Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Comisia Europeană are în vedere propunerea unei legi europene care ar obliga operatorii de transport rutier de marfă sau clienții acestora (expeditorii sau casele de expediții) să achiziționeze, să opereze sau să utilizeze o proporție fixă de vehicule cu emisii zero, și anume camioane electrice sau pe bază de hidrogen.

Pe măsură ce Comisia Europeană avansează cu inițiativa sa „Flote corporative curate”, din 10 octombrie 2025, CLECAT (European Association for Forwarding, Transport, Logistics and Customs Services), IRU (International Road Transport Union), ESC (European Shippers’ Council) și GCCA (Global Cold Chain Alliance) au semnat o scrisoare comună adresată președintei Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, în care solicită Comisiei să nu impună obiective privind vehiculele cu emisii zero (ZEV) pentru flotele rutiere de marfă corporative.

Chiar și într-un mediu de piață dificil, membrii acestor organizații continuă să investească substanțial în vehicule și tehnologii cu emisii zero, oriunde este posibil. Potrivit sursei CLECAT, dovezile arată clar acest angajament în acțiune. În prima jumătate a lui 2025, numărul total de înmatriculări de vehicule grele în UE a scăzut cu 11%, însă vânzările de vehicule grele cu emisii zero au crescut cu 40%.

Deși sectorul logisticii și transporturilor susține pe deplin obiectivele climatice pe termen lung ale UE, semnatarii scrisorii avertizează că impunerea de obiective ZEV pentru flotele corporative ar putea perturba tranziția verde a Europei, dacă nu sunt încă îndeplinite condițiile favorabile necesare.

Prin urmare, scrisoarea solicită Comisiei să acorde prioritate creării unui cadru de sprijin – care să includă stimulente financiare și fiscale, dezvoltarea unei infrastructuri adecvate și neutralitate tehnologică – în loc să impună obiective care ar putea împiedica activitățile operaționale și investițiile în această etapă.

Această poziție comună este considerată esențială, întrucât cele mai mari companii europene din domeniul logisticii, transporturilor și energiei – printre care Pepsico, Nestlé, IKEA și EDF – și-au exprimat recent sprijinul pentru obiectivele obligatorii privind flota, creând impresia eronată că astfel de măsuri reprezintă poziția mai largă a industriei logistice. Prin urmare, reafirmarea publică a apelului comun al sectorului pentru politici realiste este importantă pentru a se asigura că tranziția rămâne atât ecologică, cât și viabilă din punct de vedere economic.

La 23 octombrie 2025, Secretariatul CLECAT a organizat o întâlnire cu cabinetul președintelui Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, în urma scrisorii menționate.

Din păcate, în ciuda argumentelor aduse, pare din ce în ce mai probabil că, în cadrul viitoarei inițiative, Comisia va propune un mandat bazat pe cerere pentru inițiativele viitoare. Deși CLECAT susține pe deplin ambițiile climatice ale UE, organizația consideră că stabilirea unor obiective ZEV obligatorii, fără condițiile financiare, de infrastructură și operaționale necesare, ar impune sarcini nerealiste operatorilor de transport și ar crea distorsiuni grave ale pieței.

IRU a lansat săptămâna aceasta o petiție intitulată „Da ecologizării, nu mandatelor” pentru a consolida acest mesaj și a demonstra opoziția unitară a sectorului transportului rutier de marfă față de cotele ZEV impuse – indiferent dacă acestea sunt impuse statelor membre, transportatorilor sau operatorilor.

Petiția subliniază că decarbonizarea ar trebui să depindă de pregătirea pentru piață și de soluții practice, nu de mandate care nu țin cont de nevoile diverse ale sectorului.

CLECAT anunță că pagina petiției sprijinită de partenerii de afaceri este disponibilă în majoritatea limbilor UE pentru a facilita informarea. Petiția va fi încheiată pe 24 noiembrie, iar CE va publica propunerea oficială la începutul lui decembrie 2025. Persoanele interesate sunt invitate să sprijine petiția și să o distribuie partenerilor de afaceri.

După invazia Rusiei în Ucraina, relațiile comerciale dintre Uniunea Europeană și Federația Rusă au fost grav afectate de sancțiunile impuse de ambele părți. În timp ce Uniunea Europeană a restricționat exporturile anumitor bunuri către Rusia, Moscova a răspuns prin extinderea, pe 15 octombrie, a listei de produse interzise pentru tranzit sau intrare pe teritoriul său. Această măsură a creat o situație de criză pentru transportatorii europeni, ducând la blocarea a sute de containere pe teritoriul rus.

Noile restricții rusești au afectat în mod direct containerele încărcate în China și destinate Europei, care tranzitau Rusia în momentul intrării în vigoare a interdicțiilor. Autoritățile ruse au decis să efectueze inspecții fizice detaliate asupra fiecărui container pentru a verifica dacă acestea conțin bunuri incluse pe lista sancțiunilor.

Printre mărfurile blocate se regăsesc și produse considerate de uz comun, cum ar fi articole de îmbrăcăminte, pe care Rusia le clasifică drept „potențial utilizabile în scopuri militare.” Inspecțiile, care necesită mult timp, au creat blocaje logistice semnificative, în special în noduri precum Smolensk, aproape de granița cu Belarus. De exemplu, un tren cu 100 de containere a fost oprit în această zonă încă din 4 noiembrie și, până la mijlocul lunii ianuarie 2025, multe dintre containere rămân în așteptarea verificărilor.

Contextul geopolitic tensionat complică și mai mult situația. Potrivit expeditorilor, este extrem de dificil să se obțină informații despre starea exactă a transporturilor, din cauza limitărilor de comunicare dintre Rusia și țările occidentale. Chiar și companiile chineze implicate în aceste operațiuni logistice întâmpină dificultăți în a primi actualizări din partea autorităților ruse.

Impact economic sever asupra companiilor europene

Blocajele au consecințe economice majore pentru întreprinderile europene. Clienții care au optat pentru transportul feroviar, considerat mai rapid decât cel maritim, au plătit tarife mai mari pentru livrări rapide. Însă întârzierile prelungite le-au provocat pierderi semnificative, unele companii fiind în pragul falimentului.

Un expeditor italian a relatat despre un client care se confruntă cu daune atât de mari încât riscă să își închidă afacerea. În absența unor termene clare de livrare, transportatorii și expeditorii sunt puși sub presiune de clienți, în timp ce caută soluții pentru deblocarea situației.

Federația expeditorilor de mărfuri din Italia a intervenit pentru a atrage atenția asupra crizei. Organizația a trimis un raport oficial Ministerului Afacerilor Externe din Italia, subliniind impactul asupra lanțului de aprovizionare european și solicitând sprijin din partea Comisiei Europene. Totodată, Federația Europeană a Expeditorilor (Clecat) a fost mobilizată pentru a stimula o intervenție coordonată la nivel comunitar.

Apeluri pentru transparență și sprijin european

Această criză subliniază nevoia urgentă de mai multă transparență și coordonare în gestionarea problemelor de logistică la nivel european. Expeditorii cer măsuri concrete din partea instituțiilor UE pentru a reduce riscurile asociate sancțiunilor și a găsi soluții durabile pentru a menține fluxul comercial între Europa și Asia.

Pe lângă consecințele imediate, această situație ridică semne de întrebare cu privire la viitorul tranzitului de mărfuri prin Rusia și necesitatea dezvoltării unor rute alternative, cum ar fi Coridorul de Mijloc, care evită teritoriul rus. De asemenea, evidențiază fragilitatea lanțurilor de aprovizionare europene în fața deciziilor unilaterale și a contextului geopolitic instabil.