Ad
Ad
Ad

Creșterea tarifelor de acces la rețea pentru a recupera costurile și a echilibra bugetele sau, dimpotrivă, acordarea de reduceri pentru a favoriza transportul feroviar? La această întrebare, diferitele administrații par să meargă oarecum în direcții diferite, dacă nu chiar împotriva tendinței. Există două exemple opuse, cel virtuos reprezentat de țara noastră, care a ales să reducă costurile, și cel urmat de Kazahstan, care insistă să ajusteze tarifele.

Compania Națională de Căi Ferate din România (CFR) a decis o reducere substanțială a costului de acces la rețea, cu un obiectiv foarte precis, acela de a favoriza transportul intermodal. Acest tip de trafic este, de fapt, cel care beneficiază în mod deosebit de reduceri tarifare de până la 33% față de costurile standard. Căile ferate române au o politică tarifară foarte articulată, bazată pe diverși factori, printre care distanța parcursă, ruta aleasă, masa trenului și tipul de mărfuri transportate.

Conform publicației Trasporto Europa, pentru a obține o reducere maximă a tarifelor, pe lângă furnizarea exclusivă a unui serviciu de transport intermodal, este necesar să se utilizeze rute specifice, probabil alese pe baza saturației liniei. Reducerea nu se aplică, sau se aplică doar parțial, acelor întreprinderi feroviare care beneficiază deja de concesiuni, cum ar fi cele pentru transportul internațional. În plus, CFR precizează, pentru evitarea oricărui dubiu, că reducerea nu se acordă acelor transportatori care nu sunt la zi cu plățile, cărora li se acordă un termen maxim de 35 de zile pentru a-și achita datoria.

Dacă România reduce costurile, căile ferate din Kazahstan, dimpotrivă, se gândesc mai ales la nevoile bugetare. Kazahstan Temir Zholy (Ktz) a revenit în ofensivă, cerând guvernului o ajustare a tarifelor de acces la rețea cu 20,3%. Ktz justifică cererea prin creșterea costurilor și a investițiilor realizate pe noile linii, cu scopul de a colecta cel puțin 150 de milioane de euro.

Încă de la începutul anului 2024, căile ferate au majorat tarifele standard de acces la calea ferată cu 5%, dar pentru transportul de marfă creșterea a fost de până la 35%. Prin urmare, în martie 2024, Ktz planificase o ajustare a prețurilor pentru transportul anumitor tipuri de mărfuri, cum ar fi cărbunele, fierul și fierul vechi, dar guvernul a respins cererea după proteste din partea companiilor clientelare care își vedeau competitivitatea în pericol. În pofida creșterilor repetate de prețuri, bugetul căilor ferate kazahe este profund pe minus. Din acest motiv, parlamentul național s-a pronunțat în favoarea divizării căilor ferate, creând o companie de gestionare a rețelei subordonată direct Ministerului Transporturilor, pe de o parte, și o companie de transport, pe de altă parte, pentru a defini clar sfera de aplicare a costurilor și a bugetelor

Pesa a semnat la București, pe 30 ianuarie, un contract cu Agenția de Reformă Feroviară Română (ARF) pentru furnizarea a 62 de vehicule regionale către Căile Ferate Române. Contractul semnat presupune achiziția a 62 de rame electrice de scurt parcurs și mentenanța acestora pe o perioadă de 15 ani, cu posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanţă cu încă 15 ani, fără organizarea unei proceduri competitive, prin încheierea unui act adiţional. Trenurile livrate vor deservi 10 linii din trei regiuni: București, Iași și Cluj.

Vehiculele Regio pe care Pesa le va produce pentru Căile Ferate Române sunt automotoare electrice multiple cu 3 unități construite pe boghiuri separate, care dezvoltă viteze de până la 160 km/h, cu 224 de locuri, adaptate pentru persoane cu dizabilități, alimentate cu catenară de curent alternativ de 25 kV și echipate cu sistemul de siguranță românesc PZB 90 și cu cel mai recent ETCS.

La ceremonia de semnare au participat ministrul român al Transporturilor și Infrastructurii, Sorin-Mihai Grindeanu, și ambasadorul Poloniei la București, Paweł Soloch.

Termenul de livrare al primei rame este de 24 de luni, de la semnarea contractului, iar livrarea întregului lot de 62 de rame se va efectua în termen de 36 de luni, la care se adaugă perioada de mentenanță de 15 ani.

Valoarea totală a contractului este de 3,038 miliarde de lei, fără TVA, împărțită pe trei loturi, și anume:

Finanțarea proiectului va fi asigurată prin Fondul de Modernizare (fonduri europene nerambursabile), iar cofinanţarea de la bugetul de stat.

În luna decembrie, Pesa a semnat un contract cu ARF pentru livrarea a 20 (cu încă nouă ca opțiuni) de vehicule din clasa Inter – Regio. În cadrul ambelor contracte, producătorul din Bydgoszcz-ul de la Bydgoszcz- va furniza ARF și servicii de întreținere a vehiculelor timp de 15 ani, iar în acest scop Pesa va înființa centre de service locale împreună cu compania de stat CFR Călători. În acest sens, Pesa a semnat deja acorduri preliminare cu companiile de stat CFR Calatori și CFR SA.

Valoarea ambelor contracte se ridică la 923 milioane de euro și reprezintă o continuare a prezenței producătorului din Bydgoszcz pe piața românească. Tramvaiele transportă locuitorii din Cluj, Iași și Craiova. Acum, datorită trenurilor moderne și confortabile, „vom conecta locuitorii acestor orașe, permițându-le să călătorească în traficul interurban și regional”, dezvăluie Krzysztof Zdziarski, CEO al Pesa. Compania Pesa este prezentă în România de ani de zile și vor să crească această prezență – de aici și planurile de a înființa Pesa România și de a colabora cu parteneri locali pentru a înființa centre de service în România.

Aceasta va fi cea de-a cincea companie străină care va asigura service-ul vehiculelor second-hand pe plan local pentru Pesa. Celelalte sunt în Cehia, Germania, Ucraina și Italia. Între 2012 și 2023, Pesa a livrat 37 de tramvaie cu podea joasă pe piața din România și a acaparat aproximativ 10% din piață. Piața românească devine a doua pentru producătorul polonez, după piața internă, a treia fiind piața cehă.