Scania a încheiat anul 2024 cu vânzări și profituri record, consolidându-și poziția globală și continuând tranziția către un transport sustenabil. Compania a reușit să își crească livrările peste pragul de 100.000 de unități, în ciuda provocărilor economice și a tranziției către mobilitate electrică. Raportul anual și de sustenabilitate detaliază progresele din domeniul financiar, social și al mediului, reflectând eforturile Scania pentru o industrie mai verde și mai eficientă.
Performanțe operaționale și financiare solide
Scania a înregistrat o creștere de 6% a vânzărilor nete, ajungând la 216,1 miliarde SEK (comparativ cu 204,1 miliarde SEK în 2023). Venitul operațional ajustat a crescut la 30,4 miliarde SEK, iar marja operațională s-a îmbunătățit la 14,1%. Deși numărul comenzilor a scăzut cu 4%, livrările au crescut cu 6%, totalizând 102.069 vehicule, iar segmentul vehiculelor cu emisii zero (ZEV) a înregistrat o creștere ușoară, ajungând la 266 unități.
Creșterea a fost susținută de performanța remarcabilă a transmisiei Scania Super, care a permis creșterea cotei de piață în Europa la 17,8% și în America Latină la 17,3%, în special datorită cererii puternice din Brazilia.
În schimb, ultimul trimestru al anului a reflectat o încetinire a vânzărilor, cu o scădere de 4%, până la 57,4 miliarde SEK, și o scădere a livrărilor cu 3%. Cu toate acestea, numărul comenzilor a crescut cu 10%, semnalând o posibilă redresare în 2025.
Investiții în inovație și mobilitate electrică
În 2024, Scania a făcut investiții semnificative în cercetare și dezvoltare, finalizând viitorul său centru industrial din China, o mișcare strategică pentru expansiunea globală.
Noua platformă software Scania este proiectată pentru o adaptabilitate crescută, oferind funcționalități extinse pentru clienți. Cu toate acestea, implementarea acestei tehnologii a întâmpinat provocări și întârzieri.
În paralel, Scania accelerează tranziția către camioane electrice pe baterii, dar complexitatea producției și lipsa unor lanțuri de aprovizionare optimizate au afectat ritmul de livrare. În acest context, compania își extinde rețeaua de furnizori pentru a răspunde cererii tot mai mari pentru camioane premium electrice.
Sustenabilitate și reducerea emisiilor
Scania a continuat să își îndeplinească obiectivele de sustenabilitate, reducând emisiile operaționale cu 47%, datorită utilizării electricității verzi, a unei logistici decarbonizate și a unui consum redus de energie. Acest progres o plasează înaintea țintei de reducere de 50% până în 2025.
Emisiile generate de vehiculele aflate în uz (Scope 3) au fost reduse cu 12%, însă acest progres este încă sub obiectivul stabilit de 20% până în 2025. Pentru a accelera această tranziție, Scania își intensifică inițiativele de formare a șoferilor, promovează utilizarea combustibililor regenerabili și îmbunătățește eficiența vehiculelor.
Pe termen lung, compania și-a stabilit noi obiective de reducere a emisiilor pentru 2032:
Scania își menține leadershipul în industrie
CEO-ul Christian Levin a subliniat că Scania rămâne ferm angajată în direcția decarbonizării, stabilindu-și ambasadori ai tranziției verzi și menținând obiective ambițioase.
Deși provocările economice și tehnologice sunt evidente, cota de piață în creștere, investițiile în digitalizare și electrificare, precum și avansul în sustenabilitate, confirmă poziția Scania drept unul dintre liderii pieței vehiculelor comerciale.
Prin strategii bine definite și inovație continuă, Scania își propune să mențină ritmul de creștere și să contribuie la transformarea industriei transporturilor într-un model mai sustenabil.
Producătorii europeni de camioane și autobuze conduc tranziția transportului rutier către neutralitatea climatică prin introducerea vehiculelor de ultimă generație cu emisii zero și reduse. Cu toate acestea, fără condițiile favorabile adecvate, adoptarea lor pe scară largă pe piață este în pericol.
Industria vehiculelor grele este o piață B2B determinată de costurile totale de proprietate (TCO). Cele mai recente cifre privind vânzările de camioane și autobuze în UE pentru prima jumătate a anului 2024 arată o creștere pentru cele mai recente camioane cu emisii zero, însă adoptarea rapidă pe piață este limitată de lipsa condițiilor favorabile.
Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a compilat o prezentare generală a vehiculelor cu emisii zero disponibile în prezent sau care vor intra în curând pe piață. Cel puțin 45 de modele diferite de camioane electrice pe baterii și 18 autobuze și autocare sunt disponibile în prezent în diverse configurații care pot fi adaptate la specificațiile individuale. Camioanele alimentate cu hidrogen (electrice cu pile de combustie și cu motor cu combustie pe bază de hidrogen) reprezintă a doua tehnologie majoră cu emisii zero, iar primele camioane sunt deja în funcțiune în prezent.
Pentru a permite adoptarea rapidă de către piață a acestor vehicule, trebuie create urgent condiții favorabile care să includă o rețea densă de infrastructură de încărcare și de realimentare cu hidrogen adecvată pentru vehiculele grele, o tarifare eficientă a emisiilor de dioxid de carbon și măsuri suplimentare care să sprijine reînnoirea flotei și investițiile operatorilor de transport. Deși o mare parte a nevoilor de încărcare poate fi acoperită de încărcătoarele din depozite, sunt necesare aproximativ 50.000 de încărcătoare pentru camioane accesibile publicului pentru a alimenta flota necesară de vehicule electrice pe baterii. Acestea ar trebui să includă aproximativ 35.000 de încărcătoare Megawatt (MCS) pentru a asigura o reîncărcare rapidă în timpul pauzelor regulate obligatorii de conducere. În plus, sunt necesare aproximativ 2.000 de stații de reîncărcare cu hidrogen (HRS) cu o capacitate de cel puțin două tone pe zi pentru a permite adoptarea pe piață a camioanelor alimentate cu hidrogen.
Obiectivul pentru 2030 pentru producătorii de camioane și autobuze impune o reducere cu 45% a emisiilor de CO2 provenite de la vehiculele noi față de 2019. Îndeplinirea acestui obiectiv implică faptul că aproximativ 400.000 de vehicule cu emisii zero vor trebui să fie în circulație pe drumurile din Europa până în 2030. Înmatriculările de vehicule cu emisii zero trebuie să crească semnificativ și rapid pentru a se alinia la obiectivele de reducere a emisiilor de CO2.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit