Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

CATL furnizează baterii pentru Daimler Truck, MAN și Scania, consolidând controlul Chinei asupra lanțului valoric al mobilității electrice

Producătorii europeni de camioane intră tot mai adânc într-o dependență structurală de furnizorii chinezi de baterii, într-un moment în care Uniunea Europeană încearcă să-și reconstruiască autonomia industrială.
Daimler Truck, MAN și Scania cumpără deja baterii de la CATL (Contemporary Amperex Technology Co. Limited) — companie care furnizează și giganților auto globali precum Tesla, Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Nio, Xiaomi, Ford și Geely.

Cu o cotă globală de piață de 38%, CATL este lider mondial în domeniul bateriilor litiu-ion pentru vehicule, urmat de BYD, care deține peste 17%.

Strategia „In Europe, for Europe”: extindere controlată pe continent

La Salonul Auto IAA de la München, în septembrie 2025, CATL a prezentat strategia sa europeană – „In Europe, for Europe” – promițând o localizare parțială a producției pentru a răspunde cererii în creștere a producătorilor europeni.

Un proiect emblematic este uzina din Zaragoza (Spania), construită în parteneriat cu Stellantis, care va produce baterii LFP (fosfat de fier-litiu).
Fabrica, cu o suprafață echivalentă a 100 de terenuri de fotbal, va deveni operațională la sfârșitul lui 2026, în urma unei investiții de 4,1 miliarde de euro.

Know-how-ul rămâne însă în China

Deși investițiile sunt prezentate ca o victorie industrială europeană, transferul tehnologic rămâne limitat.
Potrivit Financial Times, CATL va aduce 2.000 de muncitori chinezi pentru construcția uzinei din Spania – decizie care a stârnit temeri privind dependența de competențele asiatice și lipsa unei baze locale de know-how.

Publicația avertizează că Europa riscă o nouă formă de dependență strategică, deoarece CATL nu intenționează să împartă tehnologia sa de producție a celulelor cu partenerii occidentali.
În replică, Global Times, ziar de stat chinez, a acuzat FT de „panică geopolitică”, susținând că parteneriatele CATL aduc beneficii tehnologice și economice pentru Europa pe termen lung.

O consecință a deschiderii necondiționate

Actuala situație este rezultatul decadelor de cooperare industrială dintre companiile occidentale și China.
În anii ’80 și ’90, Beijingul a primit acces la tehnologiile occidentale în schimbul accesului la piață.
Astăzi, însă, relația s-a inversat: China refuză transferul de tehnologie în sens invers și păstrează controlul asupra lanțului complet al bateriilor, de la extracția materiilor prime până la producția celulelor și reciclare.

Între timp, industria europeană a bateriilor este în dificultate după colapsul proiectului Northvolt, care trebuia să devină un pilon al autonomiei tehnologice a Europei.
În lipsa acestei alternative, constructorii europeni depind aproape integral de furnizori din China, Coreea de Sud și Japonia.

Restricții și licențe de export: un nou risc pentru Europa

Dincolo de dezechilibrul tehnologic, apar și riscuri de natură geopolitică și comercială.
Începând cu 1 decembrie 2025, China va impune licențe de export obligatorii pentru toate produsele care conțin metale rare extrase pe teritoriul său.
Aceasta înseamnă că producătorii europeni de vehicule care folosesc chiar și cantități minime de materiale chineze vor trebui să obțină aprobări speciale de la autoritățile de la Beijing.

În același timp, SUA au intensificat restricțiile privind exportul de semiconductori către China, iar Departamentul Apărării american a inclus CATL pe lista companiilor considerate parte a complexului industrial-militar chinez — o decizie care, deși nu implică sancțiuni imediate, sporește presiunea politică asupra partenerilor occidentali ai firmei.
CATL a reacționat calificând includerea sa pe listă drept „o eroare” și a anunțat că a solicitat o revizuire oficială a deciziei.

Expansiunea europeană continuă

În prezent, CATL operează deja două uzine majore în Europa:

Noua fabrică din Zaragoza (Spania) va fi a treia, și prima construită în parteneriat direct cu un mare grup auto occidental – Stellantis.
Tot acolo, Stellantis va asambla și modele Leapmotor, o marcă chineză recent introdusă pe piața europeană, consolidând integrarea între producția europeană și ecosistemul industrial chinez.

O dominație financiară și industrială

Pe lângă controlul tehnologic, China domină și din punct de vedere financiar piața globală a bateriilor.
Acțiunile CATL au crescut cu aproape 59% în ultimele 12 luni, atingând 409,9 yuani, semn al încrederii investitorilor în capacitatea companiei de a dicta standardele tehnologice mondiale.

În timp ce Europa își caută o strategie de autonomie industrială, China își consolidează poziția de furnizor indispensabil pentru tranziția energetică globală.
Pentru producătorii europeni de camioane și autoturisme, această realitate înseamnă un grad ridicat de vulnerabilitate — dependență de prețuri, licențe, lanțuri logistice și condiții impuse de furnizorii asiatici.

Dependența Europei de CATL și alți furnizori asiatici de baterii devine o problemă strategică, nu doar una industrială.
Deși investițiile în fabrici locale par să aducă producția mai aproape de clienți, controlul tehnologic rămâne ferm în mâinile companiilor chineze, ceea ce limitează capacitatea Europei de a construi o industrie a mobilității electrice autonomă.

Fără un program coerent de investiții în cercetare, producție de celule și lanțuri de aprovizionare proprii, producătorii europeni de camioane riscă să rămână captivi într-un ecosistem dominat de Asia — un dezechilibru care, pe termen lung, ar putea redefini harta puterii industriale mondiale.

Guvernatorul republican al Virginiei, Glenn Youngkin, a refuzat cererea Ford de ajutor de stat pentru construirea unei fabrici de baterii auto. Acesta a invocat drept motiv utilizarea de către Ford a celulelor de la compania chineză CATL. „Made in Virginia nu poate fi un paravan pentru Partidul Comunist Chinez”, a subliniat Youngkin.

Compania chineză Contemporary Amperex Technology (CATL) a încheiat un acord cu Ford în baza căruia Ford este singurul proprietar al fabricii de baterii, în timp ce CATL deține tehnologia și managementul operațional al fabricii.

CATL furnizează baterii și celule pentru General Motors, Tesla și Ford. În Europa, Mercedes-Benz a semnat un acord cu CATL.

Europa este, de asemenea, în cursă

O luptă similară are loc în Europa, cu excepția faptului că Comisia Europeană vede SUA ca pe un concurent.

Alianța europeană a bateriilor (EBA) a abordat Comisia Europeană în decembrie 2022 cu o propunere de creare a unui pachet de sprijin de 100 de miliarde de euro pentru producătorii europeni de baterii și furnizorii acestora. Un astfel de pachet ar permite Europei să recâștige atractivitatea pierdută după ce administrația americană a introdus Legea privind reducerea inflației (IRA). Legea prevede o scutire fiscală de 7.500 de dolari pentru cumpărătorii de vehicule electrice, dar cu condiția ca componentele bateriei să fie fabricate în SUA.

Introducerea IRA a activat investitorii care plănuiesc fabrici de baterii cu o capacitate totală de 1.000 GWh în 2030, de 10 ori mai mare decât în 2022. În SUA, cheltuielile preconizate pentru fabricile de componente de baterii și pentru bateriile finite au depășit 40 de miliarde de dolari.

Valoarea pieței europene a bateriilor va ajunge la 250 de miliarde de euro după 2025. În august 2022, CATL a anunțat construcția unei fabrici de baterii în valoare de 7,34 miliarde de euro în Debrecen, Ungaria. Capacitatea fabricii va fi de 100 GWh. În Ungaria, compania coreeană SK On construiește o fabrică de celule, în timp ce Toray și LG Chem construiesc o fabrică de membrane pentru baterii.

În Europa, Germania a reprezentat o ușoară amenințare pentru CATL prin inspecția de 1,8 miliarde de euro a unei fabrici CATL de lângă Erfurt în octombrie 2022 și în ianuarie anul acesta. Dintre cei 900 de angajați, 400 sunt din China. În timpul inspecției din octombrie, 50 de chinezi au evadat din fabrică. În urma unei inspecții efectuate în luna ianuarie, Biroul vamal central din Erfurt a raportat că 424 de persoane au fost verificate în cadrul operațiunii, însă a fost constatată o singură încălcare.

Penurie de materii prime

Aproximativ 80-90% din producția mondială de pământuri rare provine din China, această țară controlând 70% din resursele mondiale. „Orientul Mijlociu are petrol, iar China are pământuri rare”, spune liderul chinez Deng Xiaoping. China controlează, de asemenea, zăcăminte din Africa și America de Sud.

Americanii și europenii sunt îngrijorați de această situație. În 2006, China a impus limite la furnizarea de elemente de pământuri rare către Japonia. În timpul disputelor legate de Insulele Senkaku din 2010, China a oprit complet livrările. Japonia a apelat la OMC și, deși China a pierdut, a implementat în schimb restricții de producție. Până în prezent, exporturile sunt monitorizate îndeaproape. China controlează, de asemenea, metalurgia acestor metale.

În Suedia, concernul LKAB a descoperit zăcăminte de metale de pământuri rare. Mina va da startul electrificării, autosuficienței și independenței UE față de Rusia și China.

Producătorul polonez de baterii pentru autobuze și camioane Impact Clean Power Technology caută furnizori europeni de celule. Compania a anunțat la 12 ianuarie că a semnat un acord cu firma daneză Freyr Battery pentru furnizarea de celule în valoare de până la 1,8 miliarde de euro între 2025 și 2030. Acestea vor permite producerea de baterii cu o capacitate de până la 14 GWh. „Cooperarea cu Freyr Battery este o etapă importantă în dezvoltarea strategiei companiei noastre de a organiza producția pe baza unui lanț de aprovizionare european”, explică directorul general al Impact CPT, Bartek Kras. El intenționează ca, până în 2026, uzina Impact CPT din Pruszków să producă baterii cu o capacitate totală de 5 GWh pe an.