Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Războiul din Ucraina, pandemia și restricțiile privind circulația vehiculelor au făcut ca numărul carnetelor eliberate în 2022 să scadă la 456.000, după ce în 2021 a fost de 711.000, informează Uniunea Internațională a Transportatorilor Rutieri, IRU.

Cei mai mari utilizatori de carnete TIR în 2022 au fost Iran, Uzbekistan, Turcia, Ucraina și Kazahstan. În anii buni, cererea a depășit 2 milioane de carnete TIR pe an, cu până la 3 milioane în anii record. Din punct de vedere istoric, marii utilizatori de carnete TIR au fost transportatorii din Rusia, urmați de cei din Polonia.

Organizația a observat o creștere a cererii de carnete TIR în țările din Asia Centrală și din Golf. Primul transport intermodal cu un carnet TIR digital a avut loc între India și Iran. Containerul a ajuns la destinatarul iranian la doar o zi de la sosire, în condițiile în care, anterior, era nevoie de cinci zile pentru a fi vămuit. Transportatorii europeni beneficiază de garanții vamale emise în cadrul regimului de tranzit comun (cunoscute sub numele de documente T1 și T2).

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) semnalează cu îngrijorare cozile de camioane de zeci de kilometri la frontiera României cu Ucraina și timpii foarte mari de așteptare la

frontieră: peste 40 km coloană pe partea ucraineană în punctul de trecere a frontierei Siret-Porubne şi peste 10 km  pe partea română.

De la izbucnirea conflictului s-au înregistrat frecvent timpi de așteptare foarte mari la frontiera dintre România și Ucraina, ajungându-se chiar și la o săptămână de așteptare pentru trecerea frontierei dintr-o țară în alta, se arată într-un comunicat UNTRR.

Firmele de transport rutier se plâng că situația se înrăutățește pe zi ce trece, iar conducătorii auto profesioniști nu au condiții adecvate de așteptare.

UNTRR solicită autorităților române și ucrainene să acorde prioritate camioanelor cu documente vamale procesate – precum TIR, care au predeclarații electronice TIR-EPD transmise în avans prin sistemul informatic către autoritățile vamale din punctele de trecere a frontierei. „Obiectivul Convenției vamale privind transportul internațional de mărfuri sub acoperirea carnetelor TIR (Convenția TIR) este de a facilita tranzitul internațional printr-o procedură simplificată de tranzit vamal, utilizată cu succes în ultimii 70 de ani la nivel global. Întrucât măsurile de control vamal sunt luate în țara de plecare și sunt acceptate de toate țările de tranzit și de destinație, nu este nevoie de controale fizice la frontieră; vama trebuie să inspecteze doar sigiliile TIR, fiind demonstrat faptul că utilizarea TIR reduce timpii de transport cu până la 80%. România și Ucraina sunt părți contractante ale Convenției TIR.

Sistemul TIR oferă o soluție imediată pentru facilitarea trecerii frontierei României cu Ucraina.”

Industria transportului rutier are nevoie de intervenția urgentă a autorităților implicate pentru deblocarea cozilor de camioane de la frontiera României cu Ucraina, se mai arată în comunicatul UNTRR, prin care se solicită, de asemenea, luarea de măsuri urgente și coordonate din partea autorităților române și ucrainene, prin care să se acorde prioritate camioanelor care utilizează sistemul TIR și aplicația TIR-EPD, pentru a reduce timpii foarte mari de așteptare la frontieră și a crește semnificativ numărul de camioane care trec zilnic frontiera RO-UA.