UPDATE 26.07.2021: problema șoferilor este pusă pe ordinea de zi pentru a fi discutată în ședința Coaliției de guvernare.
Comisia Europeană cunoaște problema impunerii carantinei asupra șoferilor angajați la companiile românești și spune că orice măsură care nu este în linie cu principiile funcționării Culoarelor Verzi – implementate anul trecut de către statele membre și Comisie– va afecta buna funcționare a pieței unice.
Comisia înțelege presiunea pe care o au statele membre în fața diferitelor mutații ale virusului COVID-19, însă recomandările Consiliului ar trebui să servească drept norme pentru restricțiile impuse liberei circulații, se arată într-un răspuns al Comisiei Europene (CE) primit pe adresa redacției. Aceste orientări, mai arată sursa citată, prevăd facilitarea transportului de marfă, considerat a fi un serviciu esențial.
Reprezentanții Comisiei au mai punctat că direcțiile de specialitate se află în contact cu punctele vamale și autoritățile de control pentru a înțelege mai bine care sunt și cum se desfășoară măsurile semnalate de presă. „În același timp, punctul de vedere al Comisiei asupra măsurilor care nu sunt în linie cu sistemul Culoarelor Verzi, este că acestea riscă buna funcționare a pieței unice. În linie cu prevederile Culoarelor Verzi, testarea și carantinarea șoferilor profesioniști ar trebui evitate pentru a asigura funcționarea neîntreruptă a lanțurilor de aprovizionare“, se arată în răspunsul Comisiei.
Asociațiile profesionale ale transportatorilor atrag atenția că autoritățile comit abuzuri împotriva șoferilor de camion, pe care îi trimit în carantină chiar dacă sosesc în România din țări din zona verde.
UNTRR solicită exceptarea tuturor șoferilor profesioniști de la măsurile de carantină, de la prezentarea unui test RT-PCR sau a unei dovezi de confirmare a vindecării de infecția cu Sars-Cov-2 pentru evitarea blocajelor la frontiere și respectarea culoarelor verzi din UE, se arată într-un comunicat remis Tranzit. Astfel, Uniunea a trimis o scrisoare deschisă către premierul României, Florin Cîțu, dar și către celelalte instituții și oficiali implicați în luarea deciziile privind măsurile de carantinare.
Redăm din comunicatul oficial:
„UNTRR înțelege necesitatea impulsionării campaniei de vaccinare, însă șoferii profesioniști sunt lucrători esențiali și s-au aflat în linia întâi încă de la începutul pandemiei, livrând bunurile necesare pentru consumul și sănătatea populației. România are un deficit de șoferi profesioniști, iar orice decizie de carantinare a acestora poate duce la blocaje grave în lanțurile de aprovizionare, dar și la o scădere a afacerilor firmelor de transport rutier (industria de transport rutier generează 5% din PIB și are o contribuție de 5,68 miliarde euro la exportul de servicii în 2020 și de 6,26 miliarde euro în 2019).
Totodată, prevederile Hotărârii nr. 43 din 01.07.2021 sunt discriminatorii pentru conducătorii auto care sosesc în România din țări terțe care se află în zona verde conform listei cu clasificarea țărilor/teritoriilor în funcție de rata de incidență cumulată și cărora li se solicită la intrarea pe teritoriul național a dovezii vaccinării, testului negativ PCR sau vindecării după infecția cu Sars-Cov-2.
De exemplu, Slovenia, după ce inițial a introdus măsura carantinei pentru toate persoanele care sosesc în acest stat începând cu 15 iulie 2021, a revenit și a introdus excepții de la măsura carantinei și prezentării testului negativ PCR pentru toate persoanele angajate în domeniul transporturilor internaționale pentru o perioadă de tranziție din 14 iulie până pe 15 august 2021. Scopul extinderii excepțiilor este de a permite conducătorilor auto să se pregătească pentru noua reglementare privind condițiile de intrare în Slovenia.
Totodată, atragem atenția că, potrivit HOTĂRÂRII nr. 43 din 01.07.2021, ”lucrătorii transfrontalieri care intră în România din Ungaria, Bulgaria, Serbia, Ucraina sau Republica Moldova, precum și cetățenii români angajați ai operatorilor economici din țările menționate, care la intrarea în țară fac dovada raporturilor contractuale cu operatorii economici respectivi”, sunt exceptați de la măsura carantinei, iar în acest caz, lucrătorii din transportul rutier sunt discriminați în raport cu aceștia.
De menționat că încă de anul trecut, Comisia Europeană a implementat culoarele verzi și a îndemnat statele membre să renunțe la restricțiile de călătorie și carantina obligatorie a lucrătorilor din sectorul transporturilor care nu prezintă simptome. Astfel, lucrătorii din transporturile rutiere nu ar trebui să fie împiedicați să treacă o frontieră internă pentru a-și îndeplini funcțiile în domeniul transporturilor.
În acest sens, UNTRR solicită modificarea HOTĂRÂRII nr. 43 din 01.07.2021, prin reintroducerea excepțiilor de la măsura carantinei sau prezentării rezultatului negativ al unui test RT-PCR pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 sau prezentării dovezii confirmării vindecării după infecția cu Sars-Cov-2 pentru:
– conducătorii autovehiculelor de transport marfă cu capacitatea maximă autorizată mai mare de 2,4 tone precum și conducătorii autovehiculelor pentru transport persoane care au mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului
– conducătorii auto, care se deplasează în interesul desfășurării profesiei din statul de rezidență al acestora într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau dintr-un alt stat al Uniunii Europene în statul de rezidență, indiferent dacă deplasarea se face prin mijloace individuale sau în cont propriu“.
UNTRR solicită astfel „adoptarea acestor modificări de urgență pentru a se debloca situația în care conducătorii auto profesioniști sunt puși în carantină chiar dacă sosesc în România din țări din zona verde“.
02.10.2020
Ultimul număr: Mai 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit