Indexul Upply al tarifelor de transport maritim Asia-Europa (Baza 100: ianuarie 2017)
Companiile de transport maritim operează în prezent sub nivelurile de rentabilitate pe ruta Asia-Europa, așa cum reiese dintr-un studiu realizat de Upply (Sharp fall in ocean freight rates on Asia-Europe routes), iar ultimul trimestru din 2024 se arată dificil pentru ele din punct de vedere al profitabilității. Tarifele spot FAK (freight all kinds) pentru mărfurile încărcate pe rutele Asia-Europa de Nord care ocolesc Capul Bunei Speranțe – cel mai utilizat itinerariu în prezent – sunt sub pragul de 3.000 de dolari/container de 40′. Iar indicele Upply al tarifelor de transport de marfă pentru rutele Asia-Europa, care îmbină tarifele spot și contractuale, arată și el o scădere semnificativă începând din august.
Piața Asia-Europa, foarte importantă pentru companiile de transport maritim, începe să aibă probleme în cel mai rău moment posibil, când sunt în plină desfășurare negocierile pentru noile contracte anuale. În plus, analiștii Upply se așteptau ca profitabilitatea companiilor de transport maritim să fie sub presiune, dar anul viitor, nu încă din 2024.
Motivul principal al acestei scăderi bruște de tarife este cererea europeană slabă pentru toate companiile de transport maritim chestionate, dar la ea se adaugă capacitatea nouă de transport care continuă să intre pe piață, inclusiv nave gigant, și faptul că expeditorii nu mai cred că poate crește calitatea serviciilor, deci vor să cumpere spațiu pe nave la cel mai mic preț posibil, chiar dacă știu că transportatorii operează uneori în pierdere. În plus, ruta prin Capul Bunei Speranțe face acum parte din funcționarea normală a pieței de transport maritim de containere Asia-Europa, iar perturbarea care afectează Canalul Suez nu figurează în negocierile dintre companiile de transport maritim și expeditori, deoarece nu mai generează nicio surpriză pe piață.
În condițiile actuale, analiștii Upply sunt de părere că, dacă nu apare un eveniment major imprevizibil, cum ar fi o pandemie, un război sau o catastrofă climatică, nimic nu va opri prăbușirea tarifelor de transport pe rutele Asia-Europa. Reluarea utilizării Canalului Suez le-ar putea îmbunătăți puțin, dar riscurile sunt prea mari și nu este sigur că expeditorii ar fi de acord cu asta, iar companiile maritime ar fi răspunzătoare dacă ar expune mărfurile aflate în grija lor la riscuri cunoscute, având în vedere faptul că Marea Roșie este considerată încă oficial de instituțiile internaționale ca zonă de război. În ceea ce privește scoaterea din funcțiune a jumătate dintre cele mai mari nave de containere, de peste 20.000 TEU, pentru a restabili echilibrul dintre cerere și ofertă, companiile de transport maritim nu au voie să facă asta concertat, iar probabilitatea de a o face simultan fără concertare este scăzută.
Upply consideră, totuși, că transportatorii maritimi vor avea profit în 2024 din două motive majore. Primul este acela că alte rute est-vest și piețele nord-sud, deși sunt sub presiune, continuă să fie rentabile, pe rutele transpacifice în special companiile de transport maritim obținând în prezent un profit de aproximativ 2.000 de dolari/container. Iar al doilea motiv este acela că rezultatele obținute de companiile de transport maritim în primele trei trimestre ar trebui să fie suficiente pentru a le permite să își crească venitul net cu aproximativ 10%, chiar și ținând cont de declinul pe care îl înregistrează în trimestrul al patrulea.
Capacitatea medie globală de transport maritim a crescut cu 1,5% în al doilea trimestru din 2024, comparativ cu perioada similară din 2023, dar a scăzut cu 0,7% față de trimestrul anterior, arată un studiu al Transport Intelligence (Ti). Iar din martie până în aprilie a crescut cu 1,6%.
Reamintim că în iunie 2022 s-a atins capacitatea maximă și că de atunci scăderea a fost de 10,2%, iar în perioada imediat următoare, dacă va exista supracapacitate – în funcție de revenirea sau nu la normal în Canalul Suez – ea va exercita o presiune în sensul scăderii tarifelor.
Studiul mai arată că transportul maritim este caracterizat de o creștere accentuată a cererii de capacitate, ca urmare a necesității de a reconfigura rutele, și de o creștere semnificativă a ofertei de nave noi. Nevoia de a reconfigura rutele a fost una dintre cele mai imprevizibile și mai importante forțe care au modelat piața și, în timp ce restricțiile privind Canalul Panama sunt cunoscute și înțelese de ceva timp, problemele din Marea Roșie și Canalul Suez au fost mai puțin anticipate. Iar răspândirea amenințărilor în Oceanul Indian și, posibil, în Marea Mediterană continuă să schimbe volumul cererii de transport maritim.
Rutele din jurul Capului Bunei Speranțe au crescut probabil cererea de transport maritim de containere cu 10-15%, dar, deoarece liniile de containere rutează navele mai spre est, în Oceanul Indian, traseele devin din ce în ce mai lungi. În plus, nu este clar cât timp petrec navele în anumite porturi cheie care au apărut ca porturi hub cheie, cum ar fi Columbo sau cele din vestul Mediteranei. Pe de altă parte, fluxul de nave noi de la șantierele navale chineze și sud-coreene continuă să crească, drept pentru care noua rută mai lungă nu a provocat mari probleme pe piață. Întrebarea care se pune este ce se va întâmpla când/dacă navele se vor întoarce în Canalul Suez și se pare că atunci am putea asista la o supraofertă de capacitate de transport maritim de containere.
Analiza Ti amintește și că prețurile combustibililor folosiți în transportul maritim au avut în al doilea trimestru din 2024 o tendință similară în toate regiunile, media crescând cu 6,0% față de trimestrul anterior și cu 13,6% față de al doilea trimestru din 2023. În ceea ce privește estimările companiilor ale căror opinii au stat la baza acestei analize, cele mai multe sunt de părere că tarifele de transport maritim din Asia către Europa de Nord-Vest vor crește – unele sunt de părere că vor crește semnificativ, altele, că vor crește moderat – în timp ce trimestrul trecut cele mai multe fuseseră de părere că tarifele vor crește mult, din cauza crizei din Marea Roșie. Deci companiile se așteaptă ca tarifele să nu crească trimestrul acesta la fel de mult cum au crescut trimestrul trecut. În ceea ce privește ruta Asia-America de Nord de pe Coasta de Vest și ruta Europa-Coasta de Est a SUA, cele mai multe companii respondente sunt de părere că tarifele vor crește ușor.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit