Mercedes-Benz Trucks a încheiat 2024 din nou pe primul loc pe piața camioanelor din România, cu o cotă de 24,6% din cele aproximativ 8.000 de vehicule nou înmatriculate de peste 6 tone. Este al 11-lea an consecutiv în care producătorul german domină piața locală. Vânzările excelente de autovehicule noi au avut ca rezultat un stoc mare de vehicule rulate, preluate în urma operațiunilor de trade-in și buy-back, care au fost repuse pe piață cu ajutorul unor oferte de finanțare atractive. Cu 1.000 de camioane rulate vândute în 2024, Daimler Truck & Bus Romania se poziționează pe podium și în acest segment de activitate. Campaniile strategice au ajutat și segmentul after-sales să realizeze creștere anul trecut, completând seria rezultatelor bune. 2025 începe bine cu o ofertă pentru fiecare nevoie și buzunar, noul Actros L cu ProCabin – cabina nouă, aerodinamică – fiind disponibil în paralel cu modelul de până acum, alături de o gamă completă de camioane electrice de distribuție și pentru distanțe lungi.
Volumele de vânzări din 2024 au fost susținute și de câteva flote mari. Peste jumătate din vehiculele noi Mercedes-Benz au fost livrate în cadrul unor flote mai mari de 10 unități, predominând cele destinate transportului pe distanțe lungi. Două flote semnificative, de peste 100 de unități fiecare, au fost livrate în segmentele de construcții și transport internațional.
„După un 2023 glorios în care am bătut toate recordurile posibile – am vândut 2.100 de camioane, depășind nivelul din 2007 care fusese cel mai bun an în România al Mercedes-Benz Trucks, cu 2.000 de camioane livrate – 2024 a început promițător, însă după a doua jumătate a anului livrările au încetinit considerabil”, rememorează Valeriu Zaharia, director general Daimler Truck & Bus Romania.

„În primul trimestru am vândut aproximativ 800 de mașini. Piața a mers foarte bine și în al doilea trimestru, astfel că în primele șase luni am fost pe plus, după care vânzările au încetinit: în martie am avut 380 de livrări, fiind una dintre cele mai bune luni, în iunie, 200 de livrări, iar în septembrie am atins doar 50 de livrări. În a doua parte a anului, piața a început să scadă, înregistrând până la finalul lui 2024 un declin de circa 10%. Finalul anului ne-a poziționat la o cotă de piață de 24,6%, puțin sub anul precedent când am realizat 25,09%.”
Actros L a continuat să fie cel mai vândut produs din portofoliul Mercedes-Benz Trucks, reprezentând peste 80% din vânzări, în special în segmentul autotractoarelor, 15% din vânzări au constituit modelele Arocs pentru construcții, iar restul livrărilor au fost completate de Atego, Unimog, Canter și eActros, arătând diversitatea ofertei companiei.
La fel ca anul trecut, când majoritatea vânzărilor din primul trimestru a fost rezultatul negocierilor inițiate în 2023, susținute de campanii tactice realizate în parteneriat cu Daimler Truck Financial Services powered by Raiffeisen Leasing IFN, și anul acesta Daimler Truck & Bus România are deja comenzi pentru câteva sute de camioane.
Comenzile pentru 2025 vizează camioane Mercedes-Benz Actros L atât în versiunea de cabină actuală, cât și cu noua cabină ProCabin, lansată în septembrie, la IAA Hanovra, și prezentată pentru prima oară în România în noiembrie, la Gala Tranzit.
„Deocamdată avem un mix destul de egal între ProCabin și cabina actuală, prețul modelului cu cabina nouă fiind cu aproape 2.500 de euro mai mare”, a spus directorul Daimler Truck & Bus Romania, care a admis că „piața transporturilor este tot mai calculată și atentă la elementele de cost, inclusiv la prețul camionului”, explicând astfel de ce o bună parte din operatorii de flote mari și medii au preferat să achiziționeze modelul Actros L cu cabina actuală.
În prezent, importatorul oferă ambele variante de cabine, beneficiul pe care îl aduce ProCabin fiind că poate fi configurat cu ușurință pentru a intra în clasa 3 de taxare în Germania. „Avem clienți care au rulaje mari în Germania sau cărora clienții le cer să le transporte marfa cu camioane care se încadrează în clasa 3 de emisii de carbon. Fiecare vehicul este unic, iar softul de configurare calculează individual, în funcție de specificație, ce nivel de dioxid de carbon va avea și în ce clasă se va încadra.”
Noul model Actros L cu ProCabin introduce îmbunătățiri semnificative, având dotări standard menite să optimizeze eficiența și să reducă emisiile de CO2. Printre îmbunătățiri se numără a treia generație a motorului OM471, o cutie de viteze nouă, optimizată pentru performanță și economie, și anvelope din clasa A, ce reduc rezistența la rulare. Designul aerodinamic optimizat al noii cabine, precum și al panourilor și deflectoarelor laterale, împreună cu posibilitatea montării capacelor aerodinamice pe roți contribuie la o gestionare mai eficientă a fluxului de aer, diminuând consumul de combustibil în timpul operării și permițând încadrarea în clasa 3 de emisii în sistemul de taxare din Germania.
Totuși, încadrarea în clasa 3 se poate modifica în funcție de configurația aleasă de client. Modificări precum utilizarea anvelopelor dintr-o clasă inferioară (C), eliminarea deflectoarelor laterale sau mărirea capacității rezervoarelor pot influența negativ eficiența vehiculului și nivelul emisiilor, rezultând încadrarea într-o clasă inferioară.
Pentru operatorii de transport, diferența de preț între un camion încadrat în clasa a doua și unul din clasa a treia aproape că este acoperită din reducerea taxei de drum în Germania. Alte state implementează sisteme de taxare similare, bazate pe emisiile de CO2. Pe lângă economiile obținute din taxele de drum, cea mai mare economie provine din reducerea consumului de combustibil, echipările ce scad emisiile de CO2 fiind responsabile direct și de scăderea consumului.

Vânzări bune de camioane rulate grație unei finanțări avantajoase
Deși piața vehiculelor rulate a înregistrat o ușoară scădere comparativ cu 2023, compania a încheiat anul cu peste 1.000 de unități vândute și un stoc optim de aproximativ 250 de vehicule.
În 2024, circa o treime dintre camioanele noi vândute de Daimler Truck & Bus România au fost asociate cu contracte de trade-in sau buy-back. Aceste tranzacții au asigurat un flux constant de vehicule rulate în stoc, permițând companiei să mențină o ofertă variată și suficientă pentru clienți, fără a mai fi nevoie de achiziții libere de vehicule de ocazie din piață.
Stocurile mari de camioane rulate provenite din buy-back și trade-in au fost repuse în piață grație unor campanii de vânzări ce includ finanțare, derulate împreună cu Daimler Truck Financial Services powered by Raiffeisen Leasing IFN.
„Parteneriatul dintre Daimler Truck Financial Services și Raiffeisen Leasing IFN a început acum doi ani, în august 2023, iar anul trecut a fost de mare succes pentru noi în România, reușind, în primul an de colaborare, să acoperim cu finanțare proprie aproape 60% din camioanele vândute”, a apreciat Valeriu Zaharia.
Fluctuațiile semnificative ale prețurilor, observate în prima jumătate a anului, au reprezentat o provocare, însă stabilizarea pieței în ultimele luni a oferit o bază solidă pentru planificarea pe termen lung.
„Cu un stoc diversificat și adaptat cerințelor pieței, TruckStore România – brandul sub umbrela căruia comercializăm camioane rulate – rămâne un jucător important în segment, pregătit să răspundă cererii clienților în 2025.”
În 2024, aproximativ 60% dintre camioanele Mercedes-Benz vândute în România au fost finanțate prin leasing financiar, confirmând această opțiune ca fiind preferată de majoritatea clienților. Restul unităților au fost achiziționate fie prin credit extern, fie prin leasing operațional, însă acesta din urmă a fost utilizat într-o proporție redusă, nivelul actual al dobânzilor fiind încă nefavorabil pentru această formă de finanțare.

Rezultate excelente și în segmentul de servicii post-vânzare în 2024
Daimler Truck & Bus Romania a încheiat un an excelent și în segmentul After Sales, cu o creștere semnificativă a numărului de contracte de service semnate și a volumelor de piese de schimb vândute.
„Rata de penetrare a contractelor de service a atins 70%, demonstrând că tot mai mulți clienți recunosc avantajele pe termen lung oferite de întreținerea regulată și predictibilă a vehiculelor. Această tendință pozitivă a avut un impact direct asupra vânzărilor de piese de schimb prin rețeaua de service-uri autorizate Mercedes-Benz Trucks, contribuind la o creștere generală a activității. În ultimul trimestru al anului, o campanie națională de piese de schimb a jucat un rol esențial în creșterea cu 17% a vânzărilor comparativ cu 2023.”
O altă campanie de service a vizat înlocuirea tahografelor digitale cu cele inteligente de generația a doua. Conform evidențelor, aproximativ 3.000 de camioane Mercedes-Benz necesitau instalarea noii generații de tahografe pentru a respecta reglementările europene. Dintre acestea, 700 și-au înlocuit deja tahografele în rețeaua de service MB Trucks, partenerii autorizați fiind pregătiți cu stocuri adecvate pentru a continua procesul de înlocuire, cu obiectivul de a finaliza operațiunea până la 1 martie 2025, evitând astfel riscul amenzilor pentru transportatori. Costul tahografului VDO oferit prin rețeaua de service MB Trucks ajunge la aproximativ 500 de euro + TVA, la care se adaugă manopera și costurile de inițializare.
Daimler Trucks & Bus Romania are în desfășurare și o campanie de înlocuire a computerelor Fleetboard pentru camioanele fabricate între 2017 și 2019, ce utilizează încă tehnologia 2G/3G. Importatorul estimează că aproximativ 550 de computere de bord vor fi înlocuite până la sfârșitul acestui an, asigurând astfel eficiență operațională și conectivitate optimă pentru transportatori. Campania este continuarea unui alt proiect, ce a permis înlocuirea deja a aproximativ 250 de computere Fleetboard, de la vehicule produse între 2013 și 2016, cu echipamente moderne, compatibile cu cerințele actuale de conectivitate.
Progres lent fără subvenții pentru electrice
De doi ani, Daimler Truck & Bus România testează zilnic camioane electrice împreună cu transportatori români, iar reacțiile acestora sunt în mare parte pozitive. Totuși, lipsa subvențiilor face ca aceste vehicule să fie greu de accesat din punct de vedere financiar, ceea ce limitează adoptarea lor pe scară largă. În 2024, compania a livrat doar patru camioane electrice, însă interesul pentru acest segment crește constant.
„Primul camion eActros 400 livrat către Blue River a fost utilizat intensiv, având deja aproximativ 150.000 km parcurși. După doi ani de operare, bateria are o stare de sănătate de 94%, ceea ce arată că vehiculul a îndeplinit așteptările în ceea ce privește fiabilitatea și autonomia. De asemenea, Blue River a achiziționat încă două unități eActros 400, confirmând astfel succesul utilizării camioanelor electrice în cadrul flotei sale”, a precizat Valeriu Zaharia.
În lipsa unui sprijin guvernamental concret, piața camioanelor electrice rămâne într-un stadiu incipient. Totuși, perspectivele s-ar putea schimba în situația acordării unor subvenții care să accelereze tranziția către vehicule cu emisii zero.

Prețul unui eActros 600 este de aproximativ 2,5 ori mai mare decât cel al unui camion diesel cu o configurație similară. În cazul modelului eActros 300/400, prețul față de un camion diesel cu șasiu comparabil este de aproximativ trei ori mai mare. Daimler Truck a introdus la IAA serviciul TruckCharge, ce include, pe lângă camioanele electrice, și stații de încărcare, consultanță specializată pentru electrificarea flotelor și infrastructura necesară pentru o tranziție completă la vehicule electrice.
„Fiecare an aduce noi provocări, iar 2025 nu va face excepție, fiind marcat de imprevizibilitate, în special datorită introducerii camioanelor electrice, presiunilor financiare și schimbărilor din piața dobânzilor, cum ar fi scăderea Euribor. Cu toate acestea, echipa noastră rămâne dedicată, adaptabilă și flexibilă, pregătită să sprijine partenerii, indiferent de tipul de camioane achiziționate, fie ele diesel sau electrice. Suntem, de asemenea, încrezători în parteneriatul cu Raiffeisen Leasing, cu care găsim cele mai bune soluții de finanțare pentru clienții noștri”, a mai spus Valeriu Zaharia.
Deocamdată, Daimler Truck & Bus România nu are un target specific pentru camioanele electrice, dar compania monitorizează îndeaproape evoluțiile din piață și legislație.
„În plus, nivelul actual al comenzilor pentru camioane electrice în Europa, în special pentru modelele eActros 600, dar și eActros 300/400, ne permite să continuăm vânzările de camioane diesel, cel puțin la aceleași volume ca în 2024.”
Reprezentanții Daimler Truck & Bus Romania au mai spus că, deși declarațiile ESG devin obligatorii pentru unele companii din 2025, până în prezent nu s-au înregistrat solicitări specifice din partea clienților pentru soluții de transport și distribuție electrificate. În acest context, tranziția către camioanele electrice depinde în mare măsură de inițiativele guvernamentale și de stimulentele financiare disponibile.
Piața de leasing a crescut în primele nouă luni din 2024 cu 19% față de perioada similară a anului anterior, potrivit celei mai recente analize de piață efectuate de Asociația de Leasing Bancar (ALB). În ciuda situației economice dificile, operatorii de transport cu flote mari și-au păstrat ritmul de înnoire a parcului auto, având în vedere atât beneficiile de mediu, cât și eficiența operațională oferite de camioanele noi. În același timp, companiile mai mici și-au menținut interesul pentru achiziția de vehicule rulate. Despre cum a evoluat piața de leasing în 2024, dar și despre estimările pentru noul an am discutat cu Radu Ciocoiu, CEO Raiffeisen Leasing.
Tranzit: Cum a evoluat piața de leasing financiar în 2024? În ce măsură ați simțit că recesiunea din Europa de Vest a influențat deciziile de investiții ale firmelor de transport, logistică și distribuție?
Radu Ciocoiu: Datele publicate de ALB sunt colectate în mod cumulativ și transmise de către companiile membre ALB printr‑un sistem de colectare de tip „black‑box”. Cifrele indică faptul că piața a continuat să înregistreze creșteri pe toate nivelurile. Expunerea totală brută la nivelul companiilor de leasing din România a crescut cu 19% în T3 2024 față de perioada similară a anului anterior, iar finanțările noi cu 9%.
Tendința de reducere a rating‑ului de țară, de la stabil la negativ, conform ultimelor decizii ale agențiilor de rating, precum și impactul recesiunii din Europa de Vest, sunt însă de natură să influențeze sentimentul general al investitorilor. Nevoia de finanțare din partea firmelor de transport s-a resimțit în continuare și în 2024, deoarece o flotă adecvată are implicații semnificative asupra competitivității și eficienței operaționale și profitabilității companiei.
În viitorul apropiat, ne putem aștepta la o reajustare, având în vedere numeroasele necunoscute și riscuri, la nivel global și european, care pot influența deciziile de investiții ale companiilor, și, în aceste condiții, este posibil să asistăm la o creștere mai moderată decât potențialul pieței.
Ați încheiat contracte de finanțare pentru flote în 2024? Care ar fi cele mai mari dintre ele și pentru ce segment de transport sunt destinate?
Am finanțat flote de camioane destinate transportului intern și internațional, preponderent către operatori cu tradiție, care au un model de business foarte bine conturat și o proiecție pe termen lung asupra costurilor, investițiilor și profitabilității companiei.
Când vorbim despre transportatori cu afaceri mature, ne referim, în general, la flote de ordinul zecilor de unități. Acestea sunt înlocuite după trei-patru ani de utilizare cu modele noi, care au emisii mai mici de CO2, în vederea menținerii standardelor de sustenabilitate, pe care cele mai multe companii mari și le-au asumat pe termen mediu și lung.
Cel mai puternic aspect care se va resimți în piața de transport, cu impact și în logistică și distribuție, va fi majorarea tarifelor și creșterea costurilor și, implicit, acomodarea impactului acestor majorări în relațiile cu partenerii și clienții.
Pe zona finanțărilor de camioane ne-am depășit obiectivele de performanță în 2024. Am finanțat camioane pentru segmentul transporturilor rutiere de marfă, basculante și betoniere pentru lucrările de construcții și infrastructură, precum și camioane utilizate în sectorul reciclării. Parteneriatul cu Daimler Truck & Bus România ne-a permis să avem o prezență semnificativă și o cotă de piață relevantă în finanțarea de camioane la nivel național.
Pe segmentul autoturismelor și vehiculelor comerciale ușoare am înregistrat o creștere de 20% față de anul anterior. Ponderea majoritară este deținută de autoturisme.
Am continuat să colaborăm foarte bine cu dealeri și producători de top din domeniile auto și de echipamente pentru a le furniza clienților din cadrul Grupului soluții optime de finanțare și pentru a oferi o calitate superioară în ceea ce privește produsul de leasing. Aceste colaborări au avut un impact pozitiv asupra afacerii noastre, generând rezultate bune în 2024, cu predilecție la echipamentele de construcții.
Cum au evoluat condițiile financiare în cazul contractelor de leasing (variație dobânzi, avans) și ce așteptări aveți pentru perioada următoare?
Pe parcursului lui 2024 ne-am adaptat ofertele și am rămas flexibili față de clienți, în stabilirea unor condiții optime de preț. Am venit cu oferte și campanii avantajoase, cu dobânzi reduse, în special pe zona de dobandă fixă, pe fondul scăderii Euribor.
În ceea ce privește prețul finanțării, potrivit analiștilor economici din cadrul Grupului, este posibil ca presiunile inflaționiste să rămână la un nivel ridicat în viitorul apropiat, fenomen care se va corobora cu evoluțiile la nivel fiscal și macroeconomic general, ceea ce va influența și posibilitatea de reducere a dobânzilor în special în zona finanțărilor în lei.
Încurajăm și achiziția de vehicule sustenabile, prin produse cu structuri dedicate, cu avansuri minime, pornind de la 5% și 10%, care pot include și ecotichetul Rabla Plus, perioade de finanțare de până la șase ani și reducere a prețului de finanțare față de standard.
Există, în prezent, o sumă de inițiative legislative și directive europene menite să abordeze preocupările legate de mediu, care promovează sustenabilitatea și încurajează practici responsabile în cadrul lanțului valoric creat de operatorii de transport, companiile de logistică și distribuție și beneficiarii finali.
Cu siguranță că adoptarea cât mai rapidă a unei schemei de ajutor de stat privind sprijinirea investițiilor destinate achiziției de vehicule cu emisii zero pentru transportul rutier va impulsiona considerabil eforturile companiilor în direcția sustenabilității. Companiile din aceste domenii se orientează puternic către digitalizare, atât pentru o transpunere transparentă a prevederilor legale, cât și pentru eficientizare, îmbunătățirea activității și oferirea rapidă a unor soluții pentru clienți. Și aici este în continuare nevoie de implicarea tuturor actorilor: finanțatori, producători, furnizori și autorități.
Cum a evoluat cererea de finanțare pentru vehicule second‑hand, în condițiile în care prețul de achiziție a crescut în ultimul an?
Numeroase companii, în special transportatorii interni, cu flote mai mici, și-au menținut apetitul pentru această categorie de vehicule și le evaluează în continuare ca fiind o opțiune viabilă pentru afacerile lor. Alegerea de a lucra cu vehicule second-hand este o decizie de oportunitate și are în vedere disponibilitățile de investiții, necesitățile și perspectivele companiei. Această opțiune aparține, în general, transportatorilor interni. Pentru operatorii internaționali, majorarea tarifelor se resimte mai puternic și camioanele noi se dovedesc a fi mai funcționale pe termen lung.
Am răspuns solicitărilor pentru vehicule second-hand fără a aduce modificări în privința condițiilor de finanțare la nivel de dobandă sau avans.
Cum a evoluat produsul de leasing operațional pentru vehicule comerciale în România?
Diversificarea pe care am adus-o la nivelul produselor noastre în 2024 ne-a ajutat să acomodăm cele mai diverse structuri de finanțare și ne-a adus oportunitatea de a oferta clienții în configurații de leasing operațional, financiar sau credit, uneori integrate în cadrul aceleiași tranzacții.
Produsul de leasing operațional pentru vehicule comerciale este oferit în cadrul parteneriatului Daimler Truck Financial Services powerd by Raiffeisen Rent. Produsul are 0% avans, structuri flexible de finanțare și se adresează cu predilecție finanțărilor pentru reînnoirea sau extinderea parcului auto. Dimensionarea flotei este discutată împreună cu consultanții noștri și alături de partenerii de la Daimler Truck, conform nevoilor specifice fiecărei afaceri.
Daimler Truck Financial Services powered by Raiffeisen Rent este operațional în România de la finalul lui 2023, dupa ce Daimler Truck & Bus Romania, parte a grupului Daimler Truck AG, a încheiat un parteneriat strategic cu Raiffeisen Rent.
Cum a evoluat segmentul de microbuze, autobuze și autocare în 2024? În ce măsură liberalizarea pieței de transport interjudețean de la 1 iulie 2025 va impulsiona achizițiile de vehicule noi?
Volumele finantațe pe segmentul vehiculelor de transport călători au avut o evoluție pozitivă față de anii precedenți, însă avem în continuare spațiu de dezvoltare și suntem pregătiți să ne adresăm acestui segment în 2025. Liberalizarea pieței de transport interjudețean de la 1 iulie va impulsiona, cu siguranță, achiziția de vehicule noi, având în vedere că autovehiculele nominalizate de operatorii de transport pentru efectuarea curselor respective trebuie să îndeplinească anumite condiții. De asemenea, un număr mai mare de transportatori va încuraja competitivitatea, iar diferența o vor face serviciile de calitate oferite clienților.
Cum apreciați că va evolua piața de leasing în 2025? Pregătiți anumite campanii/produse noi?
Opinia analiștilor economici din cadrul Grupului nostru este că 2025 va fi marcat de provocări, dar și de oportunități semnificative de dezvoltare și inovare. Chiar și în contextul incertitudinii de la nivel global și european, suntem încrezători că piața de leasing va reuși să se adapteze și să progreseze. Există în continuare spațiu de creștere, prin implementarea unor strategii inovatoare și prin valorificarea oportunităților din sfera digitalizării, continuarea dezvoltării de produse specifice pentru susținerea companiilor IMM, din sfera electrificării transportului, la nivelul proiectelor de infrastructură, transport, producție și logistică.
La Raiffeisen Leasing, avem capacitatea de a răspunde cu succes pieței și vom continua să o facem și în 2025, pentru a fi cât mai aproape de clienți și a rămâne competitivi în strategia noastră de creștere organică. În acest sens, vom continua să prioritizăm proiectele de digitalizare, eficientizare și diversificare a produselor.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit