Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Conform unui nou sondaj național realizat de Cargus, una dintre cele mai mari companii de curierat din România, cel mai important criteriu în alegerea magazinului online a devenit prețul produsului pentru doi din trei români, fiind cu mult mai relevant decât reducerile (54%), costul livrării (42%) sau timpul de livrare (27%). Generațiile tinere, Gen Z și Millennials, sunt cei mai sensibili la preț, cu peste 70% dintre respondenții acestei categorii declarând că aleg magazinul online în funcție de costuri.

Cu toate că platformele chinezești au cele mai reduse prețuri, precum Temu sau AliExpress care au câștigat popularitate, 63% dintre români continuă să prefere magazinele online locale, așa cum eMAG, Altex, Flanco sau Fashion Days, datorită termenelor de livrare mai scurte, politicilor de retur mai clare și mai rapide, precum și garanțiilor conforme cu legislația europeană. De asemenea, un cumpărător din patru afirmă că nu are o platformă preferată și alege în funcție de cel mai bun raport calitate-preț, ceea ce indică faptul că decizia de achiziție este influențată mai degrabă de ofertă decât de fidelitatea față de un brand anume.

Doar 15% dintre respondenții la sondajul Cargus iau în considerare recenziile sau posibilitatea unei returnări gratuite și doar 1% sunt influențați de recomandările prietenilor sau ale persoanelor influente, ceea ce sugerează o preferință clară pentru factori concreți în procesul de achiziție al consumatorilor. Principalii factori determinanți ai deciziilor de cumpărare sunt prețul, reducerile și costurile de livrare, consumatorii concentrându-se mai degrabă pe cheltuielile totale decât pe valoarea produsului în sine și mai puțin preocupați pe opiniile externe sau pe beneficiile post-cumpărare.

Mai mult de o treime dintre respondenți (36%) fac cumpărături online de câteva ori pe lună, ajungând la aproape 39% în rândul tinerilor din Gen Z și Millennials. Doar 2,5% dintre români fac cumpărături online în fiecare zi, iar 10% de două ori pe săptămână, ceea ce sugerează că frecvența foarte mare este mai degrabă o excepție. În schimb, aproape 40% dintre Boomeri aleg cumpărăturile online doar de câteva ori pe an, iar 13% deloc, preferând să cumpere din magazinele fizice. Rezultatele arată că frecvența achizițiilor online scade odată cu vârsta, existând diferențe semnificative între generații în ceea ce privește comportamentul de consum digital.

„Datele arată clar că frecvența cumpărăturilor online scade odată cu vârsta, în timp ce tinerii caută livrare rapidă și se orientează cu precădere spre magazinele locale, în care au încredere. În paralel, observăm o tendință de creștere accelerată a platformelor chinezești, impulsionată de atractivitatea prețurilor, în special în rândul generațiilor mai mature.”, a precizat Belgin Bactali, CEO Cargus.

Studiul arată că doar 1,8% dintre respondenți aleg marketplace-uri internaționale consacrate, precum Amazon sau eBay, în timp ce platformele chinezești sunt preferate de 8% dintre consumatori, procent care crește la 13% în rândul Baby Boomerilor, rezultând că această generație este mai sensibilă la preț.

În România, cele mai populare categorii pentru cumpărăturile online sunt hainele, gadgeturile și produsele pentru casă. Îmbrăcămintea și încălțămintea se află pe primul loc, cu peste 55,2% dintre respondenți optând pentru această categorie, Gen Z (58,5%) și Millennials (57%) arătându-se și mai interesați de această categorie. Electrocasnicele și gadgeturile s-au clasat pe locul al doilea, cu 54,7% dintre respondenți. Această categorie este populară în rândul generațiilor mai mature, Gen X și Boomers, indicând o tendință de a investi în tehnologie și echipamente utile pentru casă. 36% dintre respondenți au ales produse pentru casă și grădină, cu o ușoară creștere a interesului pentru această categorie în funcție de grupele de vârstă (42% în rândul Boomers).

Produsele alimentare, băuturile, suplimentele și articolele de beauty sunt comandate mai rar, dar sunt în continuare relevante pentru segmente specifice. De exemplu, aproape 30% dintre tinerii din Gen Z și Millennials preferă produsele de îngrijire personală, iar aproape 18% dintre părinții tineri aleg jucării și aricolele pentru copii. Cărțile și produsele educative au atras mai mult de 22% dintre tinerii respondenți, în timp ce suplimentele alimentare au urcat la 17% în rândul Baby Boomerilor.

Sondajul Cargus a fost realizat în aprilie 2025, pe un eșantion de 1.038 de respondenți la nivel național, și oferă o perspectivă relevantă asupra comportamentelor de consum și a așteptărilor legate de livrările online. Aproximativ 45,3% dintre respondenți au fost bărbați, majoritatea aveau între 18 și 55 de ani, iar 38,7% aveau un venit lunar mai mic de 5.000 de lei. Respondenții proveneau din toate generațiile – de la Gen Z până la Baby Boomers.

Una dintre cele mai importante companii de curierat din România, Cargus se pregătește pentru cel mai plin Black Friday de până acum, anticipând o creștere de 60% a livrărilor în ziua de vârf. Pentru a gestiona eficient acest volum ridicat, compania de curierat a investit strategic în extinderea infrastructurii sale operaționale, relocând depozitele cheie din Târgu Mureș, Craiova, Sibiu și Râmnicu Vâlcea, și crescând capacitatea zilnică de procesare la peste 66.000 de colete. De asemenea, Cargus a implementat o nouă platformă omnichannel în trimestrul trei, care oferă clienților o experiență intuitivă, simplificată și integrată, pe toate canalele de servicii clienți.

„Black Friday marchează începutul unui sezon de vârf pentru care suntem pregătiți să sprijinim volumele în creștere ale partenerilor noștri, menținând, în același timp, un nivel al serviciilor de înaltă calitate, în această perioadă plină. Accentul pe care îl punem pe modernizarea centrelor de sortare și implementarea de soluții digitale precum automatizarea și integrarea omnichannel, ne permite să gestionăm eficient fluxul crescut și, în același timp, să menținem un grad ridicat de satisfacție în rândul clienților.”,

a declarat Șerban Stoica, Chief Sales Officer la Cargus.

Cargus a adăugat direct în aplicația mobilă a companiei opțiunea de plată prin Google Pay și Apple Pay, inclusiv pentru plata coletelor ramburs, facilitând astfel procesul de plată pentru clienți. În așteptarea celor mai aglomerate două luni ale anului, compania și-a extins forța de muncă cu 20%, menținând astfel calitatea serviciilor de livrare pe toată perioada sezonului de Black Friday. De asemenea, Cargus a suplimentat numărul de curieri disponibili, inclusiv sâmbăta în zonele cu volume mai mari și a crescut numărul rutelor de transport cu aproximativ 40% pentru a acoperi eficient cererile mari venite de la retailerii care colaborează cu Cargus.

Pe lângă volumele interne procesate, Cargus se așteaptă la o creștere semnificativă a livrărilor internaționale în sezonul de vârf, subliniind importanța României ca destinație pentru e-commerce-ul european. În prima jumătate a lui 2024, expedierile internaționale au crescut semnificativ cu aproape 50% față de aceeași perioadă din 2023. În sezonul Black Friday și cel de sărbători, compania anticipează că articolele vestimentare, electronicele, electrocasnicele și produsele cosmetice vor fi cele mai populare, urmând tendințele din anii precedenți.