Raportul Upply despre transportul feroviar de marfă dintre China și Europa din 2022, ce include și estimări pentru anul acesta și din care ați putut citi în ultimele zile, nu neglijează subiectul vehiculelor electrice transportate feroviar. Deoarece, atunci când se discută despre perspectivele pentru 2023, nu se poate trece cu vederea unda verde, mult așteptată de către actorii din domeniu, din partea guvernului chinez pentru a expedia vehicule electrice pe calea ferată. Cu atât mai mult cu cât, în ianuarie 2023, autoritatea chineză a emis documente ce sprijină aceste exporturi: mașinile nu mai sunt etichetate ca mărfuri periculoase și există și alte măsuri de facilitare a exportului.
Începerea transporturilor feroviare de vehicule electrice spre vest se observă de la final de 2022, deși volumele sunt modeste: 232 de UAT. Dar transportul feroviar de marfă servește ca pilon pentru a sprijini ambiția Chinei de a cuceri piața globală a vehiculelor electrice. Capacitatea actuală restrânsă de transport maritim RORO ar putea devia volumele către calea ferată, așa cum s-a văzut în trimestrele al doilea și al treilea din 2022. Dar trebuie să ținem cont de faptul că marii producători chinezi de automobile se concentrează mai mult asupra dezvoltării diferitelor soluții de transport maritim de marfă, cum ar fi achiziționarea propriilor nave RORO sau expedierea prin containere. O întrebare care merită pusă, consideră analiștii Upply, este în ce măsură transportul feroviar de marfă poate continua să fie o soluție atractivă chiar și atunci când va fi suficientă capacitatea de transport maritim.
Subvențiile chineze pentru achizițiile de vehicule electrice s-au încheiat în 2022, ceea ce ar putea oferi oportunități pentru mașinile electrice importate să concureze pe piața chineză, deci va crește cererea de transport în această direcție. Totuși, trebuie să ținem cont de faptul că piața chineză a vehiculelor importate a scăzut de-a lungul anilor. Potrivit Asociației Dealerilor de Automobile din China, în 2017 s-au importat 1.216.000 de vehicule, iar în 2021, 940.000. Și în timp ce perturbările lanțului de aprovizionare au redus importurile, o preferință în creștere a consumatorilor pentru mărcile interne a contribuit la scăderea importurilor, astfel încât în 2022 mărcile locale au reprezentat aproape jumătate din vânzările de autoturisme din China.
Cererea de transport feroviar de marfă din 2022 dinspre China spre vest poate fi descrisă cel mai bine ca un rollercoaster, așa cum arată o analiză recentă realizată de Upply. Scăderea inițială de după izbucnirea războiului din Ucraina a fost urmată de reluarea volumelor în mai, iar redresarea a continuat în trimestrele al doilea și al treilea, înainte ca volumele să înceapă să scadă din nou în ultimele trei luni ale anului trecut. Fluctuația este evidentă mai ales pe ruta China-Polonia, unde, după trei luni consecutive de creștere în trimestrul al treilea, volumele au scăzut puternic, cu aproape 30%, în trimestrul al patrulea, cea mai semnificativă scădere din aprilie 2022 încoace.
Volatilitatea mare a volumelor de transport feroviar de marfă de anul trecut este o dovadă a sensibilității la mișcările din transportul maritim de marfă. În ciuda faptului că au început deja să scadă, tarifele de transport maritim în primul semestru al lui 2022 s-au menținut la un nivel ridicat, iar costurile mari, deficitul de capacitate și o anumită revenire a cererii din China spre Europa din cauza războiului i-au făcut pe expeditori să prefere transportul feroviar de marfă, care a oferit capacitate suficientă și timp bun de tranzit.
Între timp însă situația s-a schimbat: tarifele de transport maritim au scăzut din nou la nivelurile de dinainte de pandemie, la fel și programul navelor, ceea ce a determinat expeditorii să se întoarcă la acest mod, în dauna feroviarului.
02.10.2020
Ultimul număr: Mai 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit