Piața de microbuze este pe plus pentru al doilea an la rând. Astfel, dacă 2023 a adus o creștere de 53% față de anul anterior, 2024 vine cu o majorare de 29%, de la 794 la 1.116 unități, vânzările fiind impulsionate și de achizițiile susținute de vehicule școlare, realizate cu fonduri prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Licitațiile de microbuze școlare vor mai continua în prima parte a anului, cu livrări eligibile până în august 2025.
Piața de microbuze este dominată de carosierii români, care lucrează preponderent pe vanuri Mercedes-Benz. Am remarcat însă tot mai multe proiecte pe Iveco Daily și MAN TGE. În plus, Daily este căutat și pentru versiunile sale având masă maximă total autorizată mare (de 6,5 sau 7 t), pentru configurații cu număr crescut de locuri.
Mai mult de un sfert din vânzările totale de microbuze au fost realizate anul trecut de Minibus Luxury, care a dat în piață nu mai puțin de 293 de vehicule. Aveuro Internațional și-a trecut în dreptul său 193 de microbuze, iar C&I, 148.
Importurile de microbuze second-hand s-au menținut la un nivel similar, cu 99 de unități în 2024 față de 103 în anul precedent, jumătate dintre acestea fiind Mercedes-Benz. Separat, 1.347 de vehicule au fost tranzacționate pe piața internă, cu 13% mai puțin decât în 2023.
În intervalul ianuarie-decembrie 2024 s-au înmatriculat la nivel național 756 de autobuze noi, cu 18% mai puțin decât în anul anterior, potrivit evidențelor Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculări (DRPCI). Scăderea nu este îngrijorătoare, întrucât 2023 a fost un an atipic, fiind livrate atunci și unele comenzi pentru care s-au înregistrat întârzieri în 2022. Și anul trecut cea mai mare pondere rămâne a autobuzelor urbane electrice, însă au continuat și achizițiile de vehicule noi de către operatorii privați, în special pentru curse de convenție. De remarcat faptul că tendința de scădere a numărului de autobuze și autocare second-hand din import se păstrează, piața totală în 2024 fiind la un nivel similar cu cea a vehiculelor noi.
Chinezii de la Granton își mențin poziția de lider de vânzări pentru al doilea an consecutiv, cu 190 de autobuze urbane electrice noi livrate. Pe poziția a doua s-a situat Mercedes-Benz, cu 90 de unități, podiumul fiind completat de un alt brand chinezesc, King Long, cu 65 de autobuze. Producătorii turci au mers umăr la umăr în 2024, Isuzu, Karsan și Otokar încheind 2024 cu câte 46 de unități livrate fiecare. Ei sunt urmați de carosierul român Pacific Tur, cu 43 de autobuze, Solaris (42), Temsa (35), Cento Bus (30), Iveco (24) și C&I (23). Special pe transportul urban se vede faptul că brandurile chinezești au câștigat o cotă de piață importantă, pusă exclusiv pe seama prețului mult mai mic.
Importurile de autobuze și autocare second-hand s-au ridicat anul trecut la 762 de unități, cu aproape 18% mai puțin decât în 2023. Explicația scăderii stă în faptul că prețurile la vehiculele rulate a crescut, în linie cu majorările de tarife la mașinile noi, dar și din cauza timpilor mai mari de livrare pentru acestea din urmă. Bătaia este în continuare mai ales pe brandurile germane, în topul preferințelor conducând Mercedes-Benz, cu 230 de unități, urmat de Setra (195), MAN (79) și Irisbus (56). Separat, alte 913 de vehicule au fost tranzacționate între operatorii români (-6,5%).
02.10.2020
Ultimul număr: Iunie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit