Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Guvernatorul republican al Virginiei, Glenn Youngkin, a refuzat cererea Ford de ajutor de stat pentru construirea unei fabrici de baterii auto. Acesta a invocat drept motiv utilizarea de către Ford a celulelor de la compania chineză CATL. „Made in Virginia nu poate fi un paravan pentru Partidul Comunist Chinez”, a subliniat Youngkin.

Compania chineză Contemporary Amperex Technology (CATL) a încheiat un acord cu Ford în baza căruia Ford este singurul proprietar al fabricii de baterii, în timp ce CATL deține tehnologia și managementul operațional al fabricii.

CATL furnizează baterii și celule pentru General Motors, Tesla și Ford. În Europa, Mercedes-Benz a semnat un acord cu CATL.

Europa este, de asemenea, în cursă

O luptă similară are loc în Europa, cu excepția faptului că Comisia Europeană vede SUA ca pe un concurent.

Alianța europeană a bateriilor (EBA) a abordat Comisia Europeană în decembrie 2022 cu o propunere de creare a unui pachet de sprijin de 100 de miliarde de euro pentru producătorii europeni de baterii și furnizorii acestora. Un astfel de pachet ar permite Europei să recâștige atractivitatea pierdută după ce administrația americană a introdus Legea privind reducerea inflației (IRA). Legea prevede o scutire fiscală de 7.500 de dolari pentru cumpărătorii de vehicule electrice, dar cu condiția ca componentele bateriei să fie fabricate în SUA.

Introducerea IRA a activat investitorii care plănuiesc fabrici de baterii cu o capacitate totală de 1.000 GWh în 2030, de 10 ori mai mare decât în 2022. În SUA, cheltuielile preconizate pentru fabricile de componente de baterii și pentru bateriile finite au depășit 40 de miliarde de dolari.

Valoarea pieței europene a bateriilor va ajunge la 250 de miliarde de euro după 2025. În august 2022, CATL a anunțat construcția unei fabrici de baterii în valoare de 7,34 miliarde de euro în Debrecen, Ungaria. Capacitatea fabricii va fi de 100 GWh. În Ungaria, compania coreeană SK On construiește o fabrică de celule, în timp ce Toray și LG Chem construiesc o fabrică de membrane pentru baterii.

În Europa, Germania a reprezentat o ușoară amenințare pentru CATL prin inspecția de 1,8 miliarde de euro a unei fabrici CATL de lângă Erfurt în octombrie 2022 și în ianuarie anul acesta. Dintre cei 900 de angajați, 400 sunt din China. În timpul inspecției din octombrie, 50 de chinezi au evadat din fabrică. În urma unei inspecții efectuate în luna ianuarie, Biroul vamal central din Erfurt a raportat că 424 de persoane au fost verificate în cadrul operațiunii, însă a fost constatată o singură încălcare.

Penurie de materii prime

Aproximativ 80-90% din producția mondială de pământuri rare provine din China, această țară controlând 70% din resursele mondiale. „Orientul Mijlociu are petrol, iar China are pământuri rare”, spune liderul chinez Deng Xiaoping. China controlează, de asemenea, zăcăminte din Africa și America de Sud.

Americanii și europenii sunt îngrijorați de această situație. În 2006, China a impus limite la furnizarea de elemente de pământuri rare către Japonia. În timpul disputelor legate de Insulele Senkaku din 2010, China a oprit complet livrările. Japonia a apelat la OMC și, deși China a pierdut, a implementat în schimb restricții de producție. Până în prezent, exporturile sunt monitorizate îndeaproape. China controlează, de asemenea, metalurgia acestor metale.

În Suedia, concernul LKAB a descoperit zăcăminte de metale de pământuri rare. Mina va da startul electrificării, autosuficienței și independenței UE față de Rusia și China.

Producătorul polonez de baterii pentru autobuze și camioane Impact Clean Power Technology caută furnizori europeni de celule. Compania a anunțat la 12 ianuarie că a semnat un acord cu firma daneză Freyr Battery pentru furnizarea de celule în valoare de până la 1,8 miliarde de euro între 2025 și 2030. Acestea vor permite producerea de baterii cu o capacitate de până la 14 GWh. „Cooperarea cu Freyr Battery este o etapă importantă în dezvoltarea strategiei companiei noastre de a organiza producția pe baza unui lanț de aprovizionare european”, explică directorul general al Impact CPT, Bartek Kras. El intenționează ca, până în 2026, uzina Impact CPT din Pruszków să producă baterii cu o capacitate totală de 5 GWh pe an.

Conceptul Mercedes-Benz eActros Long include trei pachete de baterii dezvoltate împreună cu CATL, care oferă o capacitate totală instalată de peste 600 kWh, iar cele două motoare electrice, integrate într-o axă nouă electrică, generează o putere continuă de 400 kW și o putere de vârf de peste 600 kW, oferind un cuplu maxim mult mai mare decât motorul diesel încă de la început.

Autonomia poate atinge 500 km în funcţie de greutatea transportată, de temperatură sau de condiţiile de vreme în general.

Greutatea bateriilor aduce o penalitate de 2-3 t în planul sarcinii utile faţă de diesel, dar vehiculele electrice grele pot depăşi greutatea totală admisă cu 2 t, adică pot avea în ansamblu 42 t, datorită derogării europene adoptate şi de legislaţia germană.

Bateriile eActros LongHaul utilizează tehnologia celulelor de fosfat de litiu-fier (LFP), care permite o mai bună folosire a energiei stocate şi o durată de viață lungă. Cu bateriile actuale (NMC) nu se poate utiliza mai mult de 70-75% din energia instalată fără să nu se pună în pericol durata de viaţă a bateriei. Tehnologia LFP are dezavantajul că nu oferă o densitate la fel de mare a energiei stocate, însă utilizarea aproape a întregii cantităţi de energie stocată în celule o face preferată pentru o autonomie sporită. Bateriile modelului de serie eActros LongHaul pot fi încărcate de la 20% la 80% în mai puţin de 30 de minute la o stație de încărcare cu o putere de aproximativ un megawatt. La încărcătorul CCS2, de 400 KW, timpul de încărcare de la 20 la 80% este de 45-60 de minute. Chiar dacă nu au dorit să dezvăluie timpul exact de încărcare a bateriei eActros cu staţiile de încărcare rapidă MCS (1 MW), reprezentanţii Mercedes-Benz Trucks au spus că au avut în vedere ca şoferii de camion să poată încărca la capacitate în pauza obligatorie de 45 de minute pe care trebuie să o ia zilnic între două perioade de condus.

Deasupra primei baterii se găseşte unitatea de încărcare, care funcţionează pentru CCS2 de 400 kW. Pe lângă acesta, în acelaşi loc se poate monta ulterior şi încărcătorul de 1 MW pentru care va fi nevoie de o priză suplimentară, pentru că are alt standard.

Bateriile sunt montate vertical în direcţia de condus, astfel că nu rămâne loc deloc în partea de mijloc. Din acest motiv, motoarele şi cutia de viteză sunt montate direct pe axa spate. Diferenţialul este în continuare mecanic.

Furnizorul de baterii a garantat durata de viaţă de 10 ani pentru LFP chiar şi în cazul în care se apelează doar la încărcarea rapidă. Momentan eActros 300/400 vor fi livrate cu baterii NMC, însă pentru anumite aplicaţii precum construcţiile se poate oferi LFP.