Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Conform unui nou raport publicat de IRU privind deficitul de șoferi din 2023 se constată că peste trei milioane de posturi de șoferi de camion, reprezentând 7% din totalul locurilor de muncă, sunt în prezent neocupate în cele 36 de țări analizate.

Având în vedere creșterea decalajului uriaș dintre șoferii tineri și cei mai în vârstă, situația se va înrăutăți mult în următorii cinci ani dacă nu se iau măsuri semnificative.

IRU a analizat peste 4.700 de companii de transport rutier din America, Asia și Europa, reprezentând 72% din PIB-ul global, relevând faptul că deficitul de șoferi de camion a crescut la nivel global în 2023.

Cele două excepții au fost Europa și Statele Unite, unde penuria s-a atenuat ușor în 2023, din cauza unor cereri mai slabe de transport, ca urmare a inflației și a unei politici monetare mai stricte care limitează consumul și investițiile.

Dacă nu se iau măsuri pentru atragerea și păstrarea șoferilor, peste 7 milioane de posturi de șoferi de camion ar putea rămâne neocupate până în 2028 în țările analizate, dintre care 4,9 milioane în China (20% din totalul posturilor), 745.000 în Europa (17% din totalul posturilor) și 200.000 în Turcia (28% din totalul posturilor).

„Problemele structurale care stau la baza lipsei de șoferi de camion continuă să aibă un impact asupra serviciilor de transport. Având în vedere că rata noilor veniți este semnificativ mai mică decât cea a șoferilor care se pensionează în fiecare an, este nevoie de măsuri urgente acum. Ne lipsesc peste 3 milioane de șoferi de camion în țările pe care le-am examinat. Având în vedere datele demografice ale profesiei, prognozăm că acest număr s-ar putea dubla în cinci ani. Consecințele unei astfel de penurii afectează deja comunitățile, lanțurile de aprovizionare și economiile care depind de industria noastră. Nu putem permite ca deficitul de șoferi să se înrăutățească și mai mult. Operatorii își fac partea lor, însă guvernul și autoritățile trebuie să își intensifice eforturile pentru a îmbunătăți condițiile de muncă și accesul la această profesie.”,

a declarat Umberto de Pretto, Secretarul General al IRU.

Cel puțin 50% dintre operatorii de transport rutier au probleme serioase în ceea ce privește angajarea de șoferi calificați, în majoritatea țărilor studiate. De asemenea, mulți dintre ei nu reușesc să își extindă activitatea și pierd clienții și veniturile existente.

Profesia de șofer de camion are o populație îmbătrânită, respectiv mai puțin de 12% dintre șoferii de camion au sub 25 de ani, scăzând 5% în Europa.

Singurele țări studiate care au o pondere mai mare a șoferilor sub 25 de ani sunt China (17%) și Uzbekistan (25%).

Totodată, ponderea femeilor șoferi de camion continuă să rămână scăzută, de numai 6%, sub nivelul general al industriei transporturilor. Printre țările analizate China (6%) și Statele Unite (8%) au cea mai mare pondere a femeilor șoferi de camion.

Decalajul „de la școală la volan” reprezintă o provocare cheie cu care se confruntă industria. Vârsta minimă de conducere pentru transportul internațional de mărfuri este încă între 21 și 26 de ani în unele țări.

De asemenea, costurile ridicate de formare profesională, de obținere a permisului de conducere și de asigurare fac ca devenirea unui șofer de camion să fie costisitoare. De exemplu, în Franța, costul mediu de obținere a unui permis de șofer de camion și a unui certificat de competență profesională este de 5.250 de euro, de peste trei ori mai mare decât salariul minim lunar.

Guvernele trebuie să faciliteze accesul la această profesie prin reducerea vârstei minime de conducere și subvenționarea costurilor de calificare.

Îmbătrânirea populației – în special în Europa și în Statele Unite, unde mai puțin de 13% dintre angajați au sub 25 de ani – explică parțial deficitul de șoferi, sugerând că rezerva disponibilă de lucrători naționali ar putea să nu fie suficientă pentru a acoperi deficitul.

Ar trebui facilitat accesul la profesie al conducătorilor auto calificați din țări terțe, permițând țărilor cu un excedent de conducători auto profesioniști să contribuie la acoperirea lipsurilor acolo unde este necesar.

Sursa: IRU

Mitsubishi Fuso Truck și Bus Corporation a prezentat un nou model de camion Super Great la Japan Mobility Show, eveniment care se desfășoară în perioada 28 octombrie – 5 noiembrie la centrul expozițional Tokyo Big Sight. Vânzările noului Super Great pe piața japoneză sunt programate să înceapă în cursul acestui an.

Noul Super Great, acum complet remodelat la 6 ani de la ultima sa reproiectare majoră din 2017, se concentrează pe oferirea de economie, siguranță și confort. Cel mai recent model este echipat cu un motor de înaltă performanță 6R30 de 12,8L, ce oferă atât putere, cât și eficiență. În plus, cabina a fost reproiectată pentru a îmbunătăți aerodinamica, iar anvelopele cu rezistență redusă la rulare au fost adoptate pentru a respecta standardele de eficiență a combustibilului FY2025 din Japonia (cunoscute sub numele de JH25).

De asemenea, camionul are un design modernizat al cabinei, axat pe motivul FUSO Black Belt. FUSO Black Belt a fost integrat în alte produse din gamă, precum Canter pentru sarcini ușoare și autobuzul de mare tonaj Aero Queen, oferind produselor FUSO o identitate imediat recognoscibilă și consolidând vizibilitatea generală a mărcii în industria vehiculelor comerciale. Pe modelul Super Great, motivul Black Belt comunică puterea și sofisticarea demne de un camion de mare tonaj emblematic.

Noul Super Great vine cu cele mai recente tehnologii avansate de siguranță. Autocamionul este echipat cu Active Brake Assist 6 (ABA®6), sistemul actualizat de atenuare a coliziunii frontale. Active Side Guard Assist® 2.0 face parte din oferta standard a produsului, detectând pericolele de pe ambele părți ale vehiculului pentru viraje și schimbări de bandă.

Ca parte integrantă a grupului Daimler Truck, MFTBC sprijină urmărirea de către organizație a viziunii zero. Această aspirație vizează reducerea în cele din urmă a accidentelor rutiere în care sunt implicate vehiculele Daimler Truck prin dezvoltarea de tehnologii de siguranță și de asistență pentru șoferi, precum și a sistemelor de conducere automată.

MFTBC a fost primul* producător de vehicule comerciale care a adus pe piața japoneză caracteristici de asistență la condus automatizat de nivel 2 cu Super Great 2019, datorită tehnologiei dezvoltate în cadrul rețelei Daimler Truck, și își menține angajamentul de a livra în continuare camioane de top pe piață, care să permită un transport pe distanțe lungi mai sigure și mai eficiente.

* Pe baza cercetărilor efectuate de Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation, începând cu luna octombrie 2019, printre camioanele disponibile în Japonia.

De asemenea, au fost făcute optimizări pentru a se adapta mai bine la schimbarea mai devreme a treptelor de viteză la viteze mai mici. Pentru șoferii care preferă AMT Shift Pilot®, sincronizarea schimbării treptelor de viteză a fost ajustată pentru a se potrivi cu creșterea cuplului la viteze mici.

Cuplul ridicat al motorului de capacitate mare asigură o tracțiune amplă pe pante lungi și un răspuns excelent în timpul accelerării, ceea ce duce la un confort de conducere îmbunătățit. Motorul 6R30 se mândrește cu o rată mai mare de purificare a NOx-ului cu ajutorul sistemului BlueTec® în sistemul de posttratare a gazelor de eșapament.

Noul acoperiș foarte înalt oferă un spațiu interior semnificativ extins pentru o experiență de condus îmbunătățită. Spațiul mai încăpător al cabinei conține mai multe spații de depozitare pentru șoferii ocupați care au nevoie de acces facil la documente și scule. Configurația acoperișului super înalt reduce rezistența aerodinamică în timpul condusului, contribuind la o mai bună economie de combustibil. Schemele de culori disponibile pentru mobilierul interior au fost actualizate, fiind oferite modele negre și roșii, în funcție de clasa vehiculului. Motivul centurii negre FUSO a fost adoptat pentru consola de deasupra capului din interior.

Noul Super Great este echipat recent cu Active Brake Assist 6 (ABA®6), un sistem de atenuare a coliziunilor cu o rază de detecție și mai mare și o precizie îmbunătățită, care oferă un suport de siguranță mai avansat. Sistemul utilizează o cameră de recunoaștere frontală și un radar cu unde milimetrice pentru a detecta eventualele coliziuni cu vehicule sau pietoni din față, emite avertismente și activează frânele pentru a reduce riscurile de pe șosea.

*ABA ® este o marcă înregistrată a Mitsubishi Fuso Truck și Bus Corporation. 

Noul Super Great vine cu Active Side Guard Assist 2.0, un sistem radar îmbunătățit care poate detecta acum pericolele de pe ambele părți ale vehiculului în timpul virajelor și al schimbărilor de bandă. Dacă radarul detectează un obiect mobil periculos în calea vehiculului la viteze de 20 km/h sau mai mici, Active Side Guard Assist 2.0 va activa o frână de atenuare a pagubelor pentru a opri de urgență vehiculul.

* Active Sideguard Assist® este o marcă înregistrată a MFTBC. 

Sistemul Front Blind Spot Information System, un sistem de avertizare în caz de coliziune la viteză redusă proaspăt instalat pe noul model, detectează pietonii și bicicletele care se apropie de partea din față a vehiculului. În special, în cazul vehiculelor mai mari, această zonă poate fi un unghi mort dificil pentru șoferi.

Un sistem performant de cameră de vedere din spate este acum standard pentru a oferi liniște la manevrarea camionului cu spatele. Camera afișează pe monitor zona din spatele vehiculului.