Diagnosticul pus intr-un numar trecut al revistei Logistica referitor la transportul intermodal – ca este mai lent, mai scump si mai putin predictibil – a fost primit cu amaraciune, in cadrul conferintei Arilog, de companiile care incearca sa dezvolte acest segment in Romania. Din pacate, situatia actuala a intermodalului trebuie luata ca atare si, chiar daca lucrurile avanseaza, progresul este destul de lent. Sperante totusi exista, -acestea bazandu-se in special pe dezvoltarea portului Constanta, pentru care nu se stie cand vor fi alocate fondurile necesare.
Transportul intermodal nu este neaparat o varianta mai scumpa, dar este poate mai putin viabila in prezent pe piata noastra, este de acord Florin Ioan, Ocean Freight Manager DHL Logistics Romania. Pe calea ferata, din cauza infrastructurii, optiunile sunt destul de limitate, dar, cu toate acestea, sunt operatori care ofera servicii de intermodal, in special pentru transporturile care implica volume mari.
„Serviciul «sea and air» (maritim si aerian) este mai lent decat transportul aerian si mai scump decat cel mari-tim. Vorbim insa de un serviciu de nisa, cu timp de tranzit de aproximativ 18 zile, timp in care se realizeaza o economie de 15% com- parativ cu transportul aerian“, a explicat Liviu Sandu, branch manager&national manager air cargo-partner Expeditii.
Transportul intermodal este folosit, de regula, pentru aducerea de containere si cutii mobile din locuri indepartate din lume, prin diverse porturi care au intrare directa pe teritoriul Romaniei, respectiv in portul Constanta. Sunt si situatii cand firme de productie din tara noastra sau chiar si companii de distributie folo-sesc porturi din Slovenia sau din nordul Europei. Intr-adevar, pe distante scurte, livrarea unei unitati de transport intermodal de tipul containerului este mai avantajoasa prin folosirea unui mijloc rutier, insa pe distante mai mari este mai avantajoasa calea ferata sau chiar barja. De altfel, sunt opinii potrivit carora pentru transporturi de mai putin de 500 km nici nu se pune problema unei forme de intermodal, doar si din conside-rentul ca timpul pe care marfa il petrece la cele doua capete ale rutei plus tranzitul efectiv sunt foarte mari.
Volumele dicteaza rentabilitatea
Sustinatorii transportului intermodal au argumentat ca in Romania la ora actuala exista servicii competitive ca pret intre Constanta si Bucuresti sau Ploiesti, astfel incat costul total este mai avantajos decat in cazul transportului cu camionul. In fiecare saptamana sunt cate trei plecari de trenuri spre Bucuresti si Ploiesti. Numai ca pentru a opta pentru feroviar beneficiarul trebuie sa aiba fie marfuri care nu se preteaza la rutier, fie volume suficient de mari care sa asigure un pret convenabil. In acelasi timp, trebuie recunoscut faptul ca piata de la noi este puternic orientata catre rutier, astfel ca urmatorii cinci ani vor fi de pionierat, de tranzitie inspre cale ferata si containere. Iar aici, pentru beneficiar, intervine …
Pana acum cativa ani, clientii nu erau interesati foarte mult de costurile de transport si se concentrau mai ales pe livrarea rapida, ca urmare comenzile pentru trafic aerian erau foarte numeroase. Criza insa i-a invatat pe toti ca printr-o planificare riguroasa a stocurilor si a aprovizionarii si cu ajutorul solutiilor IT pot face estimari si pot apela mai mult la transportul rutier si maritim, mai ieftin. Astfel ca, in prezent, transportul aerian a ramas un serviciu premium si rapid destinat clientilor care au nevoie foarte urgent de anumite produse sau este o optiune pentru produsele extrem de valoroase. De aceea, cargo-partner Expeditii SRL si-a dezvoltat portofoliul de servicii, s-a implicat in proiecte speciale, a pus accent pe solutie si pe flexibilitate, personalizand serviciul de transport aerian oferit clientilor, iar prin asta a reusit sa atraga mai multe volume si profit.
Dupa ce, in Romania, in 2009, piata transporturilor de marfa pe cale aeriana a scazut semnificativ, in 2010 situatia s-a redresat si, ca urmare a cresterii exporturilor, cargo-partner Expeditii a incheiat 2011 cu o crestere de 10%.
„Nu ne-am speriat de efectele crizei incepute in septembrie 2008, deoarece, unde altii au vazut probleme, noi am vazut solutii, posibilitatea de a construi noi aliante si noi parteneriate cu clientii care ne erau noi pana la acel moment“, a afirmat Liviu Sandu, branch manager Bucuresti&National product manager Air Cargo, cargo-partner Expeditii SRL.
Printre principalele marfuri exportate din Romania pe cale aeriana se numara piesele auto pentru industria automotive, fiind important ca ele sa ajunga foarte repede la fabricile auto pentru a nu opri linia de productie, urmate de produsele din industria farmaceutica.
Asia ramane principala piata pentru importuri, iar pentru export – SUA, Canada, Brazilia, India si Rusia.
Un segment in crestere in ultima vreme este exportul de componente si echipamente pentru industria petroliera, care se produc in Romania si apoi merg catre Orientul Mijlociu si Asia. Acest lucru se datoreaza faptului ca sunt cativa producatori care si-au deschis fabrici la noi, avand deja contracte internationale in derulare.
Predictibilitatea a scazut
Chiar daca este in crestere usoara, piata transporturilor aeriene de marfa a devenit foarte volatila, iar planificarea in avans nu este intotdeauna respectata. „Exportatorii nu sunt incantati cand trebuie sa foloseasca transportul aerian ca principal mijloc de transport, iar transportul aerian este un serviciu premium in clasa sa. In plus, ca urmare a extinderii tot mai mari a implementarilor de WMS si a conexiunilor EDI, se vede mult mai usor cand stocurile sunt pe terminate, ceea ce duce la o planificare buna a stocurilor, ducand la scaderea volumului de transport aerian in general. Dar atuul nostru vine din maniera in care am reusit sa intelegem business-ul clientului si il ajutam sa isi planifice foarte bine activitatea astfel incat sa evite costuri suplimentare si …
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit