Ad
Ad
Ad

Indicele european al tarifelor de transport rutier de marfă realizat de Upply, Ti și IRU arată că în al doilea trimestru din 2024, comparativ cu trimestrul anterior, a avut loc o creștere de 3,5 puncte a prețurilor spot, până la 127,7 puncte, și o scădere de 1,3 puncte a celor din contracte, din cauza cererii mici de bunuri industriale, până la 127,1 puncte. Iar comparativ cu perioada similară din 2023 s-au înregistrat o creștere de 0,8 puncte, respectiv o scădere de 0,7 puncte.

Cererea scăzută din partea consumatorilor a determinat scăderea tarifelor spot începând cu al doilea trimestru din 2023, amintește analiza Upply/Ti/IRU, dar ulterior acestea au început să se normalizeze.

În UE, producția industrială în mai 2024 a înregistrat o scădere de 1% pentru bunurile intermediare și o scădere de 2,1% pentru cele de consum de folosință îndelungată, comparativ cu aprilie 2024, iar produsele de bază au crescut cu 0,8%.

Costurile operaționale de transport au crescut față de trimestrul anterior cu o medie de 1,2%, în special cele cu forța de muncă, întreținerea vehiculelor și asigurările, deci creșterea nu a fost la fel de abruptă ca în primul trimestru din 2024 față de ultimul din 2023.

Motorina s-a ieftinit de la începutul lui aprilie până la începutul lui iunie, pe fondul scăderii  prețurilor țițeiului, media din UE ajungând la 1,07 euro/l pe 10 iunie, față de 1,20 euro/l pe 8 aprilie (-11%) – cel mai scăzut nivel înregistrat din vara lui 2023 încoace. Ulterior motorina s-a scumpit, din cauza scumpirii țițeiului, prețul mediu ponderat din UE ajungând la 1,14 euro/l la 8 iulie (+6,4% față de 10 iunie).

Michael Clover, șeful dezvoltării comerciale Ti, este de părere că, „deși ritmul creșterii costurilor de transport rutier de mărfuri a încetinit, scăzând în special în ceea ce privește combustibilul, ne așteptăm în continuare să vedem costuri în creștere. Dar, odată cu revenirea volumelor și restrângerea capacității de transport, ne așteptăm ca operatorii să aibă mai mult succes în transmiterea scumpirilor către clienți și ca piața să revină la tendința sa pe termen lung, de creștere treptată a tarifelor în conformitate cu costurile pentru restul acestui an.“

Și în opinia lui Thomas Larrieu, CEO Upply, încep să apară primele semne de stabilizare a cererii consumatorilor, mai ales datorită prețurilor mai mici ale combustibililor și creșterii încrederii consumatorilor, „deci condițiile de piață ar trebui să se îmbunătățească treptat pe parcursul anului“. Ti se așteaptă totuși ca majorările tarifelor spot să continue să fie mici, deoarece consumatorii sunt încă precauți și înclinați mai mult spre economisire. Cu excepția cazului în care există o creștere semnificativă a salariilor, care se va reflecta în cererea pe termen lung. Estimările Ti privind tarifele de transport pe bază de contract sunt că acestea vor rămâne relativ scăzute atâta timp cât redresarea producției industriale rămâne lentă și că ele ar putea continua să scadă ușor până când vor reapărea comenzi noi, determinate de refacerea stocurilor. Odată cu viitoarele reînnoiri de contracte, clienții vor solicita mai puține volume care să fie transportate rutier, ceea ce va elibera capacitate de transport și va reduce presiunea ascendentă asupra tarifelor din contracte.

Upply a realizat și pentru 2023 o analiză a principalilor indicatori economici ai marilor companii de logistică și transport din lume (2024 Financial Panorama of the World’s Leading Transport Groups (upply.com)), în care amintește în primul rând faptul că în 2023 a continuat încetinirea activități economice începută în 2022 și că inversarea echilibrului de forțe în favoarea expeditorilor a avut un impact imediat asupra tarifelor și asupra rezultatelor financiare ale operatorilor de transport de marfă.

În 2023, creșterea PIB mondial a continuat să încetinească, scăzând la 2,6%, potrivit Băncii Mondiale, față de 3% în 2022 și 6,5% în 2021. Cel mai mult au fost afectate economiile avansate, unde creșterea PIB a fost de 5,5% în 2021, 2,6% în 2022 și 1,5% în 2023. În zona euro creșterea din 2023 a scăzut la 0,5%, dar în Statele Unite s-a înregistrat o creștere de 2,5% în 2023, față de 1,9% în 2022, iar în Japonia o creștere de 1,9% în 2023, față de 1% în 2022.

Dintre economiile emergente și în curs de dezvoltare, China și-a revenit cel mai bine și a avut o creștere de 5,2% în 2023, comparativ cu 3% în 2022, dovadă a faptului că abandonarea politicii Zero Covid a avut impact pozitiv, chiar dacă nu atât de mare pe cât se aștepta. Sectorul imobiliar din China a trecut printr-ocriză care s-a agravat la sfârșitul lui 2023, iar scăderea încrederii populației a avut un efect negativ asupra consumului.

Inflația s-a diminuat, dar a rămas mare, media mondială fiind de 6,8%, potrivit Fondului Monetar Internațional, ceea ce a continuat să afecteze puterea de cumpărare și capacitățile de investiții ale companiilor, și implicit cererea.

Comerțul mondial cu bunuri și servicii a rămas stabil în 2023. Banca Mondială a declarat că rata de creștere de 0,2% a fost cea mai scăzută din ultimii 50 de ani, excluzând perioadele de recesiune globală. Pe fondul unei încetiniri majore a producției industriale mondiale, comerțul cu bunuri a scăzut cu 1,9% pe parcursul întregului an. Cererea scăzută de bunuri și servicii a avut impact asupra cererii de transport. În 2022, cele mai importante companii de transport și logistică din lume au înregistrat o creștere a rezultatelor financiare, deoarece anul în ansamblu a fost salvat de o primă jumătate bună, dar în 2023 nu a mai fost cazul, majoritatea având o creștere semnificativă a veniturilor, dar marje de profit erodate.