Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Studiul European Retail Occupier Survey 2024, realizat de CBRE, reflectă un moment de optimism în sectorul de retail și economia regională per ansamblu, după finalul unei perioade dificile. Acesta include răspunsuri de la peste 60 de retaileri globali, care dețin o rețea de magazine ce totalizează peste 130.000 de spații. Conform concluziilor, 71% dintre comercianții care au în plan să-și extindă rețeaua de magazine fizice intenționează să facă acest lucru în piețele în care sunt deja prezenți.

S-a evidențiat o preferință crescută pentru spațiile comerciale mai spațioase, cu 72% dintre respondenți intenționând să-și extindă dimensiunea magazinelor, o creștere semnificativă față de doar 26% în 2022. Această tendință este predominantă în rândul brandurilor de modă și athleisure din capitale și orașe mari. În sectorul de lux, deținerea magazinelor proprii se află printre preferințele respondenților, în defavoarea închirierii acestora, cu toate acestea rămâne predominantă pentru mass market, cu 84% dintre respondenți declarând că nu intenționează să cumpere magazine.

„Creșterea încrederii consumatorilor se traduce într-o disponibilitate a acestora către cheltuieli, oferindu-le comercianților încrederea să deschidă noi magazine, atât pe piețe unde sunt deja prezenti, cât și pe piețe noi. Fidelitatea față de brand este adesea consolidată prin experiența de shopping în magazinul fizic. Nu e o surpriză, deci, că vedem retaileri care fac investiții în magazine, pentru a-și pune în valoare identitatea brandului.”,

a precizat Chris Gardner, Head of European Retail, CBRE.

În ceea ce privește formatele favorite pentru viitoarele magazine, Retail Park-urile sunt dominante, 45% dintre respondenți optând drept locații pentru viitoarele magazine. Popularitatea acestor formate este determinată de mai mulți factori, printre care se numără: 1. Traficul mare generat de persoanele care locuiesc în zonă; 2. Accesul publicului la parcare gratuită; 3. Profilul similar al comercianților din același retail park. Aceste trei criterii au fost identificate ca având un impact ce influențează covârșitor performanța magazinelor.

Din perspectivă digitală, retailerii sunt în etapa de căutare și învățare înainte de a implementa soluții tehnologice. 61% dintre respondenți au indicat că explorează posibilitățile oferite de Inteligența Artificială (AI), însă doar 25% au realizat deja implementarea acestor soluții.

Standardele ESG câștigă importanță în sectorul retail, conform studiului CBRE, care arată că 6 din 10 comercianți consideră „caracteristicile verzi” ale clădirilor un avantaj în negocierile de leasing pentru următorii trei ani. Aceasta reprezintă o creștere de 45% față de 2022, o dovadă clară că astfel de contracte, în beneficiul mediului, promit să devină tot mai frecvente.

Magazinele fizice, per total, continuă să fie o componentă esențială a strategiei comercianților, 97% dintre respondenți recunoscând importanța lor. De asemenea, există un consens asupra eficienței magazinelor fizice, care depășesc performanțele retailului online în termeni de engagement al consumatorilor, cross-selling, eficacitate generală a strategiilor de vânzare, precum și în introducerea de produse noi și atragerea de noi clienți.

„Faptul că 72% dintre retaileri doresc cresterea suprafețelor magazinelor fizice, comparativ cu numai 26% în 2022, împreună cu apetitul pentru expansiunea în piețele noi și existente, atât în Europa de Vest cât și în CEE, preconizează un an 2025 favorabil retailului. Cu cât comercianții vor reuși mai repede să implementeze soluțiile de AI, cu atât vor putea să crească profitabilitatea magazinelor și experiența de cumpărături. Aș vrea să le mulțumesc retailerilor din CEE și EMEA care au participat la studiul nostru, concluziile sunt extrem de interesante și dau o parte dintre tendințele pentru anul viitor.”,

a subliniat Carmen Ravon, Head of Retail Occupiers CEE, CBRE.

În ultimii doi ani, costul cu ocuparea spațiilor de birouri din București a urcat cu aproximativ 10%, ca urmare a creșterii costurilor operaționale și a indexării chiriilor cu indicele inflației. Printre factorii care au contribuit la această creștere se numără majorarea salariului minim pe economie și revenirea în număr mai mare a angajaților la birou. Conform analizei realizate de Cushman & Wakefield Echinox, pe baza proiectelor administrate, aceste elemente au pus presiune asupra costurilor operaționale ale clădirilor de birouri. Costurile operaționale reprezintă atât cheltuielile suportate de chiriași, cât și chiria pe care aceștia o plătesc pentru spațiul ocupat.

„Costurile de operare ale unei clădiri sunt în continuare preocuparea principală a managerilor de proprietăți, iar menținerea acestora la un nivel competitiv care să răspundă cât mai bine nevoilor chiriașilor, să asigure standardul de calitate, iar în același timp să se încadreze în proiecțiile financiare ale proprietarilor clădirilor reprezintă o provocare pentru echipele de administrare ale acestor proiecte. Din acest motiv este foarte importantă o abordare proactivă a property managerilor, aspect care va face diferența în ceea ce privește performanța și atractivitatea clădirilor. Nivelul costurilor de operare precum și calitatea serviciilor oferite sunt aspecte importante pe care chiriașii le iau în calcul atunci când decid să închirieze un spațiu, dar și în momentul în care ajung la finalul perioadei contractuale și analizează dacă vor rămâne în clădirea respectivă sau dacă se vor reloca în alt imobil.”,

a precizat Mihaela Petruescu, Partner Asset Services Cushman & Wakefield Echinox.

De asemenea, costurile operaționale ale unei clădiri de birouri includ taxe pe proprietate, mentenanță tehnică, asigurare, servicii de curățenie, securitate fizică, internet și property management. Taxele pe proprietate reprezintă cea mai mare pondere în costurile de operare ale proiectelor imobiliare, ajungând până la 50% din totalul acestora. Creșterea costurilor operaționale a clădirilor, care au ajuns la peste 50%, iar în unele cazuri chiar și la 75%, comparativ cu 15-20% în 2022, a dus și la mărirea tarifelor pentru deșeuri, datorită creșterii gradului de utilizare a clădirilor.

„În vederea eficientizării costurilor și a susținerii obiectivelor ESG ale chiriașilor, echipa de property management a Cushman & Wakefield Echinox a implementat o serie de măsuri în clădirile pe care le administrează. Vorbim aici de monitorizarea și controlul consumurilor de utilități, de adoptarea măsurilor pentru colectarea eficientă a deșeurilor și evaluarea constantă a activității furnizorilor. Pe lângă acestea, există și metode foarte simple, cum ar fi urmărirea prognozei meteo și a calendarului sărbătorilor legale și monitorizarea prezenței la birou. De exemplu, sărbătorile legate reprezintă în total aproximativ o lună dintr-un an, deci poți să optimizezi costurile în această perioadă.”,

a declarat Alina Dima, Director Asset Services Department Cushman & Wakefield Echinox.

Prin monitorizarea atentă a planului de mentenanță preventivă, se pot optimiza costurile și evita cheltuieli mari pe termen lung legate de reparații, înlocuirea echipamentelor și riscul disfuncționalităților pentru chiriași. Echipa de Asset Services a Cushman & Wakefield Echinox gestionează 14 proiecte imobiliare cu o suprafață de peste 450.000 mp și o valoare de piață de aproape 500 de milioane de euro la nivel național. Aceste proiecte găzduiesc 150 de chiriași din diverse domenii și cuprind clădiri emblematice din București, precum Expo Business Park, Floreasca Park, Țiriac Tower, cu un buget de cheltuieli operaționale de peste 9,5 milioane de euro.