In aceste zile, in portul sloven Koper au fost demarate principalele lucrari de constructie pentru extinderea partii de sud a Digului I. Prima faza a proiectului consta in extinderea cheiului cu 98,5 m lungime si 34,4 m latime. Este de asteptat ca lucrarile sa fie finalizate in martie 2021, aducand astfel lungimea totala a cheiului la 695 m.
In a doua faza, vor fi construite zone suplimentare de stivuire pentru containere (24.830 m2), lucrari ce ar trebui finalizate in 2022. Odata cu extinderea Digului I, capacitatea anuala a terminalului de containere va creste la 1,3 milioane TEU, dar impreuna cu optimizarea diferitelor procese, capacitatea va ajunge la 1,5 milioane TEU / an. Utilizarea medie a spatiului variaza in 2020 intre 60 si 70%, ceea ce permite operatiuni linistite pe toate nivelurile, dar noile zone de stivuire vor oferi spatiu suplimentar pentru manipulare in cazul perioadelor ocazionale de varf, cand utilizarea zilnica a santierului poate depasi 90% din capacitate.
Valoarea investitiei se ridica la 45,6 milioane de euro, fiind partial co-finantata din proiectul NAPA4CORE al programului Connecting Europe Facility (CEF).
Presedintele grupului Transavia, Ioan Popa, este de parere ca economia ar trebui repornita cat mai repede, cu orice pret. Altfel, ceea ce se va intampla cu businessurile sau cu economia, va fi mult mai greu de gestionat decat orice virus. „Din 15 mai ar trebui sa functionam cu totii intr-o oarecare normalitate“, a spus acesta in cadrul videoconferintei pentru antreprenori „Cum trecem impreuna criza?“, organizata de Ziarul Financiar, mentionand ca Transavia lucreaza la capacitate in acest moment, cu toti cei 2.200 de angajati. „Nu s-a schimbat absolut nimic de cand a inceput criza. A produce mancare este un act responsabil.“
In plus, faptul ca exista un lant integrat de productie, ajuta compania atat in eficientizare, cat si pentru un control strict. „In fiecare toamna ne asiguram toata baza materiala pentru un an de productie, chiar daca imobilizam astfel foarte multi bani. Insa o firma sanatoasa, care nu se bazeaza pe credite bancare sau pe banii furnizorilor, altfel se adapteaza unei situatii de criza.“
Scandia Food lucreaza, de asemenea, in proportie de 95-98% la parametri de normalitate, zilnic, in doua schimburi, fara sincope pe lantul logistic. Managerul Andrei Ursulescu este insa de parere ca vanzarile substantiale inregistrate la alimentele de baza la inceput de criza au inregistrat o crestere artificiala, ca urmare a unui impuls de moment al consumatorului.
„Va urma o corectie. Vanzarile vor scadea in perioada urmatoare, pentru ca numarul de someri va creste si implicit puterea de cumparare va scadea. Cel mai probabil, avansul pe care l-am inregistrat acum se va disipa in cursul anului.“