În Olanda sunt planificate pentru 2025 două runde de subvenții pentru achiziția de camioane cu emisii zero (AanZET), așa cum aflăm de la asociația olandeză de transport și logistică TLN. Prima se deschide pe 28 ianuarie și are un buget de 35,3 milioane de euro, iar a doua tranșă începe pe 30 septembrie și are un buget de 30 de milioane de euro, sume care, conform estimării Ministerul Infrastructurii și Gospodăririi Apelor, ar putea subvenționa aproximativ 900 de camioane. Experiența arată că, datorită interesului mare, fondurile se epuizează rapid, deci firmele trebuie să fie pregătită să aplice încă de la primele ore ale acestor două zile și să verifice din timp ce opțiuni de încărcare cu energie există în zonele unde operează.
Schema de subvenții AanZET va suferi și în 2025, ca și în ani trecuți, anumite modificări. Valorile subvențiilor pentru fiecare vehicul din diferitele categorii au fost ajustate și nu se acordă nicio subvenție pentru camioanele rigide cu greutate totală cuprinsă între 4.250 și 10.000 kg, deoarece, așa cum explică ministerul, acestea sunt deja comparabile ca preț cu cele diesel din aceeași categorie.
Pentru șasiuri, împărțirea până la 18.000 kg și peste 18.000 kg inclusiv a fost inversată, deoarece cererile depuse în 2024 au arătat că aceste vehicule au aproximativ același preț suplimentar în comparație cu cele diesel, deci valorile subvenției au fost ajustate.
Schema AanZET este deschisă din 2025 și pentru camioanele cu motor cu ardere internă cu hidrogen, deoarece și ele sunt văzute ca o soluție pentru transport fără emisii.
Sursă foto: TLN
Daimler Truck expune la IAA Transportation nu numai camioane pur electrice cu baterii, ci și modele pe bază de hidrogen, pe care le consideră, de asemenea, o soluție adecvată pentru decarbonizarea transportului greu pe distanțe lungi.
Prototipul Mercedes-Benz GenH2, omologat deja pentru circulația rutieră, a parcurs anul trecut 1.047 km prin Germania, în condiții reale, cu o singură alimentare cu hidrogen lichid.
Iar după o fază de testare riguroasă pe pistă și pe drumuri publice, cinci camioane GenH2 au ajuns într-un stadiu avansat de dezvoltare și au început să fie utilizate recent în diverse aplicații, în flotele primilor clienți: Air Products, Amazon, Holcim, INEOS și Wiedmann & Winz.
Testul va dura aproximativ un an și va ajuta departamentul de dezvoltare din cadrul Daimler Truck să obțină informații valoroase despre comportamentul camioanelor alimentate cu hidrogen lichid și despre cerințele specifice ale clienților, care să fie luate în considerare pentru dezvoltarea în serie.
Martin Daum, CEO Daimler Truck, subliniază faptul că în ultimii ani compania a demonstrat că este pe drumul cel bun cu strategia sa de sustenabilitate bazată atât pe camioane și autobuze electrice, cât și pe GenH2 pe hidrogen, cele două tehnologii având fiecare meritele ei și clienții având nevoie de ambele. “De aceea ne trebuie un impuls și mai puternic din partea politicii și a sectorului energetic, în special în ceea ce privește tehnologiile pe bază de hidrogen, astfel încât, pe lângă vehicule, să poată fi creată infrastructura corespunzătoare și să se poată ajunge la un cost avantajos pentru clienții noștri.”
02.10.2020
Ultimul număr: Aprilie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit