Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Din 2019, Premiile pentru Inovație, acordate în acest an cu ocazia expoziției Solutrans, sunt organizate într-un format nou, cu noi criterii de selecție și de apreciere a produselor înscrise și cu un juriu mai vast, din care fac parte directori tehnici ai firmelor producătoare de vehicule comerciale grele, profesioniști din domeniu (federații ale transportatorilor, dar nu numai) și jurnaliști din presa specializată.

La ediția din acest an s-au înscris 80 de inovații, iar juriul a desemnat câștigătorii dintr-o listă scurtă de 21, câte șapte la categoriile Carosieri, Furnizori de Echipamente și Digitalizare. Iar ca un omagiu adus fostului președinte al FFC (organizatorul competiției) s-a acordat în plus, la fiecare din cele trei categorii, premiul special „Joseph Libner”, pentru o inovație care aduce beneficii specifice pentru mediu.

La categoria Carosieri câștigător a fost CVIM, cu platforma plată TEPEMATIC cu extensie laterală, pentru creșterea lățimii utile și simplificarea încărcării/descărcării mașinilor transportate. Sistemul este complet automat și are ca principal obiectiv acela de a face munca șoferului mai ușoară și mai sigură, evitând căderile de la înălțime.

Pe locul al doilea s-a clasat producătorul de bene Forez-Bennes, cu SYSTEM GEEC 7, un instrument de control și de monitorizare care constă dintr-un ecran instalat în cabină și o rețea multiplexată în întregul vehicul, care îi permite șoferului să fie informat în timp real în legătură cu posibile riscuri și avertizat prin intermediul unor lumini sau prin alarmă sonoră.

Pe locul al treilea a fost Chéreau, cu sistemul patentat SafeLoading-C, care blochează frânele vehiculelor la rampa de încărcare când ușa acesteia este deschisă. Vehiculul și rampa sunt echipate cu un dispozitiv de comunicare și, atunci când ușa se deschide, mașina află această informație prin intermediul unui sistem wireless și frânele se blochează automat, pentru ca manipulanții să lucreze în deplină siguranță.

Premiul special „Joseph Libner“ la categoria Carosieri a fost câștigat de Lecapitaine, pentru Le Capitaine URBAN, o caroserie frigorifică dedicată utilitarelor ușoare, care economisește până la 12% energie, oferă o sarcină utilă cu până la 1.200 kg mai mare, în funcție de configurația vehiculului, și se adaptează la șasiurile de mâine, cu propulsii alternative.

Producătorul a concurat cu semiremorca EXSIDE cu podea mobilă, secțiuni laterale care se pot deschide complet și șine liftabile în partea de sus (deasupra ușilor laterale), care poate fi încărcată din lateral și permite transportul oricăror altor mărfuri în afară de cele vrac (paleți, lăzi, saci mari și mărfuri indivizibile).

Knapen a dezvoltat în 1993 prima semiremorcă având podea rulantă și uși laterale și de atunci sunt disponibile pe piață trei concepte diferite de astfel de vehicule încărcate pe lateral: cele care au un stâlp mic la mijloc, ce conferă rezistență, dar riscă să fie lovit la încărcare/descărcare (Knapen, Schwarzmüller etc.), cele cu pereți care se pot plia (TMT, NTM Suomi etc.) și cele cu pereți laterali liftabili hidraulic (Knapen, Legras etc.).

EXSIDE este un concept complet nou, superior celor trei prin faptul că accesul în timpul încărcării/descărcării a fost îmbunătățit semnificativ, deoarece pereții laterali ce se pot deschide complet creează o singură deschidere, mai mare, de 12,9 m, aspect nemaiîntâlnit la niciun alt vehicul cu podea culisantă, și care permite încărcarea de-a lungul întregii semiremorci. Asta presupune și o construcție specială a vehiculului, deoarece peretele de rezistență nu are voie să fie compromis și pereții etanși înguști și stâlpii ușilor din spate trebuie să poată sprijini construcția ușii. Șinele de deasupra ușilor laterale se pot ridica 300 mm, pentru înălțime suplimentară în timpul încărcării/descărcării, deci semiremorca poate fi încărcată complet până sus. În plus față de lățimea de încărcare unică pe piață, combinația de perete lateral ce poate fi deschis complet și înălțime suplimentară de încărcare este și ea unică, ceea ce creează flexibilitate în adaptarea la diverse tipuri de mărfuri și poate reduce numărul de kilometri pe gol – practic nu este marfă care să nu poată fi transportată cu această semiremorcă.

Un alt avantaj este absența șinelor pentru partea de jos a ușilor. Ușile laterale și stâlpul din mijloc al EXSIDE lasă spațiul întreg, în poziție deschisă, de la colțul de jos al vehiculului, ceea ce permite ridicarea șinelor de sus, scade riscul de deteriorare la încărcare/descărcare, deci și costurile de operare, deoarece în poziție deschisă ușile laterale și stâlpul din mijloc se mută în caz de impact cu stivuitorul, și permit înlocuirea ușoară, modulară și rapidă a ușilor și stâlpului, datorită suspensiei într-un singur punct. Greutatea a fost redusă deoarece construcția profilului colțului de jos împiedică îndoirea. Închiderea semiremorcii este ușoară, deoarece nu există șine în partea de jos, deci nu se întâmpină rezistență pentru că nu se acumulează reziduuri de mărfuri vrac. Datorită tuturor acestor avantaje, reprezentanții Knapen promit că EXSIDE are costuri reduse de exploatare pe întreaga durată de viață.

Semiremorca a fost supusă la teste intensive inclusiv pe timp de iarnă, în țările nordice.

Despre celelalte șapte inovații înscrise în competiție la categoria Caroserie puteți citi în numărul din noiembrie al revistei Tranzit.