Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Presedintele grupului Transavia, Ioan Popa, este de parere ca economia ar trebui repornita cat mai repede, cu orice pret. Altfel, ceea ce se va intampla cu businessurile sau cu economia, va fi mult mai greu de gestionat decat orice virus. „Din 15 mai ar trebui sa functionam cu totii intr-o oarecare normalitate“, a spus acesta in cadrul videoconferintei pentru antreprenori „Cum trecem impreuna criza?“, organizata de Ziarul Financiar, mentionand ca Transavia lucreaza la capacitate in acest moment, cu toti cei 2.200 de angajati. „Nu s-a schimbat absolut nimic de cand a inceput criza. A produce mancare este un act responsabil.“
In plus, faptul ca exista un lant integrat de productie, ajuta compania atat in eficientizare, cat si pentru un control strict. „In fiecare toamna ne asiguram toata baza materiala pentru un an de productie, chiar daca imobilizam astfel foarte multi bani. Insa o firma sanatoasa, care nu se bazeaza pe credite bancare sau pe banii furnizorilor, altfel se adapteaza unei situatii de criza.“
 
Scandia Food lucreaza, de asemenea, in proportie de 95-98% la parametri de normalitate, zilnic, in doua schimburi, fara sincope pe lantul logistic. Managerul Andrei Ursulescu este insa de parere ca vanzarile substantiale inregistrate la alimentele de baza la inceput de criza au inregistrat o crestere artificiala, ca urmare a unui impuls de moment al consumatorului. „Va urma o corectie. Vanzarile vor scadea in perioada urmatoare, pentru ca numarul de someri va creste si implicit puterea de cumparare va scadea. Cel mai probabil, avansul pe care l-am inregistrat acum se va disipa in cursul anului.“

Scaderea accentuata a disponibilitatii capacitatii de transport rutier in Europa, in decembrie 2019, a fost urmata de o revenire pe piata spot la inceputul anului (+ 19,6%) care a condus la scaderea preturilor de transport cu 4,4%, potrivit celui mai recent Monitor al Pietei de Transport (TMM), realizat de Tim Consult pe baza datelor inregistrate pe platforma Transporeon.

Comparativ cu ianuarie 2019, capacitatea s-a mentinut aproape la acelasi nivel (+ 0,5%), in paralel cu o scadere de 2% a pretului de transport. In prima luna a anului, pretul motorinei a crescut cu 1,8% fata de luna anterioara si cu 5,5% fata de ianuarie 2019.
Atat capacitatea de transport disponibila, cat si preturile de transport, continua sa se dezvolte ciclic. Astfel, incepand din septembrie 2019, capacitatea se apropie de valorile din lunile corespunzatoare ale anului precedent. „Acum asistam la o inversare a tendintei. Din februarie pana in august 2019, a existat intotdeauna semnificativ mai multa capacitate de transport pe piata decat cu un an inainte. Cu toate acestea, acest plus al capacitatii de transport a scazut constant din septembrie 2019, pana cand s-a topit aproape complet in ianuarie“, spune Oliver Kahrs, director general al Tim Consult.
Urmand tendintei din industria otelului si de prelucrare a metalelor, precum si din sectorul auto, schimbarea privind capacitatea a afectat din decembrie si industria chimica si implicit alte sectoare cruciale ale dezvoltarii economice. "Din cauza cresterii economice slabe la nivel european, s-au dezvoltat suficiente capacitati de transport pe piata, iar furnizorii de servicii de transport nu si-au putut majora in continuare oferta", explica Kahrs.
Aceasta interpretare a evaluarilor actuale ale TMM este sustinuta de statisticile ACEA privind inmatricularile vehiculelor comerciale grele, de peste 16 t, in Europa. De exemplu, in decembrie au fost inmatriculate cu 13,6% mai putine vehicule comerciale grele decat in aceeasi luna din 2018, in timp ce cifrele pentru vehicule comerciale usoare, de pana la 3,5 t, au evoluat diferit. Pe acest segment, la sfarsitul anului trecut au fost inmatriculate cu 8,2% mai multe vehicule decat in decembrie 2018. „Acest lucru s-ar putea datora cresterii continue a comertului online“, a mai spus Kahrs.