Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Conceptul Mercedes-Benz eActros Long include trei pachete de baterii dezvoltate împreună cu CATL, care oferă o capacitate totală instalată de peste 600 kWh, iar cele două motoare electrice, integrate într-o axă nouă electrică, generează o putere continuă de 400 kW și o putere de vârf de peste 600 kW, oferind un cuplu maxim mult mai mare decât motorul diesel încă de la început.

Autonomia poate atinge 500 km în funcţie de greutatea transportată, de temperatură sau de condiţiile de vreme în general.

Greutatea bateriilor aduce o penalitate de 2-3 t în planul sarcinii utile faţă de diesel, dar vehiculele electrice grele pot depăşi greutatea totală admisă cu 2 t, adică pot avea în ansamblu 42 t, datorită derogării europene adoptate şi de legislaţia germană.

Bateriile eActros LongHaul utilizează tehnologia celulelor de fosfat de litiu-fier (LFP), care permite o mai bună folosire a energiei stocate şi o durată de viață lungă. Cu bateriile actuale (NMC) nu se poate utiliza mai mult de 70-75% din energia instalată fără să nu se pună în pericol durata de viaţă a bateriei. Tehnologia LFP are dezavantajul că nu oferă o densitate la fel de mare a energiei stocate, însă utilizarea aproape a întregii cantităţi de energie stocată în celule o face preferată pentru o autonomie sporită. Bateriile modelului de serie eActros LongHaul pot fi încărcate de la 20% la 80% în mai puţin de 30 de minute la o stație de încărcare cu o putere de aproximativ un megawatt. La încărcătorul CCS2, de 400 KW, timpul de încărcare de la 20 la 80% este de 45-60 de minute. Chiar dacă nu au dorit să dezvăluie timpul exact de încărcare a bateriei eActros cu staţiile de încărcare rapidă MCS (1 MW), reprezentanţii Mercedes-Benz Trucks au spus că au avut în vedere ca şoferii de camion să poată încărca la capacitate în pauza obligatorie de 45 de minute pe care trebuie să o ia zilnic între două perioade de condus.

Deasupra primei baterii se găseşte unitatea de încărcare, care funcţionează pentru CCS2 de 400 kW. Pe lângă acesta, în acelaşi loc se poate monta ulterior şi încărcătorul de 1 MW pentru care va fi nevoie de o priză suplimentară, pentru că are alt standard.

Bateriile sunt montate vertical în direcţia de condus, astfel că nu rămâne loc deloc în partea de mijloc. Din acest motiv, motoarele şi cutia de viteză sunt montate direct pe axa spate. Diferenţialul este în continuare mecanic.

Furnizorul de baterii a garantat durata de viaţă de 10 ani pentru LFP chiar şi în cazul în care se apelează doar la încărcarea rapidă. Momentan eActros 300/400 vor fi livrate cu baterii NMC, însă pentru anumite aplicaţii precum construcţiile se poate oferi LFP.

Quantron, specialistul german în autobuze electrice, a dezvăluit noul său autobuz electric Cizaris, despre care susține că va reduce diferența de preț față de mașinile diesel.

Cizaris, cu o lungime de 12 m, va fi pus în vânzare în cursul acestui an, în varianta electrică pe baterii, urmând ca în 2023 să fie lansată o versiune cu pile de combustie cu hidrogen. Versiunea electrică are o autonomie de până la 229 de mile, cu spațiu pentru 36 de pasageri pe scaune și 95 în picioare, în funcție de configurație.

Quantron a fost creată în 2019 ca marcă derivată de la Haller, o firmă de autobuze cu vechime îndelungată, și dezvoltă în prezent o gamă de autobuze electrice cu baterii și alimentate cu hidrogen, concepute pentru a profita de impulsul pentru un transport urban cu emisii zero.

Modelul Cizaris – “Ci” înseamnă oraș, “z” înseamnă zero emisii, iar “Aris” provine din cuvântul grecesc pentru “cel mai nobil” – 12EV va fi lansat cu un motor electric montat central și răcit cu apă, care produce un maxim de 245 kW (328 CP). De asemenea, dispune de setări reglabile de frânare regenerativă, fiind oferite 3 niveluri diferite.

Energia este preluată de la bateriile litiu-fosfat de fier furnizate de CATL, care sunt montate pe acoperiș. Pe autobuz pot fi montate un maxim de 6 module în față și în spate, oferind o capacitate cuprinsă între 242 și 424 kWh.

Cizaris 12E are o lungime de 12,1 m, cu un ampatament de 5.900 mm. Acesta va fi oferit în versiuni cu două și trei uși. Quantron susține că oferă mai mult spațiu interior decât autobuzele diesel convenționale, lipsa unei secțiuni supraînălțate a “turnului unității de putere” din spate permițându-i să ofere între 24 și 35 de locuri pe scaune, cu un loc pentru un număr total de 81 și 95 de pasageri în picioare.

Bateriile montate pe acoperiș permit, de asemenea, o podea largă și plană, Quantron evidențiind pasaje mai largi între puntea vehiculului și un spațiu pentru cap de 2.449 mm. Între timp, husele scaunelor sunt realizate cu ajutorul imprimării digitale a textilelor, în timp ce o pompă de căldură de 33 kW și o unitate de aer condiționat controlează clima.

Acoperișul din aluminiu este perforat pentru a oferi lumină indirectă și a fost prevăzut cu lumini LED cu culori schimbabile. Cabina șoferului se află pe o platformă înălțată și este dotată cu scaune reglabile, un volan “ușor de prins” și un panou de control minimalist care include un ecran mare pentru camera de luat vederi din spate. Există un instrumentar de bord digital, oglinzi retrovizoare digitale și o cameră de observare frontală separată cu un monitor mare deasupra cabinei șoferului.

Quantron nu a oferit încă detalii despre versiunea Cizaris 12H cu pile de combustie pe bază de hidrogen care va urma, dar a spus că va folosi un “sistem de propulsie și mai puternic”. De asemenea, a spus că vor urma și alte versiuni ale mașinii.

Deși susține că Cizaris va “reduce diferența de preț” dintre autobuzele electrice și cele diesel, Quantron nu a oferit încă informații precise privind prețurile. Lansarea inițială pe piață se va concentra pe Europa de Est, Orientul Mijlociu, Scandinavia și Europa de Sud, iar vânzările în Germania, Austria și Elveția vor începe la sfârșitul acestui an.