Stoica a admis că până la momentul în care se vor scurta din nou termenele de livrare mulți dintre clienți se orientează către vehicule rulate, drept pentru care una dintre prioritățile TH Trucks este de a căuta și a aduce în stoc vehicule din ce în ce mai tinere. „Dacă eram obișnuiți înainte cu vehicule uzate de 5-6 ani, iată că acum ne orientăm către vehicule de 2-3-4 ani maximum.”
În prezent, organizația are două hub-uri de autovehicule rulate, unul în Gilău (Cluj) și unul în Pantelimon (București), majoritatea provenind din trade-in, buy-back sau din tranzacții de pe piața europeană. Deși se găsesc pe piața internă o mulțime de finanțatori dornici să finanțeze camioane, inclusiv rulate, în condiții foarte avantajoase, TH Trucks își dorește să aducă în curând în România propriul partener financiar, PACCAR Financial.
Pe lângă vânzarea de autocamioane electrice, TH Trucks are în vedere anul acesta și reducerea consumului energetic al fiecărui centru de service din țară, nu numai din perspectiva amprentei de carbon, ci și a costurilor pentru energia electrică și gaz, care pun presiune pe cheltuielile operaționale.
În prezent, compania explorează posibilitatea de a monta panouri fotovoltaice la centrele în care consumul este cel mai ridicat. Primul centru dotat cu panouri fotovoltaice va fi cel din Constanța, planul fiind ca, până la sfârșitul anului, costul de operare al clădirii și atelierului să fie redus la zero.
„Vom începe cu Constanța, unde, în mod firesc, beneficiem de mai mult soare pe întreg parcursul anului. Dacă lucrurile vor decurge conform planului cu siguranță vom implementa panouri fotovoltaice și în celelalte centre TH Trucks”, a declarat Sandu Stoica.
Amintim că TH Trucks este unic importator DAF în România din 1996 și deține centre autorizate de vânzări și service DAF, Isuzu, Tatra Phoenix și VDL Bus & Coach în toate cele 9 filiale din România și în Republica Moldova la Chișinău.
Primele vehicule produse de DAF in urma cu 90 de ani au fost remorci si semiremorci, camioanele ajungand pe linia de productie abia in 1949. Istoria companiei olandeze a inceput pe 1 aprilie 1928, intr-un colt al unei fabrici locale de bere in orasul Eindhoven.
Acesta a fost inceputul pentru DAF, unul dintre cei mai importanti producatori de camioane la nivel mondial, companie axata pe inovatie, calitate si eficienta in transport.
Hub van Doorne a deschis portile micutului atelier de productie chiar in incinta fabrica de bere Coolen din Eindhoven, mai precis intr-un colt al acesteia. Lucrarile initiale au presupus mai mult partea de sudura si forjare, iar clientii era companii municipale si locale, ca de exemplu Philips, la acea vreme producator de lampi si aparate radio. Marea Criza Economica l-a inspirat pe van Doorne, care si-a extins serviciile alaturi de fratele sau Wim. In consecinta, in anul 1932 atelierul a evoluat intr-o afacere de productie a remorcilor, iar numele companiei a fost schimbat in Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek (Fabrica de semiremorci Van Doorne) – abreviat DAF.
Multumita sasiului sudat, remorcile si semiremorcile care au iesit pe poarta micutei fabrici olandeze s-au diferentiat rapid de competitie datorita sarcinii utile mari. La acea vreme, constructia prin sudura reprezenta o inovatie nicaieri intalnita, inovatie ce a permis scaderea in greutate a vehiculelor. O alta inventie unica a fost remorca DAF pentru transportul containerelor, model care a debutat in 1936 si a fost proiectata pentru a incarca si descarca rapid containerele dintr-un vagon feroviar. Acesta a fost unul din primele exemple ale transportului intermodal, lucru care a propulsat compania drept unul dintre primii furnizori de remorci pentru containere din lume.
O noua companie s-a nascut
Acronimul DAF s-a pastrat si in 1949, atunci cand denumirea companiei s-a schimbat in „Van Doorne’s Automobiel Fabriek“ (Fabrica de automobile Van Doorne). Motivul schimbarii numelui a fost legat de productia primului camion propriu. Un an mai tarziu, o fabrica noua, dedicata productiei de camioane, a fost construita si productia a demarat cu sasiuri de trei, cinci si sase tone.
Lider in dezvoltarea de motoare
In primii ani de productiei, camioanele DAF erau propulsate de motoare diesel si pe benzina de tip Hercules si Perkins, insa in 1957 compania din Eindhoven a proiectat si a inceput sa produca primele motoare DAF. Doi ani mai tarziu, motorul diesel DD575 a fost imbunatatit prin adaugarea unui incarcator turbo, o alta realizare a vremii. Cativa ani mai tarziu, in 1973, DAF a introdus intercooler-ul, o premiera industrie in 1973. Tehnologia a fost initial dezvoltata pentru a satisface cererea de motoare puternice care au un consum mai redus, dar s-a dovedit a fi indispensabila in reducerea poluarii. In anii 1980, DAF a lansat ATi (Advanced Turbo Intercooling), care a oferit o noua crestere a puterii si eficientei printr-o imbunatatire suplimentara a tehnologiei de injectie si printr-o forma optimizata a camerei de ardere.
In 2005, compania din Eindhoven a dezvaluit actualul sau propulsor care echipeaza gama grea si peste 40% din camioanele Kenworth si Peterbilt – motorul PACCAR MX. Modelele de ultima generatie MX-13 si MX-11 sunt echipate cu transmisii inteligente, cu viteze reduse si punti axa spate eficiente, care au ca rezultat un cuplu mare disponibil la viteze mici, pentru o eficienta fara combustibil si un confort sporit al soferului. Astfel, inovatiile DAF au dus la o eficienta cu 7% din punct de vedere al consumului de carburant, cea mai mare din istoria companiei.
Cabinele au setat noi standarde
Primele camioane DAF de la sfarsitul anilor '40 si inceputul anilor 50, au iesit din fabrica doar ca sasiu, iar in fata motorului aveau montate grila caracteristica cu sapte bare cromate si un scaun temporar din lemn. Un lucru inedit si interesant este faptul ca pentru montare cabinei, una personalizata si realizata local, au fost folositi culturisti. In 1951, DAF a conceput cabina proprie, cu colturi rotunjite si o grila frontal inclinata pentru o aerodinamica mai buna. Confortul soferului a fost imbunatatit prin introducerea unui scaun suspendat. Prima cabina destinata transportului international a aparut in 1960. DAF 2600 avea doua paturi si geamuri de jur imprejur, iar franele puternice si servodirectia au usurat sarcina soferului. Mecanismul de inclinare a cabinei, care a facilitat accesul la intretinerea vehiculului, a fost introdus in 1968, DAF fiind astfel unul dintre primii producatori care au introdus un astfel de sistem.
Conceptul noii cabine Space Cab a fost introdus in 1988, iar producatorul olandez si-a imbunatatit pozitia de lider in productia de camioane cu focus atat pe costurile de operare, cat si pe sofer. O noua cabina, Super SpaceCab a fost introdusa in 1994.
Cinci distinctii „Camionul International al anului“
In 1996, DAF a devenit o companie PACCAR, continuand sa-si intareasca pozitia pe piata camioanelor. Producatorul a lansat modelele LF, CF si XF in 2001 si 2002, XF105 in 2005 si programele Euro 4 si 5 in 2006. Noua gama de camioane Euro 6 a intrat in productie in 2013, iar in 2017, noile modele CF si XF au fost distinse cu premiul „Camionul International al anului 2018“. Totodata, anul trecut in Marea Britanie noul LF a primit premiul „Camionul de Flota Comerciala al Anului“. In total, camioanele olandeze au castigat numai putin de cinci distinctii „Camionul International al anului“: 1988 – DAF 95, 1998 – DAF 95XF, 2002 – DAF LF, 2007 – XF105 si 2018 – CF si XF.
Dezvoltarea tehnologiilor, o prioritate
In 2015, DAF a demonstrat fezabilitatea sistemului de camioane in pluton. Sistemul EcoTwin permite vehiculelor aflate in spate sa urmareasca automat camionul aflat in fruntea plutonului, ceea ce rezulta in reducerea consumului de carburant, a emisiilor de CO2 si o imbunatatire a traficului. Gratie acestui test efectuat cu succes, DAF a fost ales pentru o participare exclusiva in testele trial de pluton efectuate in Marea Britanie anul trecut.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit