Upply a realizat și pentru 2023 o analiză a principalilor indicatori economici ai marilor companii de logistică și transport din lume (2024 Financial Panorama of the World’s Leading Transport Groups (upply.com)), în care amintește în primul rând faptul că în 2023 a continuat încetinirea activități economice începută în 2022 și că inversarea echilibrului de forțe în favoarea expeditorilor a avut un impact imediat asupra tarifelor și asupra rezultatelor financiare ale operatorilor de transport de marfă.
În 2023, creșterea PIB mondial a continuat să încetinească, scăzând la 2,6%, potrivit Băncii Mondiale, față de 3% în 2022 și 6,5% în 2021. Cel mai mult au fost afectate economiile avansate, unde creșterea PIB a fost de 5,5% în 2021, 2,6% în 2022 și 1,5% în 2023. În zona euro creșterea din 2023 a scăzut la 0,5%, dar în Statele Unite s-a înregistrat o creștere de 2,5% în 2023, față de 1,9% în 2022, iar în Japonia o creștere de 1,9% în 2023, față de 1% în 2022.
Dintre economiile emergente și în curs de dezvoltare, China și-a revenit cel mai bine și a avut o creștere de 5,2% în 2023, comparativ cu 3% în 2022, dovadă a faptului că abandonarea politicii Zero Covid a avut impact pozitiv, chiar dacă nu atât de mare pe cât se aștepta. Sectorul imobiliar din China a trecut printr-ocriză care s-a agravat la sfârșitul lui 2023, iar scăderea încrederii populației a avut un efect negativ asupra consumului.
Inflația s-a diminuat, dar a rămas mare, media mondială fiind de 6,8%, potrivit Fondului Monetar Internațional, ceea ce a continuat să afecteze puterea de cumpărare și capacitățile de investiții ale companiilor, și implicit cererea.
Comerțul mondial cu bunuri și servicii a rămas stabil în 2023. Banca Mondială a declarat că rata de creștere de 0,2% a fost cea mai scăzută din ultimii 50 de ani, excluzând perioadele de recesiune globală. Pe fondul unei încetiniri majore a producției industriale mondiale, comerțul cu bunuri a scăzut cu 1,9% pe parcursul întregului an. Cererea scăzută de bunuri și servicii a avut impact asupra cererii de transport. În 2022, cele mai importante companii de transport și logistică din lume au înregistrat o creștere a rezultatelor financiare, deoarece anul în ansamblu a fost salvat de o primă jumătate bună, dar în 2023 nu a mai fost cazul, majoritatea având o creștere semnificativă a veniturilor, dar marje de profit erodate.
Conform celor mai recente date Transporeon, citate de Transport Intelligence (Ti), indicele capacității europene de transport rutier de mărfuri a scăzut cu -7,5% în iunie 2024 față de iunie 2023, până la 96,10 – este a șasea scădere consecutivă din acest an – și a crescut cu 1,5% față de mai 2024. Reamintim că valorile sub 100 indică o capacitate limitată. În noiembrie 2022 indicele a fost de peste 100, ceea ce sugerează că disponibilitatea capacității nu a fost o problemă în ultimul an, dar rata creșterilor de capacitate a scăzut treptat începând din martie 2023, dovedind un excedent redus de capacitate și faptul că situația capacității în transportul rutier european de mărfuri se normalizează.
În iunie 2024, indicele tarifelor spot a scăzut cu -1,7% față de mai 2024, până la 132,16, dar a fost cu 12,6% mai mare decât în aceeași perioadă a anului precedent, în timp ce indicele tarifelor de transport pe bază de contract a crescut ușor față de luna precedentă, cu 0,4%, până la 125,87 în iunie 2024, și cu 4,0% față de anul precedent.
În iunie 2024, în zona euro a existat o nouă contracție a activității de producție, de la 47,3 în mai la 45,8, în timp ce indicele comenzilor noi a scăzut de la 47,3 la 44,4. Chiar și așa, costurile de producție au crescut pentru prima dată din februarie 2023 încoace.
Creșterea bruscă a prețurilor combustibililor și electricității, a salariilor șoferilor și a taxelor de drum a contribuit semnificativ la creșterea costurilor operaționale pentru transportatorii din UE. Cererea scăzută de transport continuă să ducă la scăderi ale tarifelor spot, dar scăderea nu pare să mai fie atât de mare ca în trecut. În ceea ce privește oferta, costurile operaționale, cum ar fi întreținerea vehiculelor, asigurările și costurile cu anvelopele, rămân ridicate în comparație cu anii precedenți, menținând și costurile ridicate.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit